Eheim Extrenal Filter Proffesional 3 2073:
Upptäckte att golvet under akvariet var blött, visade sig vara ytterfiltret! Om jag lutade på det lite grann (för att kunna flytta på det) kom det en massa vatten från "sladdfästet". När jag lyfte av pumphuvudet forsade det ut en massa vatten från det, vilket jag INTE kan minnas att det gjort förut?
I "handboken" står det följande:
Vad gör jag när ... Filtret på ovandelen läcker
Orsak: Tätningsytorna eller profiltätningen är smutsig. Åtgärd: Rengör tätningsytorna och spraya dem lätt med EHEIm silikonspray.
(Andra anledningar är: Låsklippsen är inte riktigt låsta och Tätningen är inte monterad, fel insatt eller trasig. Rengjorde det visserligen för några veckor sedan men det har varit tätt sedan dess.)
Vilket innebär att jag ska spraya var?
Om detta inte funkar:
Är detta något som täcks av garantin? Detta står i garantin:
Till ägaren av denna apparat lämnar vi 36 (köpte det för ca 18 månader sedan, så det är lugnt) månaders garanti räknat från inköpsdagen. En förutsättning är att garantisedeln är ifylld av affärsinnehavaren (Garantisedel? Är det samma sedel? Den är hur som helst INTE ifylld. Köpte filtret från zooplus). Garantin gäller inte material- och tillverkningsfel. Skador på grund av yttre påverkan eller ofackmässig behandling omfattas inte av garantin (Filtret har ju bara börjat läcka?). Felaktiga delar repareras eller byts ut efter vårt bedömande. Andra anspråk mot oss godkänns inte. För följdskador, som kan uppstå vid fel på apparaten, ansvaras inte såvitt lagen ej säger annorlunda (???). Sänd den ifyllda garantisedeln (SOM JAG INTE HAR?!!) tillsammans med apparaten till någon av våra kundserviceställen eller till vår agent. Alla försändelser för garantireparation skall skickas med betald frakt. (Hur mycket kostar det att skicka ett ytterfilter till Filipstad?)
Har ett innerfilter att köra igång tillfälligt men behöver hjälp! Inte kul när dyrfiltret börjar läcka [:(!]