ytterfilterrengöring

#1 - 14 december 2008 18:02
Hej!
Har ett Fluval 405, hur ofta/sällan ska det rensas på grumsigrumsi för att ha en optimal effekt på filtret?

/Ha det gött
Maffia666
#2 - 14 december 2008 18:19
stamel skrev:
Hej!

Har ett Fluval 405, hur ofta/sällan ska det rensas på grumsigrumsi för att ha en optimal effekt på filtret?

/Ha det gött
Du ska göra rent filtret när det avtar i effekt, och gör rent filtermaterialet i en hink med vatten från karet. Du ska krama ur det grövsta skiten ur filtermassan. har du bara ett filter till karet så håll koll på Nitrtiten den första tiden. Du kan behöva köra med Nirtivec eller något annat medel om filtret är helt rent från nyttiga bakterier.
#3 - 14 december 2008 18:19
När jag hade ett Fluval 404 fick jag rengöra det alldeles för ofta då förfiltret satte igen väldigt snabbt.
Tar du bort detta behöver du inte rengöra mer än kanske max 2 ggr/år, annars är det lite beroende på invånare och kar upp mot varannan månad.
#4 - 14 december 2008 18:59
Tilläggas kan att det inte skadar att emellanåt tappa ur all mulm som ansamlas i botten av filterkanistern då denna slukar stora mängder syre när den bryts ner.
#5 - 14 december 2008 19:17
ansjo skrev:
När jag hade ett Fluval 404 fick jag rengöra det alldeles för ofta då förfiltret satte igen väldigt snabbt.

Tar du bort detta behöver du inte rengöra mer än kanske max 2 ggr/år, annars är det lite beroende på invånare och kar upp mot varannan månad.

Jag använder Renas innerfilterpatron på insuget till mina Fluvalfilter (105,305) för att slippa rensa förfiltren i filterhuset så ofta, funkar dessutom bra till räkorna som sitter där och plockar det som fastnar där
Maffia666
#6 - 14 december 2008 19:17
Gaffel skrev:
Tilläggas kan att det inte skadar att emellanåt tappa ur all mulm som ansamlas i botten av filterkanistern då denna slukar stora mängder syre när den bryts ner.
Japp helt rätt, och har man då ett Eheim Classic filter så är det bara att koppla loss slangen nere på filtret och skölja ur mulmen som Gaffel beskriver.
Bilagor:
#7 - 14 december 2008 20:26
Hawkmoon skrev:
Jag använder Renas innerfilterpatron på insuget till mina Fluvalfilter (105,305) för att slippa rensa förfiltren i filterhuset så ofta, funkar dessutom bra till räkorna som sitter där och plockar det som fastnar där

Visst kan det funka, men varför ha ett förfilter till ett filter? Då tycker jag att konstruktionen inte riktigt ger vad man kan önska;).
#8 - 14 december 2008 21:00
Nu pratar ni lite så där roligt som ni kan göra ibland:) Fluvals filterscreen är inte ett förfilter i den benämningen, tack vare det geniala sceenfiltret så ger det en träffyta på hela 30x44cm på 205,305 och ännu större på 405.an, detta borgar för lång drift utan igensättning men gillar man det inte och tycker mattan är för finporig kan man ersätta hela screenen med en 5cm tjock grov filtermatta;) förfliter bör man sätta på insuget och det optimerar effektiviteten och förlänger drifttiden utan rengöring av filtret avsevärt! (gäller alla filter ansjo;))
#9 - 14 december 2008 21:23
Har som sagt hornbachs tunnaste filtermatta formad som en tub placerad i papegojträskets bakre vänstra hörn där mina tre ytterfilters insug samt doppvärmaren samsas.

Med en genomströmmning av 3 300 nominella liter per timme genom tuben fyller den sin funktion med råge och övriga filter hålls fria och funkar dödsbra, hade hastigheten varit lägre så hade den varit täckt med mulm och exkrementer som nu i stället sakta borrar sig igenom och finfördelas och bryts ned.

Endast ppi10 nerklippt i ytterfilterkanistrarna så den totala filtervolymen bara i kanistrarna är över 16 liter, dessutom slipper jag bry mig när papegojorna spottar bottensubstrat över insugsrören, ska bli kul den dagen man ersätter alla filter med en 2260 DIY 1264..
#10 - 14 december 2008 21:37
Visst kan jag hänga med att gångtiden blir längre med ett förfilter på insuget till ett ytterfilter, men jag tycker det är lite olyckligt att konstruktionen på ett filter gör att det tätnar lite för fort om man inte byter eller ändrar inne i filtret.
Jag kan inte hjälpa det Åheim, men alla är inte lika förtjusta i Fluvals filter som du, trots att jag har försökt;).
#11 - 15 december 2008 15:40
ansjo skrev:
Visst kan det funka, men varför ha ett förfilter till ett filter? Då tycker jag att konstruktionen inte riktigt ger vad man kan önska;).

Anledningen till att jag började med det var för att räksäkra insuget, det andra såg jag bara som en bonus
#12 - 16 december 2008 18:45
stamel skrev:
Hej!

/Ha det gött

Kan tilläggas att jag bytt ut orginalfiltermaterialet mot biobollar och grovporig filtermatta. Men alltså lite rensning behövs när effekten på utblåset tycks minska?
Bilagor:

Annons