Har ett par diskusar som de senaste dagarna betett sig väldigt mystiskt.
Jag tror de rör sig om två fiskar av olika kön men båda av modellen Marlboro Red, de är ca. 8-9cm.
De är störst i karet och har hela tiden dominerat, och spenderat mesta tiden till att jaga bort de andra från maten.
De näst största håller nu på att komma ikapp men är fortfarande underställda paret.

Beteendet i fråga började med att den ena av dem började bli mer och mer skygg och spenderade mer och mer tid gömd under någon rot eller liknande. Även den andra började efter ett tag att hänga med och de bryr sig knappt om mat längre.
Den som började detta beteende tog för ett par dagar sedan och gjorde en konstig manöver genom att stånga täckglaset en timme efter släckning.
Han blev lite vimsig och spenderade den följande dagen i ett gömställe utan att röra på sig förän på kvällen då han kom fram igen.
Jag noterade att vattnet kändes ganska kallt vid detta laget, trotts att termometern stod på 30. Jag börjar tro att det är något konstigt med denna termometer eftersom den sällan skilljer mer än 2 grader trotts att jag bla. höjt temp vid medicinering.
Jag ställde då upp doppvärmaren från 28 till 32 och väntade. Det är inga större skillnader sedan dess utan de gömmer sig fortfarande och kommer sällan ut. Kommer de fram är det alltid som ett par och de spenderar ett par minuter med att jaga bort de övriga fiskarna, men framförallt varandra från maten.
Jag har inte observerat några tecken på lek-beteenden.
De senaste dagarna har de kommit fram lite mer och äter även om det är lite. De har också börjat visa sig framme mer, men spenerar fortfarande ganska mycket tid i skuggan under rötterna.

Betyder detta något eller är det bara normalt?
Finns det några andra tecken jag kan leta efter för att komma fram till något?
Alla svar välkommna =)