Ytterligare ett dödsfall!

#1 - 4 november 2003 21:27
Trodde äntligen att det hade lugnat ner sig nu. Det e nog 3 veckor sen det dog någon fisk sist. Jag har köpt multi-test, så jag har koll på vattenvärdena, och gör regelbundna vattenbyten.
Och ändå var en guppyhane borta i morse. Det är full fart i akvariet, gyppysen, platysen ( hur stavas det?? ) och svärdbärarna leker för fullt och malarna är också pigga, så jag kan bara inte förstå det...
Ger snart upp..
Vad har jag gjort för fel?
#2 - 5 november 2003 17:19
En fisk kan dö utan att det är något fel.
Nja, det där var nog inte bra uttryckt, naturligtvis är det något fel om fisken dör
Jag försöker igen.
En fisk kan dö utan att du gjort något fel.
#3 - 5 november 2003 22:07
vad synd att den var borta... jag köpte 6 st kardinal i FÖRRGÅR och 3 black mollys... Igår när ja vakna tittade ja in i akvariet;: INGA KVAAAARRRRR!!!... sen idag dog en black molly... ja fattar inte ett jutta.. blir gaaaaleeeeeeeeeeeeen... dampppp.. hejsvejs
#4 - 6 november 2003 02:48
ibland hittar jag lite guppy bakom nåt akvarium (har mängder, svårt att se om nån saknas)
de hoppar ur ibland.. helst om de är nya i akvariet & lite lättskrämda..
#5 - 6 november 2003 05:39
Det verkar som om det hör till för alla. Precis så här hr jag det också. Dem dör helt utan att jag förstår varför... Men men det är väl det som hör till akvaristiken....

//Stefan
#6 - 6 november 2003 08:33
Det är tråkigt när fiskarna dör. Om vi utgår från att ni har gett dem rätt vatten, temperatur, foder o s v, säljs det tyvärr ofta fiskar av dålig kvalitet i zooaffärerna. Guppy, platy, svärdbärare o s v är ju sådana storsäljare att kvantiteten ofta blir det viktigaste. Försök få tag i svenskodlade fiskar, de brukar vara av bättre kvalitet än billiga importfiskar från Asien.

Olle
#7 - 6 november 2003 08:46
Hej
min teroi är att du gjort samma fel som jag gjorde i början
jag förmodar att du som jag va eller är nybörjare, va man ska vara uppmärksam på är till och börja med tempraturen sen hur växterna anpassar sej till det vatten dom har, om dom tex släpper mycke döda blad samt om det är nystartat att man inte ska göra delbyte på dom första 4 Veckorna eftersom att akvariet inte fått sin bakterie flora som det ska ha.
En annan sak va det kommer till Guppy så finns det ett mystiskt fenomen med att dom bara kan dö utan orsak mina guppys dog som flugor i början och även platy det kunde bero på att dom blev skrämda eller att dom burit på virus redan då man köpte dom.
Men ett fel som jag oxå gjorde va att jag kopplat pumpen till timern som slog av hela maskineriet kl 10.00 på kvällen de lädde till nitrit förgiftning och det kostade mej en del fisk så att jag också va på väg att lägga ner värksamheten, just guppy är kända för att föröka sej som rottor men om nått står fel så är det dom som dör först.
Kolla igenom det som jag ovan nämt så jag vet om jag är helt ute och cyklar i ditt fall lycka till !!!
#8 - 6 november 2003 08:51
Halloj
Fick tag 10 svenskodlade Guppys (5 honor o 5 hanar), nu efter 2,5
vecka så finns det 4 hanar och 1 hona kvar.
Kan man lita på zoobutiken på att de är svenska? (om nu de är bättre)
#9 - 6 november 2003 09:03
Svenskodlade kan lika gärna betyda att någon har köpt asiatiska guppys och fått kullar utav dom vilket gör dom precis lika dåliga/bra som dom asiatiska.

Vad man vill ha är väl fiskar från en svensk stamm men personligen tror jag det handlar mer om nationalism en om fakta när alla säger att dom svenska är SÅÅÅÅÅ tåliga. Varför inte norska? danska? tyska? vf?
#10 - 6 november 2003 09:14
Halloj
Ni skriver VF för och efter vissa fisknamn.
Vad betyder det????
#11 - 6 november 2003 09:20
Vild Fångad
#12 - 6 november 2003 09:23
Svenskodlat har för mig inget med nationalism att göra, men vi kan väl säga närodlat i stället. D v s fiskar som har vuxit upp i sådant vatten vi har i våra akvarier och är vana vid detta. Storodlarna i Asien använder dessutom så mycket mediciner att fiskarna får dålig motståndskraft mot sjukdomar. Vildfångade fiskar är inte heller vana vid vårt akvarievatten, och därför också känsligare än de närodlade.

Olle

Annons