Zebra pleco?

#1 - 29 augusti 2004 10:34
Är lite nyfiken på Zebra pleco, eller Hypancistrus zebra. Hur pass svårskötta är de? Vilka andra fiskar trivs de med/trivs de inte med?

Och hur lätta är de att få tag på? Jag tror inte jag har sett någon i någon zooaffär någon gång.

Dom är i alla fall väldigt snygga!
#2 - 29 augusti 2004 11:03
har aldrig sett en själv, men dom är vell inte den lättaste malen att sköta, dessutom är den j*vl*gt dyr typ 700 spen.
#3 - 29 augusti 2004 11:23
Mjukt, syrerikt och rent vatten (alltså bra cirkulation i ett rejält tilltaget akvarium)... Passar i hop med de sydamerikaner som klarar den cirkulation man behöver för att syresätta vattnet tillräckligt.
Man gör det bra om man får tag på en L46 för 700 kronor nu... de är jättesvåra att få tag på, och priset börjar nog närma sig 1000 kronor tror jag...
#4 - 29 augusti 2004 12:37
L46 är inte mycket svårare att hålla än någon annan L-mal och går bra ihop med de flesta andra fiskar, även stora scalarer.. De största problem jag haft är hanar av samma art, de är väldigt revirlystna och kan slåss rejält.. Syretillförseln behöver bara vara normal och de kan utan problem gå i medelhårt vatten (15 gh) och även leka under dessa förhållande. De äter väldigt lite alger, och då gärna brunalger(kiselalger).. Är "carnivora" alltså köttätare och tar helst larver, dafnier osv
#5 - 29 augusti 2004 12:48
P.g.a att de e fångststopp på dom ( vet ej om detta är tillfälligt eller ej), så är dom riktigt svåra att få tag på..
#6 - 29 augusti 2004 13:17
Har ett starkt intresse av dessa malar tack vare den vackra teckningen!!

Funderar på om den går bra ihop med mitt tetra stim på ca 25st.
Simmar även kampfisk i samma tank. (hona) Vet att det är småfisk, men de är rätt stora för sin växt. (~5cm)

Har mjukt vatten, lagom strömmning i karet och syrerikt.

Vad kostar firren eg? Är det sant med 700kr?
Är den svår eller vad är det för speciell skötsel med just Den malen??

Finns det någon bra sida på svenska här på nätet?? hittar bara det som finns här på zoopet.. inte mkt info.

Tacksam för massa svar!!!
#7 - 29 augusti 2004 13:21
Har sett den från 400 Dkr och uppåt. Ingen speciell skötsel, det är bara det att den e ovanlig...
#8 - 29 augusti 2004 13:28
Eftersom vi har över 700 arter i lager och alltid på jakt efter Hypancistrus zebra har inte sett några på nån lista med rimligt pris på typ under 1000krst eller typ 3-4cm långa dom senaste åren
men nu har vi fått in 7-8cm som kostar bara 1500krst.
(så dom enda billiga Hypancistrus zebra är dom som folk har köpt för ett par år sedan)
Vänligen
Christer
#9 - 29 augusti 2004 13:37
shit, det är ganska mkt pengar för en fisk. vacker iofs... :) Koi är inte mkt billigare dom heller, trots att de är vanliga.. (en tanke bara)

Tack för svaren
#10 - 29 augusti 2004 13:54
Planteimporten har inne för 400 Dkr, iofs bara 4-5 cm. Billigare går nog inte o få tag på..
#11 - 29 augusti 2004 15:03
nu va ju inte så långt bort (den här gången) och virra, men titta bara vad man kan lära sej på en dag=). Är man inne lite till så har jag vell lärt mej ett och annat till.=).

#12 - 29 augusti 2004 16:25
Planteimporten?? Jag kan inte hitta några, när va det, Mattias??
#13 - 29 augusti 2004 16:27
Tack för alla svar. Det var väl kanske lite mer pengar än vad jag hade tänkt lägga ut på en fisk, så jag får väl drömma lite istället...

[:-157]
#14 - 29 augusti 2004 17:39
Fanns i förrgår men dom e väl slut nu...
#15 - 31 augusti 2004 19:20
Fanns en zebra, en jättestor hona, på Akvarielagret idag: 1500:-... Den var dessutom redan tingad.
#16 - 31 augusti 2004 19:23
Japp. Var också på akvarielagret idag och såg den :)
#17 - 1 september 2004 06:23
Kanske tingad pga denna tråden? Lite mycket gratisreklam kan man tycka.
MVH
Magnus
#18 - 1 september 2004 07:12
Kanske tingad pga denna tråden? Lite mycket gratisreklam kan man tycka.
MVH
Magnus
Tror du på fullt allvar att jag la mig i det här inlägget för att få sälja ett par zebransistrusar då tycker jag att du ska läsa mina övriga inlägg, svarar bara på inlägg som berör mig annars har jag ett arbete som tar ganska mycket tid.Vänligen
Christer
#19 - 1 september 2004 10:39
Vad gör lite gratisreklam?? Jag tycker iaf att AKVARIELAGRET är en av dom mäst kompetenta affärerna innom akvarie bransen!! Har handlat mycke där både fisk och grejer, och har alltid fått bästa möjligga hjälp varje gång.. Åk dit ni kommer inte att ångra er!!
/Lasse
#20 - 1 september 2004 10:43
Håller med Magnus om gratisreklamen.. Den här artikeln har inget med era "700 arter" att göra.. Förresten hur vet ni att det är en hona, den som var tingad. Jag har själv en "hona", enligt uppgift inköpt på akvarielagret i Bromma.. Den har visat sig vara 100 procent en hane!
Någon som kan fixa en bild på den, hade varit intressant att se.. honan på akvarielagret alltså..
#21 - 1 september 2004 10:59
Äh, relax allihop. Det var jag som nämnde akvarielagret, och det enda jag har med dem att göra är att jag är kund där. De har inget inflytande över vad jag kläcker ur mig.

#22 - 1 september 2004 11:19
Jaså, då kanske det är en annan sak. Jag som trodde att det var CF akvarielagret som nämnde just akvarielagret först.
MVH
Magnus
#23 - 1 september 2004 11:31
Du har rätt Tropfrog ...det var CF akvarielagret som nämde just akvarielagret innan Azur...........

Annons