Ytterligare ett jobbakvarium...svartvatten kanske!

#1 - 8 oktober 2014 19:42
[ATTACH]71767[/ATTACH]
Så då hittade jag det jag behövde då...
En kompis säljer sitt rena 240 möbelakvarium, eftersom jag redan ägt det en eller två gånger så köper jag tillbaka det för 1300 inklusive ett nytt ytterfilter (eheim 2217, mitt favoritfilter)

Blir på jobbet, så tanken är minimalt med underhåll.
Svartvatten med belysningen utbytt mot någon gul ledspot al'a Jula kanske...
Måla baksidan svart, maaaasssor av rötter, kvistar, grenar. 0 växter annat än eventuellt flytväxter, eklöv, kanske lite torv någonstans...

Besättningen blir nog min endlersgrupp, pansarmalar, eventuellt balzanii gänget som jag inte riktigt vet vart jag ska husera dom mellan dammsäsongerna..

Kanske dom guianacara owroewefi som också går hemma... Eller bara en av dom 2...

Kostnaden förutom karet skulle då bli 0, eftersom allt redan finns i garaget, en del eller alla endlers försvinner kanske, men hittills har balzaniina inte ens plockat ynglen.

Vad tror ni folk?
Tanken är ju att detta skall kunna stå i veckor utan större översyn, lär ju bara bli jag som byter vatten och ibland jobbar jag borta.
#2 - 8 oktober 2014 19:54
[emoji4]
#3 - 8 oktober 2014 20:07
Haha.. "Min endlersgrupp".. Hehe.. Hihi..

(hade ni haft mitt förhållande till jozi hade ni också tyckt att det var roligt)..

jag är bara avis på att ni har kontor..
#4 - 8 oktober 2014 20:09
Tror du behöver ett pygmékar för att det ska bli balans Jozi. Du skulle bli gladare, snyggare och vinna oftare på Triss om du slår till. Allt blir bättre kort sagt.
#5 - 8 oktober 2014 20:10
[QUOTE=ettfettbranamn;1710515]Haha.. "Min endlersgrupp".. Hehe.. Hihi..

(hade ni haft mitt förhållande till jozi hade ni också tyckt att det var roligt)..

jag är bara avis på att ni har kontor..[/QUOTE]

Hahahahahahaaaaaaaa, fan vad dum jag är som outade det där...
Känner ett behov av att förklara mig men inser att det bara skulle göra det värre, och roligare...
#6 - 8 oktober 2014 20:10
[QUOTE=Bluewing;1710518]Tror du behöver ett pygmékar för att det ska bli balans Jozi. Du skulle bli gladare, snyggare och vinna oftare på Triss om du slår till. Allt blir bättre kort sagt.[/QUOTE]

Hmm... True dat!
#7 - 8 oktober 2014 20:11
Ska du ha det på en gripen-vinge?
#8 - 8 oktober 2014 20:13
[QUOTE=Bluewing;1710518]Tror du behöver ett pygmékar för att det ska bli balans Jozi. Du skulle bli gladare, snyggare och vinna oftare på Triss om du slår till. Allt blir bättre kort sagt.[/QUOTE]

Vinna på triss behöver man bara göra en gång om man gör det ordentligt! ;)
#9 - 8 oktober 2014 20:24
[QUOTE=Mathias Nilsson;1710522]Ska du ha det på en gripen-vinge?[/QUOTE]

Åhhh, flygvapentema!
En sänkt catalina, det vore något det!
#10 - 8 oktober 2014 20:33
Kör på, det måste ju finnas massa plastflygplan man kan ha i akvarier. Så gör du det hela levande med fisk som rör sig tillsammans. Du kan ju till och med ha "flygande" plan i bara du använder dig av pinnar och fiskelina. Do it! <3
#11 - 8 oktober 2014 20:37
Ja jävlar.. En störtad modell i karet.. Det tar dig från en bra chef till excentrisk.. Det kan avgöra hur du avbildas i historien om ryssen anfaller under vår livstid..
#12 - 8 oktober 2014 20:41
[QUOTE=ettfettbranamn;1710547]Ja jävlar.. En störtad modell i karet.. Det tar dig från en bra chef till excentrisk.. Det kan avgöra hur du avbildas i historien om ryssen anfaller under vår livstid..[/QUOTE]

