Jag håller med mrsonk. Den kombinationen är inte riktigt bra.
God cirkulation (&filtrering) är ett måste. Frågan är sedan hur mycket som är god.
Optimalt är ett bra ytterfilter (tillräcklig filtervolym) med god cirkulation och gärna extra pumphuvud.
Jag har haft mina i både bra och dålig cirkulation. När jag haft lägre cirkulation har jag matat mycket sparsamt och gjort tätare vattenbyten, för att inte få för dålig vattenkvalitet. Detta är dock att utmana ödet (inga marginaler).
De erfarenheter jag har är att zebrorna verkar trivas med lägre cirkulation också. Mina är framme lika mycket som annars (därmed inte sagt att detta är en absolut sanning).
Om man ska få de att leka är en annan fråga, samt att det kan vara svårt att hålla rent syresatt vatten om man inte har rätt förutsättningar (filtrering & cirkulation). Om man har dem i ett typiskt sällskapsakvarium akvarium tror jag att man spelar mer med marginalerna, låg cirkulation och filtrering samt att akvariet kanske blir mer trångbott, vilket medför svårare att hålla vattenvärdena bra.
Bäst är att ha dem i specialakvarium, därmed inte sagt att det inte går att ha dem i ett akvarium med andra fiskar. Låt säga att man har mycket lite fisk i akvariet som är fredliga (ej konkurrerar om foder). Bra ytterfilter med skaplig cirkulation. Försiktig utfodring av fiskarna.
Varför inte köpa ett lite mindre specialakvarium till zebror. Det behöver inte vara så stort! Även ett måttligt ytterfilter i ett sådant sammanhang blir rena stormen i akvariet..
MVH/Björn