Hej!
Har ett Fluval 405, hur ofta/sällan ska det rensas på grumsigrumsi för att ha en optimal effekt på filtret?
/Ha det gött
Du ska göra rent filtret när det avtar i effekt, och gör rent filtermaterialet i en hink med vatten från karet. Du ska krama ur det grövsta skiten ur filtermassan. har du bara ett filter till karet så håll koll på Nitrtiten den första tiden. Du kan behöva köra med Nirtivec eller något annat medel om filtret är helt rent från nyttiga bakterier.stamel skrev:Hej!
Har ett Fluval 405, hur ofta/sällan ska det rensas på grumsigrumsi för att ha en optimal effekt på filtret?
/Ha det gött
ansjo skrev:När jag hade ett Fluval 404 fick jag rengöra det alldeles för ofta då förfiltret satte igen väldigt snabbt.
Tar du bort detta behöver du inte rengöra mer än kanske max 2 ggr/år, annars är det lite beroende på invånare och kar upp mot varannan månad.
Japp helt rätt, och har man då ett Eheim Classic filter så är det bara att koppla loss slangen nere på filtret och skölja ur mulmen som Gaffel beskriver.Gaffel skrev:Tilläggas kan att det inte skadar att emellanåt tappa ur all mulm som ansamlas i botten av filterkanistern då denna slukar stora mängder syre när den bryts ner.
Hawkmoon skrev:Jag använder Renas innerfilterpatron på insuget till mina Fluvalfilter (105,305) för att slippa rensa förfiltren i filterhuset så ofta, funkar dessutom bra till räkorna som sitter där och plockar det som fastnar där
stamel skrev:Hej!
/Ha det gött