Patton hade en Bullterrier, Jozi hade sitt akvarium. Fet win!
#13 - 8 oktober 2014 20:47
Exakt..
#14 - 9 oktober 2014 03:26
Jag inser nu att Mathias fullständigt lämnat Iwagumi och övergått till en smått excentrisk inredningsstil, Airfix med ett naturlig look med ett gäng klassiska flygplan i karet. Men om du nu ska övergå till denna stil tycker jag definitivt det är angeläget att prata om vilket eller vilka plan som är värda att satsa på. För egen del tycker jag det ska vara Airfix swedish style med ett eller flera J 28 De Havilland Vampire. Såg sådana flyga i formation som 3 åring över F1 i Västerås och de var överjordiskt vackra. Ska det vara internationell stil så måste det ju bara vara tidernas vackraste plan Supermarine Spifire, med en uppvärmande Rolls-Royce motor mullrande i bakgrunden från dolda högtalare. Ska man slänga in ett plan i karet så ska det väl ändå vara ett vackert plan. Ingen vettig människa vill väl ha en ful inredning.
Over and out.
#15 - 18 oktober 2014 15:08
Efter idag blir det väl ubåtar istället för flygplan...
Karet kommer nog till jobbet i veckan, då blir det åka av. Tänkte måla baksidan med Biltemas plastfärg, den borde det bara vara att dra av om man vill återställa!
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Gummifarg-3654/
#16 - 18 oktober 2014 15:39
Jozi, du kanske har skrivit det, men vad blir det för fiskbesättning i detta kar?

//Inger
#17 - 18 oktober 2014 16:16
[QUOTE=Inger H;1712404]Jozi, du kanske har skrivit det, men vad blir det för fiskbesättning i detta kar?

//Inger[/QUOTE]

Blir nog lite "rester" gissar på en besättning endlers, lite rödmunnar, guianocara owre (dom där jag inte kan namnet på :D) kanske 2 L134.
Allt det där finns "över" hemma i garaget och då får dom miljarder rötter, flytväxter och skum belysning, tror det kan bli bra, även om endlersbabisarna kan få det lite tufft...
#18 - 21 oktober 2014 14:22

Karet i bilen, på jobbet står filter och julasand, rötter packas ikväll, löv skall hittas under snön...
Sten har legat i bilen läääänge.
Julas 10w pissgula led finns...
Behöver flytväxter, men annars så...
#19 - 21 oktober 2014 14:38
Haha.. Snö?
#20 - 21 oktober 2014 15:33
[QUOTE=ettfettbranamn;1712780]Haha.. Snö?[/QUOTE]

Helt säker att det skulle trigga någon, 99,9 på att det skulle vara du [emoji1][emoji1][emoji1]
#21 - 21 oktober 2014 16:54
Er vänlige kvartersnollåtta till er tjänst ädle herre!

Fan vad snygga "vanliga burkar" du haft.. Man glömmer lätt bort det när man ses eftersom man mest pratar fisk..
#22 - 21 oktober 2014 16:56
[QUOTE=ettfettbranamn;1712794]Er vänlige kvartersnollåtta till er tjänst ädle herre!

Fan vad snygga "vanliga burkar" du haft.. Man glömmer lätt bort det när man ses eftersom man mest pratar fisk..[/QUOTE]

Tack herrn, det där var ju under min vilsna tid, du vet, då jag var M.I.A från rovfisk [emoji2]
#23 - 21 oktober 2014 17:01
Sant det.. Tycker ändå du borde sätta upp ett typ 900 med jordätare och din typ av inredning.. Kanske ett par (odlingsförsök typer) l24 i burken för att krydda lite?
#24 - 21 oktober 2014 17:18
[QUOTE=jozi81;1712785]Helt säker att det skulle trigga någon, 99,9 på att det skulle vara du [emoji1][emoji1][emoji1][/QUOTE]

Känner också lukten av snö Jozi - härligt :D

//Inger
#25 - 21 oktober 2014 17:22
Problemet med lappmögel är att det sprider sig lite väl fort..

Men det kom EFTER midsommar där uppe i år i alla fall, det är ju en tröst :)

Jozi, starta ett växtkar nu, vi var ju nära där ett tag..

