Zebra Pleco L046

#1 - 15 februari 2011 22:58
Hejsan!

Är ny här så detta blir allt mitt första inlägg så nu hoppas jag på lite kloka svar..

Vi har precis införskaffat oss ett gäng med Zebra bebisar. Vi har dem i ett akvarium på 150L. När det gäller cirkulationen så har vi två stycken Aqua Clear 70 pumpar som ger ca 3000L/timmen tillsammans. Vårat problem är hur vi skall sätta dessa för den ultimata cirkulation och ström.

Vi hade de först högt upp i akvariet på varsin sida och fick en jämn och fin ström som möttes och gick ihop i mitten längst bort i akvariet, sen testade vi och sätta pumparna bredvid varandra så de skickade strömmen åt samma håll vilket resulterade i att sand och inredning blåste bort men strömmen fick en cirkelrörelse vilket gynnade maten som drogs runt i akvariet, strömmen blev dock extrem.

Var ska man ha pumparna och i vilken riktning, är det bättre om pumparna sitter något längre ner i akvariet eller ska de sitta högre upp för att gynna syretillförseln? En sista fråga, kan man ha för mycket cirkulation?
#2 - 16 februari 2011 05:31
Med malar kan du väl egentlugen inte ha för mycket cirkulation. Du kan istället för att maten inte ska sugas upp stänga av pumpen någon minut under matning. Jag tycker din första lösning med att stömmarna möttes i mitten var en bra lösning. Hur stort är akvariet?
#3 - 16 februari 2011 15:38
Känns som lite överkurs med 3000l/h på ca:120-130l vatten. Du kan nog plocka ur en av pumparna.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 februari 2011 15:40
Henrik_A skrev:
Känns som lite överkurs med 3000l/h på ca:120-130l vatten. Du kan nog plocka ur en av pumparna.

Fast till just Hypancistrus zebra så vet jag en del odlare som kör med en så stark pump
#5 - 16 februari 2011 17:20
För mkt tycker jag inte att det är, fiskarna lider nog inte. Men snurrar inredningen runt så kan du ju gå ner ett snäpp :)

/Mats
#6 - 16 februari 2011 17:34
Akvariet är som sagt 150l och då har jag hört att ca 3000l/Tim skulle vara passande till just denna art. Jag fortsätter med pumparna på varsin sida och stänger av vid matning om det skulle behövas. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 februari 2011 17:34
Mazzi skrev:
För mkt tycker jag inte att det är, fiskarna lider nog inte. Men snurrar inredningen runt så kan du ju gå ner ett snäpp :)

/Mats

Nja, har man inredning som snurrar runt så passar de inte i ett akvarium för denna typ av malar:p

Stenar, rötter stabila växter har inga problem med sådan snurr på vattnet
Bilagor:
#8 - 16 februari 2011 18:39
Santias skrev:
Akvariet är som sagt 150l och då har jag hört att ca 3000l/Tim skulle vara passande till just denna art. Jag fortsätter med pumparna på varsin sida och stänger av vid matning om det skulle behövas. :)

Det låter lagomt. Kör själv med 2000L/h i ett 89L till mina zebror :)
#9 - 16 februari 2011 21:38
Låter bra! Nu jäklar ska jag göda de små och hoppas på lek om en treårs period, de är bara dryga 6mån gamla nu och små pyttisar :) Hade för mig att jag läst/hört någonstans att de inte blir "lekfärdiga" förren omkring 3år, någon som har erfarenhet av det? Förresten är det någon som vet var man kan få tag på ett par småzebror till eller möjligen större?
#10 - 16 februari 2011 21:54
Vart bor du nu/ni? Vet en som kanske vill sälja :)
#11 - 16 februari 2011 23:33
Vi bor i Uppsala trakten :)
Vilken storlek, hur många och till vilket pris i så fall?
#12 - 16 februari 2011 23:57
ahh ok, då blir det en bit att åka.. visserligen har söders zoo i gävle några yngel =) (lite närmare) dom är mellan 2-3cm "stora" under tusenlappen =)
Den andra jag vet bor ca 3,5-4h resväg ifrån uppsala... han har med yngel i samma stl, men även på ca 5cm. och vuxna lekpar.
Jag vill inte ge ut hanns namn eller så här på forumet :/ men jag kan draiväg ett mail till han och se vad han säger eller om han kan kontakta dig =)
#13 - 16 februari 2011 23:59
Jo glömde *S* priset hoss sisstnämda varierar... men det kan jag även fråga om jag ska maila =)
#14 - 17 februari 2011 08:09
Jag förstår, hör gärna med honom om hur många samt pris på de olika storlekarna. Om det är uppåt i landet så planerar vi en resa till släkten i april och kan ev åka förbi på vägen hem. Men som sagt hör gärna med honom. :)
#16 - 17 februari 2011 20:45
Jag har dragit iväg ett mail nu. jag skrev att om han vill sälja något så kan han kontakta er här inne =)
så det är välla bara att hoppas på svar :)
Bilagor:
#17 - 18 februari 2011 22:55
santias om det är missat så skickade jag ett privat medelande till dig =)
#18 - 19 februari 2011 09:45
Oj är inte så bra på det här men nu har jag svarat :)

Annons