Ytterligare en ny tank (300l)

#1 - 17 augusti 2005 10:39
Tänkte presentera mig lite och kanske få lite åsikter. Startade i förra veckan mitt livs första akvarium (sambon har dock en hel del erfarenhet), en 300-literstank från mitten av 80-talet. Lite repig och kanske inte världens snyggaste, men priset var bra (gratis inkl allt utom fisk och växter). Det är ett rätt högt akvarium, 55cm vattendjup.

Hällde i grus och vatten tisdag förra veckan, satte i lite växter (två låga och två lite högre, inga flytande än så länge) fredag och i söndags introducerade jag tio små neontetror och en djupröd kampfisk. Hitills verkar såväl växter som fisk trivas bra. Fick med lite 5-i-1-teststickor som jag testat vattnet med, det verkar ok även om stickorna är lite svåravlästa. Borde väl köpa bättre test, antar jag. Jag har alltså inte haft i några kemikalier alls. Kommer det att leda till problem? Akvariet, gruset, en del av inredningen och filter/pump är tidigare använt (om än väl rengjort däremellan). Finns det nog med "kultur" kvar i det ändå, månne? Allt verkar ju som sagt bra än så länge. Sen har jag satt i egenuppgrävda (väl rensade) rötter och en del (vältvättad) strandsten jag haft med hem från Grekland. Faror med detta?

Den närmaste planen vad gäller fisk är ett par-tre otto (som de väl kallas här?), 2-3 silverhajar, en eldstjärt och lite mer stimfisk (sorgmanteltetra och kopparbarb har diskuterats här hemma, kanske utöka neonstimmet lite). Kan de funka ihop, tro? (Jodå, jag har läst en del - men det är alltid kul att få åsikter.) Givetvis blir det väl mer fisk på längre sikt (300l rymmer ju en del), men det här är vad jag funderar på nu. Förslag är givetvis alltid välkomna.

Ska försöka ta en bra bild och posta en länk senare i denna tråd, ifall någon nu är intresserad.

Hur som helst ska det bli mycket roligt och spännande att bli akvarist. Jag hoppas i detta forum kunna såväl lära mig som dela med mig av mina erfarenheter. Väl mött!
#2 - 17 augusti 2005 13:32
Låt din nuvarande besättning gå där i minst 1-2 veckor och mata sparsamt, varannan dag tex innan du börjar öka på med fler invånare. Sen kan du inhandla fler invånare efterhand så att bakterierna hinner med och du slipper nitritopp. En sak som jag kan råda dig som är helt ny är att läsa runt mycket på nätet och kolla på olika fiskar i butikerna innan du köper en hel besättning, jag var ganska snabb på att köpa fiskar som jag tyckte var roliga men min hobby har utvecklats mycket fort och jag har helt gått från att vilja ha bara enkla färgglada fiskar till att intressera mig mer för fiskar med ett intressant beteende, och detta har lett till en del onödiga köp som ganska snart fått komma tillbaks till butiken... Dock inte mina pengar som jag lagt ut... Alla har ju olika intressen och gillar olika saker (fiskar i detta fall) men jag skulle nog råda dig till att skaffa ngn mindre och lätt ciklidart till att börja med och se hur intresset utvecklar sig, du kanske inte alls gillar ciklider men risken är överhängande när man studerar deras beteende och kanske får lite yngel också. En fisk som jag kan rekommendera (inte av egen erfarenhet dock utan pga vad jag hört och läst) är palettcikliden, den verkar vara ganska enkel både att hålla och att föröka och är mycket vacker och intressant. Annars är mina favoriter Apistogrammasläktet men de är inte alltid lika enkla, ska man välja ngn där så är väl A.C[color=black]acatuoides att rekommendera. Självklart vill man ha vackra fiskar men de som bara simmar runt och runt hela tiden utan ngt utpräglat beteende är ganska lätt att tröttna lite på, så har det varit för mig iallafall. [/color]

MVH ovj78
#3 - 17 augusti 2005 13:34
En sak till som jag glömde, skaffa gärna några algätare ganska tidigt så du slipper få problem med alger.
#4 - 17 augusti 2005 17:31
[QUOTE=ovj78]En sak som jag kan råda dig som är helt ny är att läsa runt mycket på nätet och kolla på olika fiskar i butikerna innan du köper en hel besättning,[/quote]

*flin* Nätresearch är en av mina bästa sidor, men tack för varningen.

du kanske inte alls gillar ciklider men risken är överhängande när man studerar deras beteende och kanske får lite yngel också. En fisk som jag kan rekommendera (inte av egen erfarenhet dock utan pga vad jag hört och läst) är palettcikliden, den verkar vara ganska enkel både att hålla och att föröka och är mycket vacker och intressant.