Fisk är ju roligt, litegrann..

Nu skall jag återgå till att vänta på film från Jonte, såhär en månad senare..
#26 - 21 oktober 2014 20:27
[QUOTE=ettfettbranamn;1712797]Sant det.. Tycker ändå du borde sätta upp ett typ 900 med jordätare och din typ av inredning.. Kanske ett par (odlingsförsök typer) l24 i burken för att krydda lite?[/QUOTE]

Nu är tyvärr L24an död...men kommer nog en ersättare...
Men tanken i det du säger har passerat förbi då och då...
Tror faktiskt 1225an blir något åt det hållet, men med rockor med...

Nu är bilen ialf packad med löv, semisnygga rötter, sten osv.. Med lite tur kan det bli bilder innan helgen..
#27 - 22 oktober 2014 11:13

Första utkast, lägg till kvistar och löv och dra bort malgrottan samt sänk belysningen...
Synpunkter?
#28 - 22 oktober 2014 12:09
[QUOTE=jozi81;1712882]

Första utkast, lägg till kvistar och löv och dra bort malgrottan samt sänk belysningen...
Synpunkter?[/QUOTE]

ser bra ut , kanske fler grottor om du ska ha i några malar? (lerkrukor etc)
#29 - 22 oktober 2014 14:59

[QUOTE=blaze1337;1712885]ser bra ut , kanske fler grottor om du ska ha i några malar? (lerkrukor etc)[/QUOTE]

[ATTACH]72071[/ATTACH]
Gjorde tvärtom och lyfte bort grottan.
Men kanske kommer dit mera då jag vet vad för malar som åker i.

Löven skall sjunka, mera kvistar, flytväxter osv.
Pinnen kanske får vara kvar, kanske lyfter jag ut den, tror även mera rötter bak i karet i mitten, bygga lite höjd samt även fram mot glaset.
#30 - 24 oktober 2014 10:38

Klart!
Räkor, pansarmalar, endlers, ancistrus...

" target="_blank">
#31 - 24 oktober 2014 10:53
Tycker det där ser riktigt bra ut. Nu får du också njuta på jobbet Daniel. Välkommen i klubben :)
#32 - 24 oktober 2014 11:52
[QUOTE=Bluewing;1713104]Tycker det där ser riktigt bra ut. Nu får du också njuta på jobbet Daniel. Välkommen i klubben :)[/QUOTE]

Tackar kompis!

Jag och Mathias har en dialog kring "pinnens" varande eller inte varande, jag tycker kvar, som ett avbrott. M tycker bort eftersom den sticker ut som något onaturligt.

Vad tycker ni?
#33 - 24 oktober 2014 11:55
Nu gissar jag att du frågar hela universum detta (Zoopet) och inte bara mig. Eftersom vi ju är du med varandra ;)
Hur som helst så skulle jag inte ha kvar pinnen, inte för att den är fel, utan för att den fångar blicken konstant, så man inte kan "komma runt den" rent visuellt. Pga denna låsning ska den bort tycker vi :D
#34 - 24 oktober 2014 12:00
Tjusigt! Vad är det låter i bakgrunden? En fågel? Kan hålle med Bluewing om pinnen. Man fasnar på den, och akvariet blir liksom delar i över pinne och under pinne..
#35 - 24 oktober 2014 12:01
Jag skulle också ta bort pinnen. :) fint i övrigt! :)
#36 - 24 oktober 2014 12:02
Visste förresten inte att det är ok att ha vanliga lönn-löv i vattnet. Snyggt! Byter du då de blir för "fula" eller får de ligga kvar?
#37 - 24 oktober 2014 12:30
Halloj Boys and Girls!
Får jag komma med ett förslag angående den där pinnen?
Anyhow, here it goes; Jag tycker pinnen är snygg och att den gott kan få vara kvar i karet - men, jag kan hålla med om att den "stör" en liten aning.
Jag tror det har lite med den abrupta avslutningen på pinnen i karets nedre vänstra kant att göra. Så, förslaget är att vända pinnen, placera den tvärt avhuggna änden på pinnen bakom rotpartiet i det övre vänstra bakre hörnet, och låta pinnen sluta - dold i sanden - i det sandparti som finns i karets främre, nedre högerhörn.
Du får då en "oavslutad" linje som pinnen utgör, en sorts hamoni utan början och slut - som kan innebära att ögat inte heller hela tiden "fastnar" på pinnen.

