Ytterfilterbygge till 720-liters Channatank

#1 - 17 november 2011 09:07
Eftersom jag tänkte dra igång ett projekt med egentillverkat ytterfilter, så startar jag i den här tråden.

Utgångsläget är att jag idag har en större filterbox liggandes i bakre vänstra delen av akvariet. Det är två balkonglådor i svart plast ihopsilikonade till en stor låda/box fylld med filtermatta. Problemet, som jag ser det, är att den tar för stor plats, och jag vill alltså ha filtreringen utanför tanken.

Jag startar nu då med en 25-liters kraftig dunk med två öppningar. Dels en lite större framtill och en liten luftventil baktill.
Tanken är enkel - en slang som för vatten ner genom filtermaterialet i dunken, och en slang som drar vatten ur densamma med hjälp av min befintliga pump. Pumpen kommer alltså finnas i akvariet och reningen utanför.

Just nu har jag dunken, två slanggenomföringar, pump, silikon, samt filtermassa.

Akvariet (200*60*60) http://forumbilder.se/images/9b172011100442ecbd.jpg
Dunken (dammsmutsig) http://forumbilder.se/images/a91720111007303e19.jpg
En invånare (bakom vattenfläckig ruta) http://forumbilder.se/images/de172011100911efd2.jpg
#2 - 17 november 2011 10:08
ska du suga eller trycka ut vattnet ??

.
#3 - 17 november 2011 11:56
Kensa skrev:
ska du suga eller trycka ut vattnet ??

.

- Suga
#4 - 18 november 2011 07:05
Igår borrade jag hål och monterade/silikonade slanggenomförningar. Idag ska lämplig slang införskaffas.

http://s9.postimage.org/zfjqzp7jf/20111117_200430.jpg
#5 - 19 november 2011 12:42
Två rejäla slangar påskruvade och silikontätade på dunken idag.
Insugsslangen har en filterkub som förfiltrering. Lätt att byta när den blir skitig.
http://s7.postimage.org/udjsa3f7d/Filterdunken.png
#6 - 20 november 2011 22:23
Ett tips är att du gör fler mindre hål i änden på slangen vid insuget. Sen sätter du en större filterkub kanske 10-15 cm upp över slangen. Så har jag gjort på alla mina ytterfilter. Förfiltret sätter igen ganska fort annars, eftersom det är ett rejält sug precis vid hålet. Fördelar du suget med småhål behöver du inte rengöra förfilter lika ofta och du förlorar inte pumpkapacitet.
#7 - 21 november 2011 08:08
Det går inte att se på bilden om utloppsslangen går ner till botten på dunken...? Det vore ju bra för att förhindra vattnet från att ta kortaste vägen mellan insug och utlopp utan att passera filtermaterialet.

Vad ska du fylla dunken med? Ska du ha någon konstruktion runt utloppsslangen i dunken för att inte hålet ska sätta igen med skitigt filtermaterial? Dvs så att hålet är fritt nere i dunken.
#8 - 21 november 2011 10:51
Ett tips är att du gör fler mindre hål i änden på slangen vid insuget. Sen sätter du en större filterkub kanske 10-15 cm upp över slangen. Så har jag gjort på alla mina ytterfilter. Förfiltret sätter igen ganska fort annars, eftersom det är ett rejält sug precis vid hålet. Fördelar du suget med småhål behöver du inte rengöra förfilter lika ofta och du förlorar inte pumpkapacitet.

- Jag tänkte precis så, och har ett filterrätblock över insugsmynningen, men tack för tipset med borrade hål i slangen så man inte så lätt får täppt i mynningen.
#9 - 21 november 2011 10:53
LoGeek skrev:
Det går inte att se på bilden om utloppsslangen går ner till botten på dunken...? Det vore ju bra för att förhindra vattnet från att ta kortaste vägen mellan insug och utlopp utan att passera filtermaterialet.

Vad ska du fylla dunken med? Ska du ha någon konstruktion runt utloppsslangen i dunken för att inte hålet ska sätta igen med skitigt filtermaterial? Dvs så att hålet är fritt nere i dunken.