Vad i ciklidbeteendet skiljer den från "vanliga färgglada fiskar"? Svår fråga, förstås, men du kanske vill svara ändå.

En sak till som jag glömde, skaffa gärna några algätare ganska tidigt så du slipper få problem med alger.

Jo, ottosarna lär bli nästa köp. Räcker de, tror du? Har också funderat på den där som brukar kallas just algätare.

Tack för åsikterna!
/dL
#5 - 17 augusti 2005 18:30
jag skulle nog köpt minst 6st ottisar.. (stimfisk), och alla olika "algätare" fisk har sin favorritalg, själv föredrar jag siameser som små.... sen,,, vet inte...
#6 - 17 augusti 2005 18:38
Vanliga färgglada fiskar som nybörjare (inklusive mig själv) ofta väljer är tex neontetror, guldfiskar,guppys mm... Dessa fiskar är vackra men jag tycker personligen att de är ganska tråkiga (min åsikt) eftersom de mest bara simmar runt och bara är... Fiskar med mer intressant beteende (enligt mig) är fiskar som hävdar revir, bygger eller gräver grottor, bildar par, vårdar sina yngel osv. Dock har jag faktiskt kvar just neontetror och några endlers i mitt 375l men de tjänstgör mest som uppfyllnad.
#7 - 17 augusti 2005 20:46
dom där 5i1 stickorna är inte mycke å ha.
omd u söker på "stickor" ser du vad folk tycker om dom.

silverhajar är vackra men vill ha utrymme då dom gillar å simma mycke å fort.

läs igenom artbeskrivningen för varje fisk du vill ha och kom tillbaka hit å fråga om dom då vissa fiskar äter upp varann om man blandar dom.
#8 - 17 augusti 2005 20:56
Jag skulle absolut inte stoppa i 2-3 silverhajar i en 300liters tank, dels pga att det är en stimfisk! som ska hållas i stim om sex eller fler. Dels behöver de mycket utrymme, precis som Raven säger, då de gillar att simma och behöver "sträcka ut".

Teststickorna kan du slänga direkt.

Kemikalier i vattnet, vad är det? :) Nä, men det är sällan man verkligen behöver använda det. Har själv aldrig använt annat än Nitrivec. Beror möjligen på hur vattnet är där man bor. Och nej, det finns absolut inte någon kultur kvar i utrustning som inte används på ett tag. Bakterierna i ett filter dör inom några timmar om syretillförseln stryps, även om filtret är vattenfyllt.

Just det, en sak till. Kopparbarb vet jag faktiskt inte med, men vissa barber är fenbitare och passar inte ihop med långfenade fiskar som kampfisk!
#9 - 17 augusti 2005 20:59
[QUOTE=heljis]Just det, en sak till. Kopparbarb vet jag faktiskt inte med, men vissa barber är fenbitare och passar inte ihop med långfenade fiskar som kampfisk![/QUOTE]

tigerbarb vet ja är en j***a fenbitare och en här inne kallar dom "sadistiska svin" då dom äter upp ögonen på vissa fiskar.

kopparbarben TROR jag är lugnare.
#10 - 18 augusti 2005 10:37
algbrist?

[QUOTE=MagicFingers]jag skulle nog köpt minst 6st ottisar.. (stimfisk),[/quote]

Ok. Ger de sig på växterna när det inte finns alger?
/dL
#11 - 18 augusti 2005 20:13
[QUOTE=Raven][QUOTE=heljis]Just det, en sak till. Kopparbarb vet jag faktiskt inte med, men vissa barber är fenbitare och passar inte ihop med långfenade fiskar som kampfisk![/QUOTE]

tigerbarb vet ja är en j***a fenbitare och en här inne kallar dom "sadistiska svin" då dom äter upp ögonen på vissa fiskar.

kopparbarben TROR jag är lugnare.[/QUOTE]

Mina kopparbarber är väldigt lugna och snälla (fast jag bara en hane, men dom kan tydligen vara lite ettriga mot andra hanar.)
Dom är faktiskt lite tråkiga...Syns knappt, tror dom skulle komma bättre till sin rätt i ett mindre akvarium än mitt. Typ 60liter.
#12 - 19 augusti 2005 07:42
Ottisar?!