Vill man vara riktigt flummig kan man också med detta lilla inredningstrix få med en 3D-gyllenesnitt-aspekt - vilken isåfall skulle "hända" ovanför sanden 10-20 cm bak längs pinnen där den stuckits ner i sanden på högersidan...
:)
#38 - 24 oktober 2014 12:53
Japp, pinnen bör nog flytta på sig för att inte ta hela intrycket direkt.
Funderar även på det du nämnde tidigare i tråden, med att skrota lysrören och istället köra på spottar. Vete fasen om det är en jätteidé, då vattnet kommer att färga sig snyggt tefärgat och bli lite skumt av sig själv:).
Jäkligt snyggt annars:D!
#39 - 24 oktober 2014 13:36
ser riktigt bra ut , var fick du tag på alla grenar o blad ifrån ?
#40 - 24 oktober 2014 13:51
[QUOTE=Mats Bryzell;1713118]Halloj Boys and Girls!
Får jag komma med ett förslag angående den där pinnen?
Anyhow, here it goes; Jag tycker pinnen är snygg och att den gott kan få vara kvar i karet - men, jag kan hålla med om att den "stör" en liten aning.
Jag tror det har lite med den abrupta avslutningen på pinnen i karets nedre vänstra kant att göra. Så, förslaget är att vända pinnen, placera den tvärt avhuggna änden på pinnen bakom rotpartiet i det övre vänstra bakre hörnet, och låta pinnen sluta - dold i sanden - i det sandparti som finns i karets främre, nedre högerhörn.
Du får då en "oavslutad" linje som pinnen utgör, en sorts hamoni utan början och slut - som kan innebära att ögat inte heller hela tiden "fastnar" på pinnen.

Vill man vara riktigt flummig kan man också med detta lilla inredningstrix få med en 3D-gyllenesnitt-aspekt - vilken isåfall skulle "hända" ovanför sanden 10-20 cm bak längs pinnen där den stuckits ner i sanden på högersidan...
:)[/QUOTE]

Undrar hur man multiquotar i tapatalk!?

Det är så här man ska göra för att få lite fart i tråden alltså, ställa en fråga &#128515;

Lönnlöv är helt ok, jag har kört det från och till eftersom det är det som finns här uppe...eklöv existerar helt enkelt inte...dom bryts ner snabbare, men låter det mesta ligga kvar och bli mulm.

Pinnen har en historia, vi har haft den i ett paludarium i gamla lokalen i 3 år, samt att den flutit i dammen hela sommaren, den....sjunker.....aldrig!!!
Nu kapade jag den för att få ner den i karet, och den abrupta avslutningen är den osågade... Den andra delen flyter btw uppe till höger och håller flytmossan på plats.

Ska göra lite experiment och försöka få till det du beskriver Mats, men jag tror jag åker dit på det faktum att den måste kilas mot något, annars går den mot ytan direkt!
Jobbar dock nästa gång på torsdag så det dröjer ett tag.

Övriga kvistar är bara någon vanlig sly, det skulle jag vilja utveckla, men det kommer.

Håller med om ljuset, provade med en 10w gulare led, blir för mörkt även om jag gillar skiftningarna leden ger i vattnet.
Lysrören får stanna...
#41 - 24 oktober 2014 13:59
[QUOTE=jozi81;1713130]

Pinnen har en historia, vi har haft den i ett paludarium i gamla lokalen i 3 år, samt att den flutit i dammen hela sommaren, den....sjunker.....aldrig!!!
Nu kapade jag den för att få ner den i karet, och den abrupta avslutningen är den osågade... Den andra delen flyter btw uppe till höger och håller flytmossan på plats.

