Zebra ciklider

#1 - 3 december 2004 06:43
Jag är intresserad av att skaffa Zebra ciklider och även börja odla fram lite yngel skulle vara kul :)
Är det svårt och få fram yngel från zebra ciklider?
Måste dom vara full vuxna för att könsmogna?
Kan man ha yngelna tillsammasn med mamman och pappan?
som ni ser är det lite frågor jag skulle vilja ha svar på, vore snällt om ni kunde hjälpa mig =)
#2 - 3 december 2004 07:03
Tjena, zebra ciklid är inga problem att skaffa yngel på men dom är verkligen inget jag rekomenderar. Dom ynglar av sig hela tiden, ynglena går nästan inte att bli av med och dom är jädrigt agresiva
#3 - 3 december 2004 07:13
okey.. Men jag skulle gärna vilja ha svar på mina frågor.
Men tack för tipsen :)
Finns det annars någon annan ciklid sort som är lätt att få yngel på men som är lite lugnare?
#4 - 3 december 2004 07:48
Inge problem dom förökar sig värre än guppyn...suck...lätt att se skilnad på könen och vid 5-6cm blir dom könsmogna dom kan gräva och böka rätt mycke skulle hällre ta någon lugnare ciklid i stället.
#5 - 3 december 2004 07:59
Här kommer 3 alltenativ hoppas de kan ge dig lite mersmak,Ano.thomasi
Areh.multispinosa
Cry.saijica
Dessa funkar mmed barber och stötte tetror.

#6 - 3 december 2004 09:21

Är det svårt och få fram yngel från zebra ciklider?

Näe, dom ynglar av sig som frögurkor.

Måste dom vara full vuxna för att könsmogna?

Min hona var bara c:a 4-5 cm och min hane litet större. Dom förökade sig hela tiden.

Kan man ha yngelna tillsammasn med mamman och pappan?

Till en början. Föräldrarna är VÄLDIGT beskyddande och attackerar ALLA andra fiskar i akvariet. Efter ett tag när ynglen blivit tillräckligt stora (och minst lika sura som sina föräldrar) överger de ynglena för att börja på nästa kull. När nästa yngel kommer börjar de jaga de första.

Jag tycker det är en intressant fisk, med ett jäkla humör. :) Om du tänkt börja odla tycker jag det inte är en så bra idé för det är svårt att bli av med ynglena. Ingen vill ha dom i princip :/
#7 - 3 december 2004 17:48
prova med blå ciklid. de är trevliga och lugna.
#8 - 3 december 2004 19:47
Man kan ju sälja ynglena som levandefoder...
#9 - 5 december 2004 05:27
Tack för alla svaren!

Blå ciklid, är dom lika lätta att avla på?
#10 - 5 december 2004 09:02
Ursprungligen skickat av mats41

Inge problem dom förökar sig värre än guppyn...suck...lätt att se skilnad på könen och vid 5-6cm blir dom könsmogna dom kan gräva och böka rätt mycke skulle hällre ta någon lugnare ciklid i stället.

Polarens hona är 3cm å hane 8cm. Dom fick yngel i förrgår :P
#11 - 5 december 2004 09:51
blåciklider är kanske inte lika lätta att odla. men de ynglar av sig rätt bra. kan vara lite agresiva när de har yngel. Men de är snälla utan yngel.
#12 - 5 december 2004 11:21
Hej

Blåciklider leker lika lätt som zebror, men är fredligare, och ofta vackrare. Men ynglen är ungefär lika svåra att bli av med. Jag skulle hellre satsa på sajica t.ex, som är en fredligare släkting till zebracikliden.

MVH Micke
#13 - 8 december 2004 19:23
thomasi är fina, men är inte så lätt att få yngel

Annons