Ytterfiltret tryckte ut all skit i akvariet?

#1 - 22 september 2013 09:15
Hej

har precis startat upp ett nytt 250l kar, flyttade ett ytterfilter från ett annat akvarium för att få igång det nya karet snabbare. Gjorde rent slangarna till ytterfiltret bara och satte i det i nya karet.
Är ett Jbl CristalProfi greenline som man "pumpar" igång, när vi pumpade så spydde liksom filtret ut "skit" ut i akvariet. Visst brukar det komma ut lite "skräp" men just nu ser vårt akvarium ut som ett avlopsrör ungefär. Man ser kanske några centimeter in i karet resten är bara skitigt vatten.
Man kan även se att botten är täckt med "skit" ligger som ett brunt lager på sanden.

Så frågan är kommer allt lösa sig när filtret gått i några timmar eller är det nåt som blev knasigt??
#2 - 22 september 2013 09:37
Gör ett större vattenbyte och försök suga bort det mesta av skräpet från filtret. När man flyttar över ett filter är det bäst att bara försöka flytta det vattenfyllt och bara köra igång det i det nya karet, utan att behöva "pumpa" alltså. Men idén med ett inkört filter är helt rätt för att snabbt starta upp ett nytt akvarium.
#3 - 22 september 2013 09:37
När man har ett ytterfilter igång ett tag så blir det ju förstås en hel del skit i det. I de nya typerna av filtermaterialen så prioriteras processer för nedbrytning och annat vilket gör att du ju idag kan ha igång ditt filter ganska länge. Det som gör att vattnet upplevs som klart är ju att packad skit blir så småningom en del av filtermaterialet. När du sedan tar bort filtret, rör det lite så skakar du bort hela packordningen och skiten kan plötsligt lätt smita igenom rubbet. Då blir det som för dig. Men nu har du ju gott om bakterier i botten etc. så det kommer ju att klarna igen.
#4 - 22 september 2013 09:39
Om ett större vattenyte görs blir det ju som att gå tillbaka till ruta ett igen? eller?
#5 - 22 september 2013 10:14
Nej.. de bakterier som är livskraftigast sitter ju kvar i filtermaterialet.. det som släpper vid ett sånt här missöde är ju mestadels det skräp den mekaniska filtreringen sopat under mattan, inte de bakterier den biologiska filtreringen håller.. med det resonemanget vore det ju vansinne att rengöra filtret?

Du kan utan problem byta 90% av vattnet och slamsuga bort all skit..
#6 - 22 september 2013 10:14
Bluewing skrev:
Om ett större vattenyte görs blir det ju som att gå tillbaka till ruta ett igen? eller?

Spinner vidare här..

Mumlet som lägger sig på botten är ju inte farligt på något vis, jag mosar verkligen i mulm i mina kar när jag startar dem och sen får filter och botten slåss om det goda. Observera, hela akvariet ser ut som en fältvecka i ett stridsvagnsspår i Skövde första dygnet.

Det som sedan blir kvar får vara kvar, det rörs upp av fisk och cirkulation och blir borta med tiden. Det gör mer nytta än skada i vilket fall.

Låt det stå, det löser sig självt..
#7 - 22 september 2013 10:16
Om du inte har massa vattenberedningsmedel och olika tillsatser för att förändra dina vattenvärden dvs..
#8 - 22 september 2013 10:18
Nej.. de bakterier som är livskraftigast sitter ju kvar i filtermaterialet.. det som släpper vid ett sånt här missöde är ju mestadels det skräp den mekaniska filtreringen sopat under mattan, inte de bakterier den biologiska filtreringen håller.. med det resonemanget vore det ju vansinne att rengöra filtret?

Du kan utan problem byta 90% av vattnet och slamsuga bort all skit..

Hehe, i ena ringhörnan Mathias, i andra ringhörnan Jonte.

Bakteriefloran sitter ju överallt, botten, inredning, filter, vatten..

Låt det gro in bara, det är lugnt sedan. Filterbakterierna behöver något gammalt att bryta ner, i ett nytt kar finns inte detta. Då är det bara gött att det följer med lite rester..
#9 - 22 september 2013 10:21
Hej

Tack för alla svar! Fick lite panik när karet förvandlades till något som skulle kunna flyta längs gatorna i den indiska slummen...