- Den går inte ner till botten på den bilden, men det är tanken när jag är klar. Just av den anledningen du skriver : )
Dunken kommer fyllas med små filtermassa-cylindrar. Om du med utloppsslangen menar den slang som tar vatten FRÅN akvariet, så har jag i inlägget ovan beskrivit precis hur jag tänker gå tillväga med det.
#10 - 23 november 2011 13:20
perfetto skrev:
- Den går inte ner till botten på den bilden, men det är tanken när jag är klar. Just av den anledningen du skriver : )

Dunken kommer fyllas med små filtermassa-cylindrar. Om du med utloppsslangen menar den slang som tar vatten FRÅN akvariet, så har jag i inlägget ovan beskrivit precis hur jag tänker gå tillväga med det.

Nej, jag avsåg slangen som tar vatten tillbaks till akvariet. Men med den är det störst risk för igensättning om man kör med små kuber av filtermassa som får ligga direkt mot slangen. Täpper då fort igen. Säkert lugnt om du kör med hårda cylindrar.
#11 - 23 november 2011 14:01
Jag har inte funderat så mycket på det. Eftersom det är bitar av filtermassa och inte en hel filtermatta, blir det inte lika tätt mot utloppet där. Jag kan ju iof montera någon decimeter slang nedåt även i utloppet, som jag perforerar med många små hål.
#12 - 24 november 2011 13:51
Nu har jag en fråga till expertpanelen:
Eftersom jag ska fylla dunken med filtermassa snart, undrar jag om det finns något att ta med i beräkningarna vad gäller utformning av filterbitarna som ska i? Fördelar/nackdelar med små resp. större bitar?
Finns det något i just den processen som kan påverka bakteriefloran via utformning, syresättning, genomflöde osv?
#13 - 24 november 2011 14:15
Jag hade aldrig vågat bygga eget ytterfilter :-) Blir det inte besvärligt att göra rent filtermaterialet i dunkarna den dagen det behövs?

Hade jag varit igång med det här projektet hade jag borrat hål i karet och fixat ytavrinning. Så hade jag kört ett till akvarium under 720n som jag proppat med filtermassa och pumpat upp vattnet igen, så att vattnet runnit ner i akvariet. Då blir det ingen hävertverkan om slanggenomförningarna skulle lossna. Nu ser ju ditt arbete bra ut, inget så. Men risken finns ju alltid :-) Dessutom syresätter det vattnet riktigt bra med ytavrinning och har du karet där nere öppet så går det jättelätt att rengöra filtermassan vid behov.
#14 - 24 november 2011 14:34
mikoto skrev:
Jag hade aldrig vågat bygga eget ytterfilter :-) Blir det inte besvärligt att göra rent filtermaterialet i dunkarna den dagen det behövs?

Hade jag varit igång med det här projektet hade jag borrat hål i karet och fixat ytavrinning. Så hade jag kört ett till akvarium under 720n som jag proppat med filtermassa och pumpat upp vattnet igen, så att vattnet runnit ner i akvariet. Då blir det ingen hävertverkan om slanggenomförningarna skulle lossna. Nu ser ju ditt arbete bra ut, inget så. Men risken finns ju alltid :-) Dessutom syresätter det vattnet riktigt bra med ytavrinning och har du karet där nere öppet så går det jättelätt att rengöra filtermassan vid behov.

- Men jag vågar : )
Rengöra 25 liter filtermassa......hm....hittills har jag aldrig under åren behövt rengöra ett enda filter. Skulle det behövas så är det bara att dra ut dem samma väg jag förde in dem.

Nu är det ju ett ytterfilter jag bygger, alltså går ytavrinning och sumpmodellen bort. Jag har ingen plats under karet och jag vill ha det snyggt att titta på också.

Menar du alltså att du brukar behöva filtren i ditt/dina kar? Hur ofta i så fall?
#15 - 24 november 2011 14:53
Just ytterfilter tycker jag att de behöver rengöras en gång i halvåret till en gång om året beroende på akvarie här. Inte för att de stannar helt men de kan ju tappa kapaciteten med nästan hälften om det kommer mycket gunk från akvariet. Channa fiskar kan väl lorta ned ganska kraftigt misstänker jag då de är rovfiskar :-) Problemet blir ju främst att det sätter igen sig i början av filtret är min erfarenhet. Det kanske vore en finurlig idé att ha en mer lättstädat förfilter behållare till dina stora dunkar? Så kanske du ganska sällan(nästan aldrig) behöver rota i det stora dunkarna och bara kan röra förfiltren?
#16 - 24 november 2011 15:00
vart ska du ha själva pumpen? det finns ju ingen sugande pump i akvarievärlden. alla ytterfilter lever ju på hävertprincipen o en pump som trycker tillbaka vattnet till karet. men det är inte pumpen som suger till sig vattnet utan häverteffekten.

