Ytterfiltrets Utblås!?

#1 - 30 december 2005 13:17
Jag kunde inte bestämma mig över vilken rubrik jag skulle lägga denna tråden i, men jag tycker allt att den passar bäst här, eftersom mitt kar är ett växtkar och det är mest växtakvarister som sitter i denna "rubriken".

så. min undran är: jag har ett fluval 404 ytterfilter. Och utblåset från den har jag riktat från vänstra innehörnan riktat mot mitten med lite lutning neråt. mitt problem är att alla dem växter jag har just i det området, stängsel växter, blir lixom böjda :confused: pga. strömmen från vattnet. Detta tycker inte jag är så jätte kul. Har inte sett detta problemet hos några andra, så nu undrar jag om det är någon annan som har samma problem och/eller om det är någon som har något tips på hur jag ska göra för att bli av med mitt problem?'

Med tanke på Att min co2 ska spridas så bra som möjligt i vattnet så säger dem flesta att man ska ha det riktat neråt. Jag vill ju ha så bra spridning som möjligt bland växterna.

Tacksam för svar!
(hoppas ni förstår min förklaring)
#2 - 30 december 2005 13:20
Rikta utblåset lite in mot bakrutan. Och gärna lite uppåt så du får mer utrörelse på ytan av vattnet. Det gör att vattnet syresätts bättre Fast inte så mycket så det skvalpar och har sig. Det ljudet kan man nog tröttna på att höra rätt snart. :)
#3 - 30 december 2005 17:35
hmm [:O] nu säger ju alla andra att man ska ha det neråt, för att förmycket ytrörelser tar ur Co2n? :confused:
#4 - 30 december 2005 20:13
Jag fick ett nytt ytterfilter i julklapp och installerade det med detsamma. Det är jättebra men mina växter bubblade inte lika mycket som innan då jag hade innerfilter. Jag såg att mitt ph inte sjönk tillräckligt och letade efter vad som var fel. Jag kom ganska snabbt på att det var bättre kräm i det nya ytterfiltret vilket gjorde att ytcirkulationen ökades och drev ut co2:n ur vattnet. Jag satte därför strilarröret på diagonalen på kortsidan av karet så att det var lite cirkulation på ytan och lite i mitten av akvariet. Ph-värdet sjönk och jag fick slutligen det rätta co2-värdet i vattnet.
#5 - 2 januari 2006 13:57
Ja, det är det jag menar... vissa säger också att man ska ha utblåset riktat neråt, för att co2n ska komma ner till dem korta växterna. Men jag funderar på att göra som så, att man helt enkelt sätter ner utblåset nästan nera vid gruset, så det kan spruta rakt ut, så ger man helt enkelt *** i att sätta några växter just där.
Någon som har erfarenheter/åsikter om den teorin?
#6 - 2 januari 2006 14:05
[QUOTE=MoZZe]Ja, det är det jag menar... vissa säger också att man ska ha utblåset riktat neråt, för att co2n ska komma ner till dem korta växterna. Men jag funderar på att göra som så, att man helt enkelt sätter ner utblåset nästan nera vid gruset, så det kan spruta rakt ut, så ger man helt enkelt *** i att sätta några växter just där.
Någon som har erfarenheter/åsikter om den teorin?[/QUOTE]

Jo, det kan nog stämma att Co2:n kilar ur karet med utblås mot ytan. Men, jag skulle nog föreslå att du använder ett strilrör. Kostar inte många kronor.
#7 - 4 januari 2006 22:04
Strilrör? kan du specifisera dig med ett url eller en förklaring?
#8 - 4 januari 2006 22:07
JAHA!!! du menar ett sådant här? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?products_id=2876&osCsid=445f914a0db386e4cc80e1e6ab941ebe

Hur ska man placera ut det på bästa sätt i karet då? Längs botten på baksidan/bakre långsida eller kan man ha det ståendes i ett hörn?
#9 - 4 januari 2006 22:17
Precis en sån där...
#10 - 4 januari 2006 22:18
Du kan montera det hur du vill, oftast har man det liggandes i ovankant, för rörelse på yttvattnet, och riktar vattenflödet neråt för att minska det. På det stora hela är ett strilrör ett plaströr med ett gäng hål i en rad. lätt att göra själv. VP rör är inte så snygga att titta på, så man vill gärna ha nått annat.

