Ytterfilterval???

#1 - 6 augusti 2007 18:53
Går i tankarna att köpa ett TetraTec: [COLOR=blue]Tetra EX 700 [/COLOR][COLOR=black]till ett 120 liters akvarium. Är det någon som vet hur det står sig mot konkurenterna?[/COLOR]

Är själv nybörjare, men min sambo har ganska bra erfarenhet, men är väldigt ringrostig efter 10-års uppehåll i akvarieverksamheten. Och eftersom alla produkter hela tiden uppdateras så är det inte så lätt att veta vad som är bäst.

Någon som kan hjälpa mig med detta?
#2 - 6 augusti 2007 19:05
Hej och välkomna hit och grattis till ditt första inlägg:)!
Själv är jag Eheimnörd, men Tetras ytterpumpar har annars fått bra kritik. Det är en djungel att välja rätt pump, men du bör ha minst ca 3 ggr så mycket flöde på pumpen mot vad du har i vattenvolym per timme.
Sedan är en nackdel att många av fabrikaten uppger pumpkapaciteten när de inte är fyllda med filtermedia och med detta sedan i pumpen så kan det skilja massor.
Det bästa rådet är nog annars att inte köpa för liten och klen pump, det går alltid att göra något åt för mycket flöde, men inte tvärtom;).
Maffia666
#3 - 6 augusti 2007 19:12
aGen skrev:
Går i tankarna att köpa ett TetraTec: [COLOR=blue]Tetra EX 700 [/COLOR][COLOR=black]till ett 120 liters akvarium. Är det någon som vet hur det står sig mot konkurenterna?[/COLOR]

Är själv nybörjare, men min sambo har ganska bra erfarenhet, men är väldigt ringrostig efter 10-års uppehåll i akvarieverksamheten. Och eftersom alla produkter hela tiden uppdateras så är det inte så lätt att veta vad som är bäst.

Hej
Har själv ett Tetratec EX 1200 som jag kört i ett par månader och är mycket nöjd med det. Sen ingår all filtermaterial i filtret.
#4 - 6 augusti 2007 19:19
aGen skrev:

Köp den, du blir inte missnöjd...
#5 - 6 augusti 2007 19:49
Jag har eheim, am-top och tetra-tec. Om jag skulle köpa fler filter idag så skulle det bli fler tetra-tec. Jag skulle inte tro att du blir missnöjd såvida du inte får ett måndags exemplar men det kan man få i alla märken och i mitt fall är det eheim. Det hade varit bättre om det hade varit ett måndags exemplar av tetra-tec då det inte kostar så mycket, så i detta fall kan jag inte säga att man får det man betalar för.
#6 - 6 augusti 2007 19:51
Vet bara vad du INTE ska köpa: EheimEcco 2233. Det är omöjligt att ta isär och sätta ihop...;)
#7 - 6 augusti 2007 19:54
Tetratec är ett JÄTTEBRA filter men som sagt så ska man ta pumpeffekten med en nypa salt;) jag har en ex700 till mitt 110Liter och det är på gränsen att cirkulationen räcker, jag har mätit flödet och den pumpar ca: 300L/tim med filtermaterial.... så jag tycker du ska satsa på ex1200 till ditt kar och skulle det bli lite för strömmt så reglerar man det med kranen på returslangen!
#8 - 7 augusti 2007 13:59
Jag har ett EX700 till mitt 250 liters. Mycket prisvärt och bra.

Men flödet är är nog på gränsen för ett 250 liters. Tetra själva rekommenderar 100 till 250 liters kar för EX700.
Så till ett 120 kar borde det funka bra.

Funderar på att flytta det till mitt 150 kar och köpa ett EX1200 till 250 karet.
#9 - 8 augusti 2007 11:55
Tack!

Tack ansjo!:)

Jag bugar och bockar för de som svarat mig.:)

/aGen

Annons