hade väl varit bäst att ha pumpen monterad uppe på dunken antar jag

jag rengör mina ytterfilter då o då. märker att fluvalen sätter igen oftare än tetratec o eheim. men kanske var 3-4e månad nånstans.

menmen. det går säkert rengöra det här med. skruvar du av korken/slangarna så är det ju bara att spola in vatten med en slang med rätt bra tryck o låta den spola igenom filtret en stund så är det nog helt okej igen sen. om det skulle tappa flöde tillslut asså
#17 - 24 november 2011 15:02
läste nu att du ska ha pumpen i karet. hmm..vart ska filtret stå?
#18 - 24 november 2011 15:12
mikoto skrev:
Just ytterfilter tycker jag att de behöver rengöras en gång i halvåret till en gång om året beroende på akvarie här. Inte för att de stannar helt men de kan ju tappa kapaciteten med nästan hälften och det sätter sig mycket gunk i akvariet. Channa fiskar kan väl lorta ned ganska kraftigt misstänker jag då de rä rovfiskar :-) Problemet blir ju främst att det sätter igen sig i början av filtret är min erfarenhet. Det kanske vore en smart idé att ha en mer lättstädat förfilter behållare till dina stora dunkar? Så kanske du ganska sällan(nästan aldrig) behöver rota i det stora dunkarna och bara kan röra förfiltren?

- Faktum är att min sandbotten är nästan helt ren från skräp, och vattnet rent. Botten håller Malaysiska Sandsnäckorna ren om natten, och filterboxen jag har i tanken nu filtrerar vattnet duktigt. Tefärgat men rent från skit, kan man säga : )

Den slangen som som "suger" vattnet från akvariet och in i dunken har en - som jag beskrivit tidigare - filterkub i änden som tar grovskiten. Den byter jag på tre sekunder om den blir gojjig. Så ja, jag har ett förfilter som är lättrengjort, precis som du föreslår.
#19 - 24 november 2011 15:17
hannesc skrev:
vart ska du ha själva pumpen? det finns ju ingen sugande pump i akvarievärlden. alla ytterfilter lever ju på hävertprincipen o en pump som trycker tillbaka vattnet till karet. men det är inte pumpen som suger till sig vattnet utan häverteffekten.

hade väl varit bäst att ha pumpen monterad uppe på dunken antar jag

jag rengör mina ytterfilter då o då. märker att fluvalen sätter igen oftare än tetratec o eheim. men kanske var 3-4e månad nånstans.

menmen. det går säkert rengöra det här med. skruvar du av korken/slangarna så är det ju bara att spola in vatten med en slang med rätt bra tryck o låta den spola igenom filtret en stund så är det nog helt okej igen sen. om det skulle tappa flöde tillslut asså

- Dunken kommer finnas i mellanhöjd mellan akvarievattenhöjden och golvet. Detta främst för att utjämna jobbet för pumpen att dra runt vattnet. Hävertprincip eftersom den står något lägre än vattenytan.
Står dunken högt i relation till akvariet, blir flödet från dunken till akvariet lättare, medan flödet från akvariet blir något sämre. Tvärtom om dunken står lågt i relation till karet. Alltså blir det en höjd något lägre än akvariet för att få nytta av någon häverteffekt alls.

Den slang som går direkt till pumpen - alltså filtrerat vatten - passerar en skruvkork, så den är smidig att skruva av. Den andra slangen - som suger vatten från tanken - har ett förfilter som är enkelt att rengöra.

Så ser det ut. Min farhåga är att pumpen inte ska orka dra runt vattnet i systemet.
#20 - 24 november 2011 15:36
perfetto skrev:
. Min farhåga är att pumpen inte ska orka dra runt vattnet i systemet.

mm tvivlar med på att det kommer funka helt perfekt det här. hade varit bättre att ha pumpen ovanpå dunken o låta den trycka tillbaka vattnet.

ha gärna en plan B. för jag är skeptiskt till att det där kommer funka. men prove me wrong väldigt gärna :)
#21 - 24 november 2011 15:37
hannesc skrev:
mm tvivlar med på att det kommer funka helt perfekt det här. hade varit bättre att ha pumpen ovanpå dunken o låta den trycka tillbaka vattnet.

