zebra ciklider

#1 - 4 juli 2005 22:36
Jag har 2st zebra ciklider en hona och en hane (hanen är ca 15cm och honan är ca 8cm, blir inte honan störe??) i ett 200l kar och undrar vad jag kan köpa till för fiskar, har ju hört att dom kan vara rätt så aggressiva.
#2 - 5 juli 2005 08:00
[QUOTE=GladFisk]Jag har 2st zebra ciklider en hona och en hane (hanen är ca 15cm och honan är ca 8cm, blir inte honan störe??) i ett 200l kar och undrar vad jag kan köpa till för fiskar, har ju hört att dom kan vara rätt så aggressiva.[/QUOTE]

Har för mej att hannen alltid är lite större, tycker din hanne låter stor så han blir iallafall inte mkt större....

Den erfarenheten jag och min tjej har om Sebra är att dom blir väldigt aggresiva när dom får yngel, vi har en hane som tog ett helt 150liters kar till sitt revir.

Aggresivitet är iofs oftast väldigt individuellt, men ja dom blir sura när dom har fått yngel, och redan innan ynglen kläcks.

Vad du skulle kunna ha för fisk till dom du har kan jag inte svara på...Sök på Sebraciklid så kommer det upp mycket kul och bra information om dessa fiskar...

Lycka till

Mvh Peter
#3 - 5 juli 2005 11:53
okej tack

Jag har nu ett fluval 4 inefilter men funderar på att byta till ett ytterfilter, men jag vet inte hur bra dom fungerar och om det blir så mycket renare, så jag undrar om någon har något tips på vad för filter jag ska köpa och hur mycket det kostar.

//Jonas
#4 - 7 juli 2005 11:53
vi hade 2 par av sebra ciklider och den ena hanen åt nästan uppp den andra så vi delade paren och fick då genast ägg och yngel. som jag förstått så kan man inte blanda dom med andra arter men man kan ju alltid pröva. vi har sebra cikliderna ensamma. kan ju pröva med anra ciklid sorter.
#5 - 7 juli 2005 12:04
jag har zebraciklider med malawi mbunas och det fungerar bra, lite onda när de vaktar yngel annars funkar det bra.. men snart har jag ordnat med nya akvarieställningen och kan flytta dem igen :)
#6 - 8 juli 2005 12:02
"malawi mbunas" hitar massa fiskar när jag söker på det... heter dom exakt så??

//GladFisk
#7 - 10 juli 2005 22:26
Testa ngn annan CA ciklid. Själv hade jag eldbukar och Jack Dempsey tillsammans med mina Zebraciklider, det fungerade jättebra i mitt 450L. Hade aldrig några större bråk, mest lite revir bråk mellan JD och Zebrorna när Zebrorna hade yngel. Men till ditt 200 så är nog JD lite för stor tyvärr, men testa Eldbukar.
#8 - 11 juli 2005 11:49
[QUOTE=GladFisk]Jag har 2st zebra ciklider en hona och en hane (hanen är ca 15cm och honan är ca 8cm, blir inte honan störe??) i ett 200l kar och undrar vad jag kan köpa till för fiskar, har ju hört att dom kan vara rätt så aggressiva.[/QUOTE]

pga agressivitet hos sebrahanen så flyttade vi honom,så nu går han tillsammans med sambons oscars, det fungerar hur bra som helst. Nu går han dock ensam eftersom honan dog för ett tag sedan. Vet inte om det fungerat lika bra om vi haft ett lekpar tillsammans med oscarsen...
Man får nästan prova sig fram lite...
Lycka till!
#9 - 11 juli 2005 19:10
Tack för alla förslag och tips!

//Jonas

Annons