Ska göra lite experiment och försöka få till det du beskriver Mats, men jag tror jag åker dit på det faktum att den måste kilas mot något, annars går den mot ytan direkt!
Jobbar dock nästa gång på torsdag så det dröjer ett tag.
[/QUOTE]

OK, såga ändträet i vinkel - alltså den ände som skall stickas ner i sanden (om du nu väljer att experimetera med mitt förslag), och sätt en sten som tynger ner pinnen. Stenen kan du ta bort när pinnen är mättad, skit samma om det tar tid...
Ja, det var bara ett förslag, men jag såg en liten "bild" framför mig hur det möjligtvis skulle kunna se ut och, som sagt, det kan ju vara värt att testa.
#42 - 24 oktober 2014 14:00
Mm, sågade den i vinkel tidigare, kanske går få till, ska prova iallafall!!
#43 - 24 oktober 2014 14:03
[QUOTE=jozi81;1713133]Mm, sågade den i vinkel tidigare, kanske går få till, ska prova iallafall!![/QUOTE]

Gôtt! Om du känner att det blir bra, så sätt gärna in en bild på resultatet! :)
#44 - 24 oktober 2014 14:16
[QUOTE=Mats Bryzell;1713134]Gôtt! Om du känner att det blir bra, så sätt gärna in en bild på resultatet! :)[/QUOTE]

Wilco!
#45 - 24 oktober 2014 14:26
Johnson!
#46 - 30 oktober 2014 07:47

[ATTACH]72181[/ATTACH]

Ledig sedan jag satte igång allt, nästan en vecka. Hela karet har stått nedsläckt eftersom jag glömde timer.
Måste säga att det blev som jag hoppades.
Fullt av liv, tetrorna (silvertips?) och endlersena är fulla av självförtroende.
Ske experimentera med "pinnen" i eftermiddag.

Måste även till med en fisk till.
Tänker nog någon dvärgciklid, gärna någon som inte är jättehård på ynglen från endlerguppierna, även om det finns mycket gömställen, kom gärna med tips!

[QUOTE=Mats Bryzell;1713143]Johnson![/QUOTE]

Haha, underbar!
Men även militäriska för "will cooperate!"
#47 - 30 oktober 2014 08:35
L. dorsigera Daniel. Man blir käääääär <3
#48 - 30 oktober 2014 09:04
[QUOTE=Mathias Nilsson;1713758]L. dorsigera Daniel. Man blir käääääär <3[/QUOTE]

Ja! Faktiskt aldrig provat!
Antar att den är på listorna "alltid"
#49 - 30 oktober 2014 09:05
Ska flytta pinnen nu Mathias...
#50 - 30 oktober 2014 09:09
[QUOTE=jozi81;1713762]Ja! Faktiskt aldrig provat!
Antar att den är på listorna "alltid"[/QUOTE]

L. dorsigera är toppenfin! Vet inte om du kollat in ett litet kar med flera hundra endlers, och just L. dorsigera - i min tråd, men jag lovar dig, det funkar fint! :)

(skippar att sätta in någon film på det karet här. Gjorde det i en annan tråd, och tråden försvann, bokstavligt talat.)
#51 - 30 oktober 2014 09:10
Håller med Mathias, grann som få när dom leker :)
#52 - 30 oktober 2014 09:21

[ATTACH]72185[/ATTACH]

Prov och försök!

Sen Mats får du gärna länka filmen!
Jag har en liknade på en tetraodon fahaka på 35 cm med massor av endlers, samt PINNEN!!!!!
" target="_blank">
#53 - 30 oktober 2014 09:38
Okelydokely!

Under lekförberedelser och lek blir de ofta djupt röda, nästan svarta på stora delar av kroppen.
Under yngelvård djupnar dräkten till en nästan grafitgrå/svart färg.
En fantastiskt trevlig ciklid!

" target="_blank">
#54 - 30 oktober 2014 09:44
[QUOTE=Mats Bryzell;1713768]Okelydokely!

Under lekförberedelser och lek blir de ofta djupt röda, nästan svarta på stora delar av kroppen.
Under yngelvård djupnar dräkten till en nästan grafitgrå/svart färg.
En fantastiskt trevlig ciklid!

" target="_blank">
[/QUOTE]

Alldeles underbara! Dom jagar i väg endlers istället för att äta upp dom [emoji2]

Beställer direkt!
Känns som 4 st och se om det paras ut något!?
#55 - 30 oktober 2014 09:48
[QUOTE=jozi81;1713766][ATTACH]72185[/ATTACH]

Prov och försök!

