Hej jag är förmodligen verkligen inte den mest kvalificerade att svara på den här frågan men jag har dratt upp en hel del zebraciklider (var längesen nu mnen=))
hur som helst till ditt problem:
jag vet inte varför de står där uppe men det finns 3 möjliga scenarion som jag kan tänka mig ligger bakom deras beteende:
1-de har fått in gas(luft) i sina små simblåsor som de inte kan göra sig av med. Dock inte så troligt att de skulle hända alla på en gång bara så där, men om så är fallet är jag rädd att det inte går att hjälpa de stackars fiskarna
2-det råder 02-brist, och de uppehåller sig vid ytan för att ta in mer 02, jag har dock inte sett detta beteende hos små yngel föut men... I så fall byt lite av vattnet, och/eller sätt i en luftsten(ställ in den på liten "sprutt")
3 "Förgiftning/temp." Kolla temp, och div. vattenvärden. Nu är zebracikliden inte så känslig för sånt men yngel och ungfisk är ju alltid känsligare. som sagt kan ju pröva att byta lite vatten men inte för mkt och var gärna noga med att temp på det nya vattnet är samma som det gamla, yngel är relativt känsliga för vattenbyten helt enkelt iaf små sådana, är mina erfarenheter..
Lycka till med dina yngel nu