HHmm ottisar i all ära...
Men när det gäller städpatrull på botten på karet så tipsar jag o världens coolast djur... RÄKOR.
Jag har 2 kar nu o 2 japonica/amono räkor i varje, o mina är mega effektiva och så roliga o titta på, har hört o läst att man kan ha ganska många oxå o att dom nog trivs bättre i "flock".
http://www.petshrimp.com/amanoshrimp.html

MVH Ann
#13 - 19 augusti 2005 11:49
Queen of frogs körsbärsräkor är inte dumma heller.
har en liten en runt 4mm är den nu å växer.
körsbär kan föröka sej alldeles utmärkt i sötvatten
#14 - 19 augusti 2005 17:07
Jag har hört att man inte ska lägga i egenplockade rötter om dom inte legat i typ mossar flera år, minns inte riktigt varför, men antagligen för att dom släpper ut saker som inte är bra i vattnet.
#15 - 22 augusti 2005 21:06
[QUOTE=Raven]Queen of frogs körsbärsräkor är inte dumma heller.
har en liten en runt 4mm är den nu å växer.
körsbär kan föröka sej alldeles utmärkt i sötvatten[/QUOTE]

Tackar för alla tips i denna tråd, speciellt om algrensare.

Köpte ett par siameser till att börja med då de enligt uppgift helt låter bli växter. Några räkor låter ju lite intressant.

Här kan man se de första bilderna på vårt akvarium om man är intresserad:
http://foto.lilliehorn.com/dl/akvarium/20050822/index.html

Nästa köp blir kanske en eldstjärt. Den kan ju vara lite aggresiv har jag läst, någon som vet om den är direkt olämplig tillsammans med kampfisken?
#16 - 22 augusti 2005 21:40
såg ut som ett kul akvarie.
va rätt högt.

om du inte redan har gjort den så rekommenderar jag starkt att du på ett eller annat sätt skyddar elluttaget under akvariet.

skulle nåt hända kan det bli väldigt mycke strömförande vatten.

en mycke enkel men smådestruktivt sätt är att du tar en 2L glassbyta.
skär av ena gaveln och silikonar fast den runt uttaget om nu väggen tillåter sånt.
då är uttaget skyddat samtidigt som du fortfarande kommer åt det.

de där blåa mitt i karet är de 1 tallrik och 2 skålar ?
#17 - 23 augusti 2005 06:06
[QUOTE=Raven]
om du inte redan har gjort den så rekommenderar jag starkt att du på ett eller annat sätt skyddar elluttaget under akvariet.
[/quote]

Tack för tipset. Ska fundera på hur jag ska göra det, vill nog inte limma på den helt nyrenoverade väggen - men någon lösning borde jag väl fixa.

de där blåa mitt i karet är de 1 tallrik och 2 skålar ?

Nej, det är faktiskt en märklig dekorationsgrunka från IKEA. De sålde nog inte så bra, för nu på rean kostade den bara 9kr. Men den gör sig rätt bra i akvariet, tycker jag.

Har läst lite och insett att eldstjärtar och silverhajar nog kanske inte är så smarta val i mitt fall. Jag vill gärna ha lite småfisk (kvar)... Har ni månne några andra tips på andra vackra lite större fiskar som simmar högt och mycket?
#18 - 23 augusti 2005 08:51
när det nämdes om malar här så tänkte jag fråga. kan någon tipsa mig på lite malar som är bra och som äter olika alger? jag har nu en mal som är vitprickig och som inte blir mer än 10-15cm. har bara 63 liters akvarium så akvarietanten tyckte inte jag skulle köpa den malen som kunde bli 50cm lång ^^

vill veta lite om malar som är av mindre sort? och vad dom äter för sorts alg.
Har algtabletter nu som jag har i och malen verkar gilla dom. men alla malar äter kanske inte algtabeltter? eller innehåller det alg så alla kan äta?

Annons