Själva vattnet har redan börjat klarna, lite botten ser ut ungefär som Mathias så fint beskrev ;)

Planen nu är att avvakta och bara låta allt vara, hoppas att det mesta försvinner när det kommer fisk och/eller sandsnäckor i karet. I värsta fall får vi dammsuga lite senare. Gillar lösningar som innebär att jag inte behöver göra nåt :D så provar det först!
#10 - 22 september 2013 10:31
Hehe, i ena ringhörnan Mathias, i andra ringhörnan Jonte.

Bakteriefloran sitter ju överallt, botten, inredning, filter, vatten..

Låt det gro in bara, det är lugnt sedan. Filterbakterierna behöver något gammalt att bryta ner, i ett nytt kar finns inte detta. Då är det bara gött att det följer med lite rester..

Nejdå.. jag säger inte att ditt förslag är fel.. bara att det inte heller är någon fara att suga ur skräpet om man tröttnar på att se det.. jag gör ju vanligtvis enorma vattenbyten.. jag vet att vissa hävdar att man hellre ska tillsätta bakterier eler något annat för mig hokus pokus.. det kanske fungerar i vissa kar men jag vet att mina fiskar varit döda många gånger om om jag jobbat efter den tesen..

Menmen.. det är en irrelevant diskussion i den här tråden..

Frida, du har inte fått några dåliga råd i denna tråd så vad du än vill göra (och du verkar ju ha gjort ett val) blir det utmärkt.. :)

Lycka till..
#11 - 22 september 2013 10:35
Jag ser dock inte hur man kan gå på "mathias_nillson"s linje som innebär att sätta sig i soffan jämfört med "ettfettbranamn"s linje som innebär att byta 90% procent vatten, hitta gränsen för vad ett akvarium överlever, överskrida den och sedan ligga där.. dock är livet fullt av mysterier..
#12 - 22 september 2013 10:44
När det gäller mina akvarium så har jag lärt mig att det ibland är bäst att göra ingenting. Ofta vill jag göra allt på en gång, ändra både ljus, co2, pmdd, vb-rutin och allt annat jag kan komma på inom loppet av 3 dagar för att sedan ändra igen när det inte går som jag vill.
Försöker lära mig det där att tålamod är akvarieägarens bästa vän ;) och med nya akvariet är det ingen panik. Firrarna har ett annat kar de bor i (visserligen en cladophora explosion där i) och jag kan öva mitt tålamod lite och se vad som händer!

Och är det npt jag lärt mig här på zoopet så är det att det inte bara finns ett sätt att sköta ett akvarium. (Vi fick ordning på ett av våra först när vi gjorde tvärtemot vad majoriteten sa) Och att alla vet att deras sätt är bäst, vilket det säkert är också, på just deras akvarium med deras förutsättningar.
Så det är alltid lika härligt att få starta trådar där olika åsikter möts :)
#13 - 22 september 2013 13:07
frida.L skrev:
Hej

Tack för alla svar! Fick lite panik när karet förvandlades till något som skulle kunna flyta längs gatorna i den indiska slummen...

Själva vattnet har redan börjat klarna, lite botten ser ut ungefär som Mathias så fint beskrev ;)

Planen nu är att avvakta och bara låta allt vara, hoppas att det mesta försvinner när det kommer fisk och/eller sandsnäckor i karet. I värsta fall får vi dammsuga lite senare. Gillar lösningar som innebär att jag inte behöver göra nåt :D så provar det först!
Helt rätt tänkt Frida.L:):) Bara bra att filtret spottade ut massa skit så du fick med lite bakterier ut i karet också!;) Många är så pigga med stora vattenbyten men man ska komma ihåg att kranvatten sällan är ett optimalt vatten för fisk!
#14 - 22 september 2013 13:24
:)

I mitt och många andras fall skulle inget annat fungera..

Men som sagt.. en annan gång, en annan tråd.. discus är ju lite samma grej..
#15 - 22 september 2013 18:47
Orkar man se skräpet på botten o.s.v. så funkar det säkert. Annars ser jag inga som helst problem med att suga upp eländet. Ett ingånget filter är själva grejen. Inte "böset" som råkade hamna i karet.

Annons