ha gärna en plan B. för jag är skeptiskt till att det där kommer funka. men prove me wrong väldigt gärna :)

- Men en pump ovanpå dunken kräver en pump som kan köras "torrt". Min Eheim kräver att stå i vatten....eh...tror jag.
#22 - 24 november 2011 15:42
ööh va? visa gärna vad du har för pumpskalle du tänkte ha till detta filter.

på eheims stora ytterfilter tex 2260 så har du ju en pumpskalle ovanpå. den kan man ju både ha undervatten eller såhär.
#23 - 24 november 2011 16:58
Är det så att du ska trycka vattnet genom dunken? Alltså ha pumpen innan dunken?! :s
#24 - 24 november 2011 17:04
nope. efter dunken. o det är inte bra att ha den innnan dunken heller. om dunken börjar läcka så är det fasen inte kul
#25 - 25 november 2011 07:24
Jag har en Eheim som drar runt 2200 l/h, och det är alltså en pump som normalt sett används för innerfiltrering i vatten. Vet inte om den klarar att köra "torrt".

Att ha pumpen utanför akvariet blir väl ett jäkla oväsen? Som det är nu så hörs den inte i vatten.
#26 - 25 november 2011 07:50
du får nog vara lite mer specifik. vad är det för modell på den. ta en bild på den.

om det är en sån jag visade så funkar den den utanför karet med. nej de låter inte alls utanför karet.
#27 - 25 november 2011 13:41
hannesc skrev:
du får nog vara lite mer specifik. vad är det för modell på den. ta en bild på den.

om det är en sån jag visade så funkar den den utanför karet med. nej de låter inte alls utanför karet.

- Eheim Compact 3000+

http://www.fishfriends.it/images/COMPACT235000.jpg

Ja upp till 3000l/h var det visst t.om. ja
#28 - 25 november 2011 13:48
länken funka icke
#29 - 25 november 2011 13:51
Fungerar för mig :-) Den pumpen är enbart för dränkning i vatten dock, så det perfetto säger stämmer.
#30 - 25 november 2011 13:53
tror inte det ska vara några problem att ha den utanför. ( här får nån annan som har annan erfarenhet såklart säga till)
#31 - 25 november 2011 13:53
mikoto skrev:
Fungerar för mig :-) Den pumpen är enbart för dränkning i vatten dock, så det perfetto säger stämmer.

säker på det? att den enbart är till för dränkning?
#32 - 25 november 2011 13:57
enligt eheims hemsida behöver den inte var dränkt.
#33 - 25 november 2011 14:34
hannesc skrev:
enligt eheims hemsida behöver den inte var dränkt.

- OM det är så att den kan köras torrt, vad är då fördelen med att ha den monterad ovanpå dunken?
Den behöver ändå slanganslutas mot akvariet för att leverera renat vatten dit, så slanglängden blir ju densamma om jag har pumpen i karet i änden på slangen.
#34 - 25 november 2011 14:44
det har ju med precis det vi pratat om förut.- den är inte sugande. häverteffekten kommer inte kunna trycka vattnet bort till pumpen.
du verkar inte ha förstått att pumpen inte suger vatten. den skapar ett litet undertryck bara, men det är atmosfärsiskt tryck och häverteffekten som trycker vattnet till pumpen. sen pumpar pumpen tillbaka vattnet till karet. o jag tror inte den pumpen fixar att dra vattnet genom en slang-genom ett ytterfillter-genom en slang till UPPÅT
#35 - 25 november 2011 14:54
Jodå det funkar att ha pumpen i karet och dra upp vattnet från golvfiltret, problemet är att få ingång skiten eftersom vattnet inte stiger över kanten på karet och den drar då bara luft, du får alltså suga i utblåset samtidigt som du startar den, en bra lösning? njäää;)
Som hannec säger behöver den inte vara dränkt, endast compact 300,600 och 1000 måste köras under vatten!
#36 - 25 november 2011 15:03
åheim. jag är lite orolig att den inte kommer fortsätta dra runt vattnet. har varit med om ytterfilter som inte fixat det som stått i samma höjd som karet ungefär. fått ingång det men pumpen har börjat låta pga den pumpar bort mer vatten än som flödar till. kavitation. ibland stannade det tillomed.

vad tror du om det?

visst. perfettos ide kanske funkar! blir gladeligen överbevisad här. men jag är tveksam.

