zebra ciklider och fjärilsciklider??

#1 - 5 juli 2005 17:44
Funkar det?? har 2st fjärilsciklider och undrar om man kan ha dom med mina 2st zebraciklider, dom e ju i alla fall ciklider.
#2 - 5 juli 2005 18:13
Fjärilsciklider är visserligen tuffa för sin storlek, men de skulle snabbt bli ihjäljagade av zebrorna, som blir rejält mycket större, och är aggressiva. Att de är ciklider spelar ingen roll, det är discus också, och de passar ändå inte ihop med särskilt många andra ciklidarter.
#3 - 5 juli 2005 18:17
Okej då får dom gå kvar i mitt 60l kar, men jag vill ha några mera fiskar till mina zebror men vet inte vad.
#4 - 5 juli 2005 18:46
Finns ju en del arter du kan ha, beroende på karets storlek förstås. Citrinellum/labiatum kan gå, om akvariet är tillräckligt stort. Rödciklider kan gå också, men de är afrikanska, så om du vill ha bara centralamerikaner så passar inte de in.
#5 - 5 juli 2005 18:59
okej det är ett 200l kar tror du det funkar?
#6 - 5 juli 2005 19:02
Då går inte citrinellum/labiatum. Ett par salvini kanske skulle gå, de blir inte så jättestora, ca 15 cm tror jag.
#7 - 5 juli 2005 19:51
Okej tack.
Får läsa lite mer om dom då.
#8 - 13 juli 2005 13:16
tveksammt om det går med ett par med salvini och ett par med zebror.. zebrorna blir ju som sagt 15cm och salvini blir ännu större!!

annars kör på 2st par med zebraciklider??

//tom
#9 - 13 juli 2005 13:20
Vi har vår sebraciklid tillsammans med oscars, men dom blir ju iofs rätt stora så då får du vara beredd på att köpa större akvarium efter en tid :P
#10 - 13 juli 2005 14:19
jaja det går säkert men hur stort är karet Anna?

//tom
#11 - 13 juli 2005 14:56
vårt är just nu 375, men dom ska flytta till 540 sen... Oscars kan ju bli 20-30 cm långa...
#12 - 13 juli 2005 20:30
[QUOTE=Anna_84]vårt är just nu 375, men dom ska flytta till 540 sen... Oscars kan ju bli 20-30 cm långa...[/QUOTE]

kan ju bara säga att oscars blir 30-40cm långa..!:p
Hur stora är dom?
Hur många är dom?

//tom
#13 - 13 juli 2005 21:11
Det är möjligt, det är inte mina så jag är inte så beläst...
Dom är 2 st som går i 375 och sen 6 st som går i 150 liters... dom 2 är strax över 15 cm och dom små är väl runt 4-5 kanske...
#14 - 13 juli 2005 23:20
Jag tror att salvinin är den minsta centralamerikanen man kan ha med zebror, utan att den åker på stryk. Det finns ju mindre centralare, men de blir förmodligen mobbade av zebrorna, eller så korsar de sig med dem. Sajica är till exempel ingen hit att ha med zebror, av ovan nämnda anledningar. Till och med eldbuken kan korsa sig med zebran. Nu vet jag inte hur stor risk det är att salvini korsar sig med zebra, men jag har sett en fisk som var misstänkt lik en korsning mellan en Jack Dempsey och en zebra.

Det finns en art du skulle kunna testa, om du måste ha bara centralamerikaner, och det är Hypsophrys nicaraguense. Rent allmänt lite fredligare än zebran, kanske för att den inte är fullt lika lättlekt, men kan vara tuff om den måste. Dess lekbetéende skiljer sig även en del från zebrans, så risken för korsningar är kanske inte lika stor. Men å andra sidan, nicaraguensen blir stor, ca 25 cm, och blir kanske i största laget för ett 200-liters, där det redan går ett zebrapar. Nå´n Vieja kanske hade klarat sig, men de blir också för stora.

Mitt tips är att köra på ett par rödciklider, som visserligen är afrikaner, men de blir inte så våldsamt stora, men är tuffa nog att stå emot zebrorna. Och dessutom är de snudd på lika lättlekta, och mycket vackra. I och med att de är afrikaner, och kanske därmed inte närbesläktade med zebran, så kanske risken för korsningar är liten också.

Annars bör du nog köra bara zebrorna, eller byta ut dem mot nå´n annan, lite lugnare art, som förmodligen dessutom är lättare att få sålt yngel av. Jag har en tendens att impulsköpa, så akvarierna blir lite för överbefolkade, så att ynglen aldrig klarar sig. Och dessutom så ser det inte bra ut. Så du bör göra tvärtemot mig, det vill säga, hålla dig till endast ett par, högst två.
#15 - 15 juli 2005 14:22
tycker som Micke! men om du ska ha salvini eller nicaraguense så tycker jag att du ska göra dig av med dina zebror..

annars kör på ett par zebror..

//tom
#16 - 21 juli 2005 09:58
Tack för alla svar!

Nu har jag köpt ett 528l kar som det redan var både stora och små zebror 14st, i samt 9st rödzebra. Då borde jag kanske inte ha i mer fisk eller tror ni att det går med tillexempel en guldsömsciklid eller påfågelciklid?
#17 - 21 juli 2005 10:25
Plocka ur rödzebrorna så kanske du kan börja fundera på nya fiskar sen..
#18 - 21 juli 2005 13:44
ja ta ut rödzebrorna! oscars kommer att äta upp småfisk när de får lite storlek!

//tom
#19 - 21 juli 2005 15:15
Jo det e ju sant blir nog inga oscars på ett tag, rödzebrorna får gå kvar. Föresten någon som vet vad man kan köpa för växter som är extremt tåliga, för både zebracikliderna och rödzebrorna äter ju allt! och plastvaxter kan man väll inte äns tänka tanken på att ha.
#20 - 22 juli 2005 10:30
Crinum, jättevallisneria, Anubias.
#21 - 29 juli 2005 14:47
Anubias har jag en kanske ska köpa några fler men dom e så dyra...

Annons