[/QUOTE]

Aaah! Missade bilden på pinnen. Jag tycker det där blev riktigt bra!
Skall man fjanta sig med "gyllene snittet" och vad det innebär i ett 3D-sammanhang, så har du nu ett veritabelt "snitt" straxt ovanför till höger om Anubias (?)-busken på roten under pinnen.
#56 - 30 oktober 2014 09:51
[QUOTE=jozi81;1713769]Alldeles underbara! Dom jagar i väg endlers istället för att äta upp dom [emoji2]

Beställer direkt!
Känns som 4 st och se om det paras ut något!?[/QUOTE]

Bra skiss!
Japp, du ser flera små endlersyngel i bakgrunden och runtomkring deras egna yngel, på filmen.
Som du säger, dom jagar bara undan - inga problem!
#57 - 30 oktober 2014 13:15
[ATTACH]72194[/ATTACH]
[ATTACH]72195[/ATTACH]

Provade dom 2 kvarvarande alternativen med...
Tror jag stannar på det sista alternativet ni ser här.
Trots gylle snitt kändes inte förra setupen bra.
Nu syns inga ändar. Och pinnen hamnar inte lika mycket i focus.
#58 - 30 oktober 2014 13:18
[QUOTE=jozi81;1713832][ATTACH]72194[/ATTACH]
[ATTACH]72195[/ATTACH]

Provade dom 2 kvarvarande alternativen med...
Tror jag stannar på det sista alternativet ni ser här.
Trots gylle snitt kändes inte förra setupen bra.
Nu syns inga ändar. Och pinnen hamnar inte lika mycket i focus.[/QUOTE]

Ja, där satt den väl bra! Spännande att pinnen kommer från frontglaset och letar sig in i karet, neråt, bakåt. (om jag ser rätt på bilden?)
#59 - 30 oktober 2014 13:19
Precis så!
#60 - 30 oktober 2014 15:17
Ser ju riktigt stiligt ut..
#61 - 30 oktober 2014 15:26
Mycket tjusigt. Och Laetacara dorsiger, och dess kurvkusin L. curviceps, är två riktigt undernbara små ädelstenar. Varför ser man dem inte oftare i butikerna? Ser dem i alla fall inte ofta i "min" butik.
#62 - 30 oktober 2014 15:29
Johojemen! Jag har sett dem där. Det var ett tag sedan iofs...
#63 - 30 oktober 2014 15:36
[QUOTE=Mr Woods;1713860]Johojemen! Jag har sett dem där. Det var ett tag sedan iofs...[/QUOTE]

Hehe, ja, såg ett litet gäng kurvciklider där för kanske ett år se'n, men ville inte köpa dem, eftersom det var en kull yngel som jag nyss bytt in ;)
#64 - 30 oktober 2014 15:49
Jassåjaha!
Men vadfalls!? Leker de och vaktar yngel samtidigt?? :)
#65 - 30 oktober 2014 15:52
[QUOTE=Mr Woods;1713865]Jassåjaha!
Men vadfalls!? Leker de och vaktar yngel samtidigt?? :)[/QUOTE]

Typ :)
#66 - 30 oktober 2014 16:08
[QUOTE=Mr Woods;1713865]Jassåjaha!
Men vadfalls!? Leker de och vaktar yngel samtidigt?? :)[/QUOTE]

Måste ha!
#67 - 30 oktober 2014 16:09
[QUOTE=ettfettbranamn;1713856]Ser ju riktigt stiligt ut..[/QUOTE]

Ord som betyder mycket :)
#68 - 30 oktober 2014 16:27
[QUOTE=jozi81;1713873]Måste ha![/QUOTE]

Jag med, men fan, jag har ju bolivianer överallt...
Blir till att starta upp 85L hörnkaret! Borde väl för sjutton räcka!?!
#69 - 30 oktober 2014 16:50
[QUOTE=Mr Woods;1713877]Jag med, men fan, jag har ju bolivianer överallt...
Blir till att starta upp 85L hörnkaret! Borde väl för sjutton räcka!?![/QUOTE]

Räcker nog lätt för ett par!