tror det är bättre att ha den på dunken så kommer häverteffekten klara trycka in vatten i pumpen/pumpen orkar dra vatten till sig för det är så kort bit
#37 - 25 november 2011 15:16
hannesc skrev:
det har ju med precis det vi pratat om förut.- den är inte sugande. häverteffekten kommer inte kunna trycka vattnet bort till pumpen.

du verkar inte ha förstått att pumpen inte suger vatten. den skapar ett litet undertryck bara, men det är atmosfärsiskt tryck och häverteffekten som trycker vattnet till pumpen. sen pumpar pumpen tillbaka vattnet till karet. o jag tror inte den pumpen fixar att dra vattnet genom en slang-genom ett ytterfillter-genom en slang till UPPÅT

- Jag förstår att pumpen inte suger vatten.
Vad jag undrar över är vad skillnaden blir om pumpen sitter monterad på dunkens ovansida och forslar vatten från dunken till akvariet via en slang, jämfört med om pumpen ligger i akvariet och forslar vatten från dunken via samma slang? Dunken kommer under alla omständigheter befinna sig en liten bit under akvariets ytnivå.
#38 - 25 november 2011 15:17
åheim skrev:
Jodå det funkar att ha pumpen i karet och dra upp vattnet från golvfiltret, problemet är att få ingång skiten eftersom vattnet inte stiger över kanten på karet och den drar då bara luft, du får alltså suga i utblåset samtidigt som du startar den, en bra lösning? njäää;)

Som hannec säger behöver den inte vara dränkt, endast compact 300,600 och 1000 måste köras under vatten!

- Nu kommer inte pumpen behöva dra vattnet ända från golvet, utan kanske bara typ 30 cm under vattennivån i karet, men visst.

För att få igång processen, kan man kanske höja upp dunken en bit över karet initialt tills flödet är igång och sedan sänka den när allt snurrar på?
#39 - 25 november 2011 16:40
perfetto skrev:
- Jag förstår att pumpen inte suger vatten.

Vad jag undrar över är vad skillnaden blir om pumpen sitter monterad på dunkens ovansida och forslar vatten från dunken till akvariet via en slang, jämfört med om pumpen ligger i akvariet och forslar vatten från dunken via samma slang? Dunken kommer under alla omständigheter befinna sig en liten bit under akvariets ytnivå.

därför att du inte har särkillt mycket häverteffek, eftersom dunken står sån liten bit ner från karet. har du pumpen på dunken så behvöer häverteffekten bara trycka vattnet till pumpen. om du har pumpen i slutet på slangen så måste ju häverteffekten trycka vattnet den biten med. o jag är osäker på att den klarar det. häverteffekten klarar inte trycka vattnet till samma nivå som karets vattenyta.

jag tror inte pumpen KAN forsla vattnet från dunken när den sitter där den sitter. om den sitter på på dunken så kommer pumpen enbart TRYCKA vatten FRÅN dunken TILL karet. o det är det en den kan! den är inte byggd för att DRA vatten FRÅN dunken TILL karet.
#40 - 25 november 2011 16:44
perfetto skrev:
- Nu kommer inte pumpen behöva dra vattnet ända från golvet, utan kanske bara typ 30 cm under vattennivån i karet, men visst.

men igen! pumpen kan inte dra vatten. möjligtvis ytterst lite men förmodligen inte så mycket som behövs. det är en TRYCKANDE pump. o då betyder inte det per automatik att den DRAR vatten. den kommer gå torr isåfall.

men sen är ju vatten en inkompressibel vätska så om man har tur så kan det kaaaaanske gå att få igång, men det kommer nog stanna. jag tror inte på det här alls.
#41 - 25 november 2011 16:56
hannesc skrev:
men igen! pumpen kan inte dra vatten. möjligtvis ytterst lite men förmodligen inte så mycket som behövs. det är en TRYCKANDE pump. o då betyder inte det per automatik att den DRAR vatten. den kommer gå torr isåfall.

men sen är ju vatten en inkompressibel vätska så om man har tur så kan det kaaaaanske gå att få igång, men det kommer nog stanna. jag tror inte på det här alls.