Det måste för övrigt inte vara runda, borrade hål. går att såga spår i röret med bågfil för ett bredare flöde, med lägre hastighet (och lägre motstånd, altså högre total genomströmning)

B!
#11 - 5 januari 2006 00:55
okej. men då går den alltså att ha vertikalt då?
nu till den STORA frågan:

hur stora och hur många ska det vara? hål alltså
Man vill ju inte tappa filtreringsvolymen på vattnet. alltså xxxxl/h
#12 - 5 januari 2006 01:29
normalt, sitter det ett hål per 3-4 cm, hållen är 2-3 mm, och måtten är uppskattningar. Som sagt, större hål ger lägre vattenhastighet genom hålet, och altså lägre "strömhasighet" i baljan, medans det samtidigt ger något högre totalt flöde. Hur som helst blir totalflödet lägre med strilrör än utan.

B!
Bilagor:
#13 - 5 januari 2006 14:56
det är väl bara att borra och prova dig fram... och det där med botten cirkulation brukar inte uppskattas av växterna.
#14 - 5 januari 2006 17:51
Ja kör med utblåset uppåt för att få syresatt vatten men det är alltså inte bra ska ja ändra sprutet tycker ni ?
Bilagor:
#15 - 5 januari 2006 18:49
[quote=teletubis]Ja kör med utblåset uppåt för att få syresatt vatten men det är alltså inte bra ska ja ändra sprutet tycker ni ?[/quote]

Nej det ska du inte om du inte kör med co2, kör du utan co2 ska du ha det uppåt för att få en bra syresättning på vattnet. Men kör du med Co2 så ger ju växterna ifrån sig syre. och har man det uppåt så kan det driva ur co2n ur vattnet. Just av den anledningen som jag la denna tråden i just vattenkategorin. För att jag vill ha utblåset så bra som möjligt utan att ändra på Vattnets alla rikligheter. Som Co2 o sådant.

Får väl ta o såga en bit pvc rör o testa :D det e ju ingen snygg färg på det med det får väl duga som test iaf.
#16 - 5 januari 2006 20:33
ok då får det vara som det är då
#17 - 5 januari 2006 21:26
Jag har ett strilrör i mitten av akvariet som ligger horisontellt med vattenytan och sprutar ungefär 1 cm under ytan från ena ytterfiltret samt ett strilrör som sitter horisontellt i ena hörnet och sprutar längs bakrutan från det andra ytterfiltret! Detta fungerar bra!:)
#18 - 6 januari 2006 01:25
hm, okej. Jag får ta o kapa till ett pvc rör o testa sätta det någon stans. vet bara inte vart. funderar på att sätta det i horisontellt från vänster innekant o bort mot mitten. Så ska det spruta mot främre nederkan, vad tror ni om detta? jag har ett innefilter som står i högra innerkanten o sprutar bort mot vänstra innerkant, funderar på att ta väck det... några förslag på hur jag kan göra annars?
#19 - 6 januari 2006 01:27
Har du testat att lägga filtret på botten och rikta utblåset rakt upp?
#20 - 6 januari 2006 13:15
Hur menar du?
Min Co2 är kopplad till ytterfiltret.
#21 - 7 januari 2006 13:12
Ok jag trodde du hade ett innerfilter. Glöm det jag sa.
#22 - 8 januari 2006 22:13
jojo. Jag har en Aqua El Fan 4 också. men den har jag mest för vattencirkulationen.
sen var det ju så att det va ytterfilter utblåset jag hade problem med. för det är den som måste vara riktat neråt för att co2 ska sjunka till rätta ph:t utan att jag ska behöva använda 1ton co2 :P

Annons