Zebra pleco L046

#1 - 27 mars 2005 16:36
är det nån som vet vad en Zebra pleco,L046 kostar ungefär
#2 - 27 mars 2005 16:44
400:- i danmark och 1500:- på akvarielagret !
#3 - 27 mars 2005 16:51
finns dom i danmark ?.Tror knappast det.
#4 - 27 mars 2005 17:20
Vad får dig att tro det ??

Cichlidecentret har enligt uppgift sålt den för just 400 spänn... Danska spänn dock :)
#5 - 27 mars 2005 17:41
Ofan billigt för fisk som inte kommer finnas så mycke i butikerna längre.Den får ju inte fångas iaf.
#6 - 27 mars 2005 17:46
Om det endå funkade så att bara man sätter ett förbud
så slutar fångsten. Lovar dig att så fort det finns pengar att tjäna
så kommer det garanterat att finnas tillgång.

/Baggen
#7 - 27 mars 2005 18:29
Men den är ju trots allt ganska så lättodlad !
#8 - 27 mars 2005 19:01
Ja odlade exemplar kommer ju fortfarande att finnas,men priset här i Sverige är ju löjligt dyrt.
MVH Richard
#9 - 27 mars 2005 20:19
[QUOTE=oveb]Vad får dig att tro det ??

Cichlidecentret har enligt uppgift sålt den för just 400 spänn... Danska spänn dock :)[/QUOTE]

Tipset är att dom inte haft L46 på varken Nyby´s diskus eller ciklidcentret sedan i höstas och dom får inte heller in några för 400 spänn spänn längre.

Jag hade beställt 10 av Nybys och skulle få dom innan jul men då leveransen försenades så kom dom med på en s.k [color=red]Röd [/color][color=black]lista över utrotningshotade malarter och kunde då inte längre föras ur sydamerika tyvärr.[/color]

Dom enda L46 som går att köpas nuförtiden är privatodlade och priset på dom lär ju inte sjunka speciellt mycket heller.

Vill man ha zebramalarna så får man ha en jävla tur om man kommer över dom och då är det bara att slanta upp stålarna som säljaren vill ha.

// Matte
#10 - 25 november 2005 18:53
bara skit snack
åleds säljer de för ca 800, och det kommer mer och mer privat odlade men på forum är det bara odlare som klagar på hur det är svårt att odla och att det kommer aldrig mer att importeras från tyskland eller nån annanstans och säger att rimlig pris är 1000-1500 för yngel bara för att höja priset,
själv tycker jag att man ska aldrig betala mer en 400 för privat om man inte skiter pengar,
#11 - 25 november 2005 19:08
[QUOTE=seno]bara skit snack
åleds säljer de för ca 800, och det kommer mer och mer privat odlade men på forum är det bara odlare som klagar på hur det är svårt att odla och att det kommer aldrig mer att importeras från tyskland eller nån annanstans och säger att rimlig pris är 1000-1500 för yngel bara för att höja priset,
själv tycker jag att man ska aldrig betala mer en 400 för privat om man inte skiter pengar,[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Tro mej.....finns inte så hemskt många L46 i omlopp hos Åleds.[/font]
[font=Comic Sans MS]Just nu och för en tid framöver inga alls.Dessutom dom som fanns gick fan fortare än smör i solsken och dom var enligt uppgift inte så hemskt stora.[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Jag själv sålde mina 4 i veckan för ett X antal tusen till en snubbe som ska se till att odla fram smått, annars får han spö :rolleyes: [B)] ;) hehe....[/font]
[font=Comic Sans MS]Vad du tycker om att man ska betala för en mal som inte går att få tag i känns inte så relevant.[/font]
[font=Comic Sans MS]Man kan köpa diskus som finns i mängder och en jävla massa varianter och dessutom fångas det ju mängder med VF diskus och säljs.[/font]
[font=Comic Sans MS]Och dom är inte gratis dom heller.[/font]
[font=Comic Sans MS]Finns ju diskus som kostar 10 tusentals kronor och mer där till på mässor och utställningar.[/font]
[font=Comic Sans MS]Men som sagt en liten randig mal som är relativt svårodlad och dom små växer långsamt så kommer det alltid att finnas folk som vill ha den och det driver upp priserna till helt vansinniga pengar.[/font]
#12 - 25 november 2005 19:22
[QUOTE=seno]bara skit snack
själv tycker jag att man ska aldrig betala mer en 400 för privat om man inte skiter pengar,[/QUOTE]

Här har vi nån som vet vad han snackar om
#13 - 25 november 2005 20:50
[font=Comic Sans MS][size=6]*LOL*[/size][/font]
#14 - 25 november 2005 21:31
Hypancistrus(och inte bara denna uttjatade varianten) hör till de mest lättodlade släktena om man har lämnat Ancistrus sp. Svensson, en utmärkt art att börja med om man är intresserad av att odla malar!
De ger inte så stora kullar som tex en ancistrus och yngel växer lite långsammare men det är ett förträffligt släkte att börja med.
#15 - 26 november 2005 00:35
sen en annan sak som gör att dom är dyra här .
är att dom som offta odlas av aodalre (firma) ej privat exporteras till kina mm mm.
där får du enorma pengar för dom.
så att priset skulle gå ner på dom tror inte jag .
inte så länge dom vill ha dom i kina och betalar bra .

jag skulle inte sälja dom till svenska återförsäljare om jag fick ca 3-5ggr mera någon annan stans.

hej hopp....

mvh jocke
#16 - 26 november 2005 12:35
Åleds har fler i karantänen (såg dom själv för en timme sedan....), de var uppskattningsvis 5-6cm långa.
Jag tycker att det är en fin fisk men det finns flera mycket vackra malar som är mer prisvärda.

Annons