Zebra pleco

#1 - 30 november 2005 17:12
Stämmer det att Zebra pleco (malen som Zoopet har som logga) lätt kan få vitapricksjukan? Det är även en annan mal som jag är intresserad av som är randig, med ränderna nedåt - orange och svart tror jag, väldigt skarpa linjer. Även den skulle ha lätt för att få den sjukdomen.
Går dessa ihop med Malawiciklider? Och vet någon vad de kan kosta?
#2 - 30 november 2005 17:16
[QUOTE=helen_wigh]Stämmer det att Zebra pleco (malen som Zoopet har som logga) lätt kan få vitapricksjukan? Det är även en annan mal som jag är intresserad av som är randig, med ränderna nedåt - orange och svart tror jag, väldigt skarpa linjer. Även den skulle ha lätt för att få den sjukdomen.
Går dessa ihop med Malawiciklider? Och vet någon vad de kan kosta?[/QUOTE]
Malen som Zoopet har som logo är en L046. Den kostar i dagslägen omkring tusenlappen, om man överhuvudtaget lyckas få tag i några. En så dyr mal har man inte tillsammans med malawiciklider...

Den andra kan du säker finna här: www.planetcatfish.com
#3 - 30 november 2005 20:45
[QUOTE=petnym][QUOTE=helen_wigh]Stämmer det att Zebra pleco (malen som Zoopet har som logga) lätt kan få vitapricksjukan? Det är även en annan mal som jag är intresserad av som är randig, med ränderna nedåt - orange och svart tror jag, väldigt skarpa linjer. Även den skulle ha lätt för att få den sjukdomen.
Går dessa ihop med Malawiciklider? Och vet någon vad de kan kosta?[/QUOTE]
Malen som Zoopet har som logo är en L046. Den kostar i dagslägen omkring tusenlappen, om man överhuvudtaget lyckas få tag i några. En så dyr mal har man inte tillsammans med malawiciklider...

Den andra kan du säker finna här: www.planetcatfish.com[/QUOTE]

Okej! Tack så mycket!!
#4 - 8 december 2005 15:48
Va???? Kostar den så mycket??? Är den så svår att komma åt????
Nu gick en av mina drömmar i kras.

[:-157] [:-118]

Jag får nog nöja mig med praktbotian då. Fin fisk det med - och rolig också. [:-54]

MVH Guppy1
#5 - 8 december 2005 17:11
Den kostar 1000kr ja... Om inte mer.. Svår å svår..betalar du de folk vill ha är de väl inga problem att få tag på ...finns 4st under annonser..då måste man dock köpa alla 4 som grupp..
#6 - 8 december 2005 18:11
Man skall inte ha L046 för att det ska va fint att kolla på.Man skall ha dom till ett syfte och det är till att odla dom.Annars får man nog aldrig se några mer om folk bara ha dom till sina sällskapsakvarium.Folk som som e seriösta lägger mycke mer än 1000:- st enligt egna erfarenheter.
#7 - 8 december 2005 18:29
[QUOTE=Edlund]Man skall inte ha L046 för att det ska va fint att kolla på.Man skall ha dom till ett syfte och det är till att odla dom.Annars får man nog aldrig se några mer om folk bara ha dom till sina sällskapsakvarium.Folk som som e seriösta lägger mycke mer än 1000:- st enligt egna erfarenheter.[/QUOTE]
stämmer bra,har nyss haft 4 ute på anonns,o priset jag fick för dom var betydligt mer än 1000:-,nu var ju inte pengarna det viktigaste,alternativet för mig var att antingen skaffa fler för att odla vidare på dom eller att sälja,efter noggrant övervägande så beslutade jag mig för att sälja dom,och jag är övertygad om att dom har hamnat hos rätt person som kommer att se till att den här malen kommer att finnas kvar i framtiden för dom intresserade
#8 - 9 december 2005 20:05
Jag har intresse av att försöka odla dem, men denna sort ska väl vara svårodlad, har jag fel då?
Är det inte heller svårt att skilja honor från hanar och hanarna är har väl revir?
Hur vet man då om man köper tex 4st att man fått hanar och honor och att de inte börjar bråka i akvariet.
Jag planerar att köpa ett 350-liters kar och då var min tanke just dessa zebra plecos.
Mina förhoppningar är ju en hane och `flera` (=några) honor. En vän till mig föreslog att jag skulle odla discus, men jag känner inte riktigt för det. Är mer fasinerad av dessa malar.
Det var eftersom jag ville läsa mer om dem, som jag kom in på denna tråd. Priset blev en mindre chock. Jag har ju bara sett malar som är betydligt billigare i affärerna. Men visst förstår jag priset också. Den är ju otroligt fasinerande denna fisk.

Eftersom jag kommer att lägga ut en del pengar på min hobby genom att köpa nytt akvarium (lite emot min andra hälfts bannor om `dyra` hobbys) så får jag nog tänka mig för innan jag köper in allt för dyra fiskar till att börja med.

Men jag har som sagt även funderingar på praktbotior, scalarer. Vitprickig taggmal har också fasinerat mig, men den kräver ett större akvarium än jag har/kommer att ha. Fast den kanske är precis lika dyr eller dyrare och svår att få tag på? Men visst är väl även den fasinerande?!?![:-65]

Frågan är om jag skulle kunna odla praktbotia, det är väl ännu ingen som lyckats, men att försöka kan ju vara kul. Scalarer ska väl gå ivarje fall. :D
Fast scalarer känns inte riktigt lika kul, omän en vettig lösning.

MVH Guppy1

Annons