Bolivianer var min första tanke, men nu blir det dessa charmtroll!!
#70 - 30 oktober 2014 16:51
[QUOTE=Shepard;1713859]Mycket tjusigt. Och Laetacara dorsiger, och dess kurvkusin L. curviceps, är två riktigt undernbara små ädelstenar. Varför ser man dem inte oftare i butikerna? Ser dem i alla fall inte ofta i "min" butik.[/QUOTE]
Både Imazo och Akvarieteknik har dom på listorna! Bara beställa hem.
#71 - 30 oktober 2014 16:55
[QUOTE=jozi81;1713881]Både Imazo och Akvarieteknik har dom på listorna! Bara beställa hem.[/QUOTE]

Jo, men det känns lite som om "min" butik är lite slapp med att ta hem fiskar man ber om. Har frågat om fiskar som jag vet att grossisten haft, och han säger att han ska kolla, men han tycks ha glömt det nästa gång han köper in fisk.
#72 - 30 oktober 2014 17:10
Om du satsar på Bolivianer kan det ju vara bra att ha en flaska Nematol hemma om det fortfarande är så att de ofta har Camallanus vid leverans.
#73 - 30 oktober 2014 17:19
[QUOTE=Bluewing;1713884]Om du satsar på Bolivianer kan det ju vara bra att ha en flaska Nematol hemma om det fortfarande är så att de ofta har Camallanus vid leverans.[/QUOTE]

Stod en bra stund och studerade dem i butiken, och såg inte en maskj-vel, och ser inga nu heller på dem jag köpte, så de är nog maskfria.
#74 - 24 november 2014 12:57
Nu är nog uppstartsspiken i akvariet över, första gången jag någonsin märkt av den..
Men antar att det beror på att andra också gillar att mata...
Kostade 2 endlers (minst) och tyvärr 2 dorsigera...
Noterade tecknen innan helgen och bytte så mycket vatten jag kunde, men men..
#75 - 24 november 2014 15:23
Surt.. :/
#76 - 24 november 2014 15:51
[QUOTE=ettfettbranamn;1717094]Surt.. :/[/QUOTE]

Japp, och anledningen till endlers och inte leopoldis...
#77 - 6 januari 2015 09:04

Uppdatering!
Karet har stått utan tillsyn i nära 3 veckor, någon enstaka liten försiktig matning av oinvigda:)

Det har hänt grejer!

Denna växt visste jag inte ens fanns i karet, måste ha legat inne i mossan...
En likadan flyter och har brett ut sig över halva ytan :)
[ATTACH]73576[/ATTACH]

Akvariet har någon liten prickalg, alla fiskar verkar ha klarat sig, massor av yngel (endlers).
Räkorna blev nog extramat...
Men på det stora hela har hela karet fått den där lite mognare känslan, då naturen själv skapat något lite annars än jag gjorde!
Nöjd!

[ATTACH]73577[/ATTACH]
#78 - 6 januari 2015 11:47
snyggt!

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#79 - 6 januari 2015 12:03
Riktigt fint :)
#80 - 6 januari 2015 13:25
Snyggt, Daniel! Tycker det är så himla kul att flera av oss efter ett tag utvecklar en viss stil i inredningen. Så jag skulle vilja säga att karet klart följer daniel-falangens inredningsprinciper :D
#81 - 6 januari 2015 16:26
[QUOTE=Bluewing;1722224]Snyggt, Daniel! Tycker det är så himla kul att flera av oss efter ett tag utvecklar en viss stil i inredningen. Så jag skulle vilja säga att karet klart följer daniel-falangens inredningsprinciper :D[/QUOTE]

Tackar! Funderade själv på detta nu då jag jobbar, så här på helgen...
Du har nog rätt, även om jag själv har känslan att jag bara "hystar" i grejerna, men tittade på bilder som spänner över 2-3 år och jag kan se hur jag likriktats mot detta.
Varje gång jag startar ett nytt kar slår pendeln vilt... Från svartvatten till barebottom, men i slutändan gör jag ungefär samma..

Borde göra ett strömakvarium och en malawibiotop bara för att se om jag kan överge SA stuket :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#82 - 3 mars 2015 21:36
[ATTACH]74632[/ATTACH]

Karet får en nystart!

12 åringens tjat ger resultat. Vi har gjort plats i hans rum och han får akvariet!
Skriver lappar och läser böcker!

Toknöjd med hur det funkade på jobbet, snyggt och lättskött!
Men familjen går först!!

Annons