Zebra pleco

#1 - 17 januari 2006 09:32
Skulle så gärna vilja ha en zebra pleco i mitt 200 liters tanganyika akv.. Fast den vill ha en rätt varm biotop.. Skulle inte det gå?
#2 - 17 januari 2006 10:12
Det skulle väl kunna gå, tycker jag. Har ingen erfarenhet av det själv.
MEN i princip tycker jag det är fel. Biotopvidrigt men framförallt borde du istället försöka odla på Zebra-plecosarna. Det råder stor efterfrågan på dessa malar och tillgången i naturen är starkt begränsad. Därför borde de få som trots allt finns hemma hos akvarister runt om i landet användas till avel.
Du gör dock precis som du vill :) Det största problemet är väl att få tag i Zebra-plecos.
#3 - 17 januari 2006 10:19
[quote=56ovwal]Det skulle väl kunna gå, tycker jag. Har ingen erfarenhet av det själv.
MEN i princip tycker jag det är fel. Biotopvidrigt men framförallt borde du istället försöka odla på Zebra-plecosarna. Det råder stor efterfrågan på dessa malar och tillgången i naturen är starkt begränsad. Därför borde de få som trots allt finns hemma hos akvarister runt om i landet användas till avel.
Du gör dock precis som du vill :) Det största problemet är väl att få tag i Zebra-plecos.[/quote]

Jo jag vet ju att det är fel..[:(] Ska inte ha zebra pleco i mitt tanganyika akvarium... Du vet inte någon annan sug mal svart vit färgad som skulle gå och ha då?:confused:
#4 - 17 januari 2006 10:36
Hehe, du ska inte ge dig så lätt. Vill du ha Zebra-pleco i ditt Tanganyika-kar är det inget som hindrar dig. Men som sagt...
Någon annan svart/vit sugmal ? Det är just det som är grejen med Zebra-plecons popularitet, att det inte finns något alternativ. Inte vad jag känner till iallafall. Annars är ju Gökmalen, Synodontis multipunctatus svart/vit ( nåja, nästan ) och helt perfekt i just ett Tanganyika-kar.
#5 - 17 januari 2006 10:44
[quote=56ovwal]Hehe, du ska inte ge dig så lätt. Vill du ha Zebra-pleco i ditt Tanganyika-kar är det inget som hindrar dig. Men som sagt...
Någon annan svart/vit sugmal ? Det är just det som är grejen med Zebra-plecons popularitet, att det inte finns något alternativ. Inte vad jag känner till iallafall. Annars är ju Gökmalen, Synodontis multipunctatus svart/vit ( nåja, nästan ) och helt perfekt i just ett Tanganyika-kar.[/quote]

Tack för dina snabba svar..:) Ska kolla vad min akvarie butik kan skaffa fram.. Blir nog ingen zebra pleco.. Det är som du säger bättre att ha ett odlings akvarium med dom då..[:)]
#6 - 17 januari 2006 10:47
Finns det ingen svart vit ancistrus?
#7 - 17 januari 2006 11:01
Vet inte hur stor koll du har på Zebra-plecos, men räkna med minst tusingen stycket om din handlare överhuvudtaget kan få tag i några.
#8 - 17 januari 2006 11:07
Jo jag vet att dom är jätte dyra.. Men om min akvariebutik fick tag i någon så skulle det ligga runt 500 kr sträcket..
#9 - 17 januari 2006 11:12
Låter billigt :D Om man nu kan tycka 500 spänn för en liten firre kan vara billigt ? Min fru tycker det garanterat inte ;) Allting är relativt.
#10 - 17 januari 2006 11:22
[:)] [quote=ciklider]Jo jag vet att dom är jätte dyra.. Men om min akvariebutik fick tag i någon så skulle det ligga runt 500 kr sträcket..[/quote]

vill du ha tag på zebraciklid så kan du be din akvarie butik ringa till åleds.. ( de flesta akvarister bör nångång haft kontakt me detta fenomenala ställe i skåne...)
dock kostar de 900 penningar st. men dom e otroligt vackra..

andra svart vita plecos ancistrus e bla

L204- rikigt fin
L333- spräcklig

det finns en hel del till men ja.. sök på www.goc.se
å där finns det massor av malar.. i bild registret.

happy fishing![:)]
#11 - 17 januari 2006 11:25
Man kanske ska tänka 2 gånger innan man lägger ner små malsorter(oavsett vilka) till ciklider, de är ju rätt så tuffa mot malarna ibland och hypancistrus arter är gerellt små, dåliga på att konkurera om maten och ganska passiva mot andra arter.
Ancistrus och andra lite tuffare malarter passar nog bättre
#12 - 17 januari 2006 11:39
Du menar Zebra-pleco och inte Zebraciklid, ´decimus´? Om inte annat låter priset väl tilltaget för Zebraciklid. Och Åled ligger lite norr om Skånes gränser.
Sorry, kunde inte låta bli :D
#13 - 17 januari 2006 11:51
[QUOTE=56ovwal]Hehe, du ska inte ge dig så lätt. Vill du ha Zebra-pleco i ditt Tanganyika-kar är det inget som hindrar dig. Men som sagt...
Någon annan svart/vit sugmal ? Det är just det som är grejen med Zebra-plecons popularitet, att det inte finns något alternativ. Inte vad jag känner till iallafall. Annars är ju Gökmalen, Synodontis multipunctatus svart/vit ( nåja, nästan ) och helt perfekt i just ett Tanganyika-kar.[/QUOTE]

Jodå visst finns det alternativ. Kolla exempelvis här http://www.discus.ms/fotogalleri_malar.asp eller på Planet Catfish. Eller gör en bildsökning på GOC. http://www.goc.se/ - det är nog det enklaste.
#14 - 17 januari 2006 12:07
Där ser man, L134 Xingo var ju ganska lik. Går det att få tag i sånna ? Visste inte heller att det fanns en variant av Zebra-pleco, "Love Pleco". Misstänker att den är ännu svårare att få tag i.
´ch1mpy´, Ystad ? Trevligt med likasinnade lokala förmågor :)
#15 - 17 januari 2006 12:50
Tack för för alla tips..:) Sidorna som ni föreslog att gå in och titta på var super...:D
#16 - 17 januari 2006 18:38
[QUOTE=56ovwal]Där ser man, L134 Xingo var ju ganska lik. Går det att få tag i sånna ? Visste inte heller att det fanns en variant av Zebra-pleco, "Love Pleco". Misstänker att den är ännu svårare att få tag i.
´ch1mpy´, Ystad ? Trevligt med likasinnade lokala förmågor :)[/QUOTE]

Jo, men jag är rädd att vi inte spelar i samma liga. Antal akvarier... ett 30-tal *dregel* Kan man få komma på studiebesök någon gång?

L-134 verkar finnas på Åleds. Kolla det här ämnet på GOC:s forum http://www.goc.se/forum/viewtopic.php?t=327
#17 - 17 januari 2006 19:21
Visst får du komma på studiebesök ! Just för tillfället finns det inte så mycket att titta på. Visserligen 27 kar igång, men bara fiskar i 7-8 st. Återkom om en månad eller så. Då har jag förhoppningsvis mer att titta på.

Annons