Jag tror att salvinin är den minsta centralamerikanen man kan ha med zebror, utan att den åker på stryk. Det finns ju mindre centralare, men de blir förmodligen mobbade av zebrorna, eller så korsar de sig med dem. Sajica är till exempel ingen hit att ha med zebror, av ovan nämnda anledningar. Till och med eldbuken kan korsa sig med zebran. Nu vet jag inte hur stor risk det är att salvini korsar sig med zebra, men jag har sett en fisk som var misstänkt lik en korsning mellan en Jack Dempsey och en zebra.
Det finns en art du skulle kunna testa, om du måste ha bara centralamerikaner, och det är Hypsophrys nicaraguense. Rent allmänt lite fredligare än zebran, kanske för att den inte är fullt lika lättlekt, men kan vara tuff om den måste. Dess lekbetéende skiljer sig även en del från zebrans, så risken för korsningar är kanske inte lika stor. Men å andra sidan, nicaraguensen blir stor, ca 25 cm, och blir kanske i största laget för ett 200-liters, där det redan går ett zebrapar. Nå´n Vieja kanske hade klarat sig, men de blir också för stora.
Mitt tips är att köra på ett par rödciklider, som visserligen är afrikaner, men de blir inte så våldsamt stora, men är tuffa nog att stå emot zebrorna. Och dessutom är de snudd på lika lättlekta, och mycket vackra. I och med att de är afrikaner, och kanske därmed inte närbesläktade med zebran, så kanske risken för korsningar är liten också.
Annars bör du nog köra bara zebrorna, eller byta ut dem mot nå´n annan, lite lugnare art, som förmodligen dessutom är lättare att få sålt yngel av. Jag har en tendens att impulsköpa, så akvarierna blir lite för överbefolkade, så att ynglen aldrig klarar sig. Och dessutom så ser det inte bra ut. Så du bör göra tvärtemot mig, det vill säga, hålla dig till endast ett par, högst två.