Hej,
Har sökt runt på forumet, men hittar inget exakt svar på mitt problem. Är grymt orolig för mitt akvarium nu..
Har ett 540-liters alu-kar med tillhörande benställning. Nu verkar det som att parkett-golvet har satt sig (ytterligare).
Vi har kontrollerat med vattenpass lite då och då, och har hittills märkt att akvariumet har stått med en jämn lutning framåt, har skiljt 1-2 mm från bakdelen över hela akvariumet. Detta har alltså ändrats från när vi startade upp det, då stod det i lod.
Häromdan när jag torkade av rutan hörde jag att det knäppte svagt tre-fyra gånger. Har hört samma när katterna jagar fiskarna, så nu ikväll kollade vi med vattenpass då det även knäpper när jag trycker svagt på alu-ramen framtill.
Från höger hörn in till mitten står det likadant som tidigare, men från mitten och in till vänster hörn bak lutar det nu 1-2 mm mer framåt.
Hur pass allvarligt är detta, hur stor är risken att akvariumet spricker? Och hur stor tror ni risken är att golvet fortsätter att sätta sig? Det är betonggolv med parkett ovanpå.
Jag är inte så sugen på att tömma akvariumet och försöka justera det, om risken finns att samma problem återkommer. Vill såklart absolut inte göra mig av med fiskarna, men jag vill för allt i världen inte att akvariumet spricker heller..
Evigt tacksam för goda råd.