- Men du...låt oss inte haka upp oss på ordet "dra" hela tiden. Det är ett slutet system, så oavsett var pumpen sitter så kommer den pressa vatten framför sig. Sitter pumpen på toppen av dunken som står en bit under vattennivån i akvariet så pumpar pumpen - via en slang - i höjd strax under vattenytan, och sitter pumpen i akvariet så pumpar pumpen vatten - via samma - från en dunk som står i höjd strax under akvariets nivå. Det är möjligt att den inte kommer orka göra detta, men antingen får den hjälp av häverteffekten i riktning mot akvariet eller i riktning från akvariet beroende på om pumpen pumpar IN i akvariet eller IN i dunken.
#42 - 25 november 2011 17:04
fast det är inte ett slutet system. karet är ju öppet. o du fungerar det som ett expansionskärl. så släpp iden om slutet system. det är inte pumpen som gör att vatten kommer till den. det är andra krafter.

men du! om du har pumpen på dunken så ska den inte pumpa IN i dunken! såklart! den ska ju pumpa FRÅN dunken.
#43 - 25 november 2011 17:05
fan snart sugen på att göra en youtubefilm om hur det fungerar :P haha
#44 - 25 november 2011 17:06
eller ska du ha pumpen tryckande i karet?? asså att den trycker in vatten i dunken? det känns inte heller bra för risken för läcka är ju ännu större då du trycket i dunken ökar markant, jämfört med om pumpen trycker bort vatten från dunken
#45 - 25 november 2011 17:36
hannesc skrev:
åheim. jag är lite orolig att den inte kommer fortsätta dra runt vattnet. har varit med om ytterfilter som inte fixat det som stått i samma höjd som karet ungefär. fått ingång det men pumpen har börjat låta pga den pumpar bort mer vatten än som flödar till. kavitation. ibland stannade det tillomed.

vad tror du om det?

jag vet inte vad jag tror[:o] Jag har testat att köra pumpen i karet och det funkade bra, så länge det inte finns luft i systemet för det är där ett problem uppstår, luftfickor stiger ju till högsta punkten och det blir i böjen över akvariekanten, vilket resuterar i att pumpen inte kan komma igång om den tuggar luft! Varför krångla och inte sätta pumpen på filtret;)
#46 - 25 november 2011 17:40
hannesc skrev:

men du! om du har pumpen på dunken så ska den inte pumpa IN i dunken! såklart! den ska ju pumpa FRÅN dunken.

- Ja det är tanken med pumpen oavsett var i systemet den sitter...att den pumpar från filtret in i tanken.
#47 - 25 november 2011 20:56
hannesc skrev:
häverteffekten klarar inte trycka vattnet till samma nivå som karets vattenyta.

Det råder lite inflation i begreppet "hävert" märker jag. Det är ett öppet system och vattennivån i slangen kommer således bli densamma som i akvariet. Det har inget med hävertverkan att göra.

Bortsett detta har dock Hannesc rätt i mycket av det han säger. Det kan säkerligen fungera att ha pumpen i akvariet men det finns helt klart nackdelar. Vill du utnyttja pumpens fulla kapacitet måste den sitta på/i dunken och trycka vattnet framför sig upp till akvariet.
#48 - 26 november 2011 11:04
hannesc skrev:
säker på det? att den enbart är till för dränkning?

Lite sent nu men ögonen och hjärnan var inte synkade igår. Du har rätt, den behöver inte dränkas, blanda ihop den med de andra compact pumparna.

För övrigt håller jag med mobben som skriker efter att ha pumpen ovanpå dunken, eller kanske tom brevid på golvet?
#49 - 28 november 2011 07:57
Eftersom jag inte - i min enfald - riktigt hajar hur det skiljer sig så mycket åt beroende på om jag har pumpen monterad direkt på filterdunken eller i akvariet, så har jag superproffsigt skissat de två modellerna.

Notera att det är en funktionsskiss, alltså inte skalenligt...men det kanske syns? : ))

http://forumbilder.se/images/7228201185812192a.jpg

Översta bilden visar då dunken till höger om tanken, och pumpen inuti tanken med flödet från filterdunken via slang.
Bilden under visar pumpen monterad på dunken, med flödet från filterdunken in i tanken via slang.

Vari består den stora skillnaden? Vattnet pumpas från dunken via slang i båda fallen.
#50 - 28 november 2011 08:16
Hmm jag vill gärna inflika här, jag tycker det verkar lite komplicerat =)

Kan man inte göra.

1. ytavrinning

2. vattnet ner i en behållare med filtermassa

3. vattnet går ner i en tillbehållare med en dränkbarpump typ http://www.jula.se/drankbar-lanspump-37-5-l-min-689604

4
. vattnet pumpas ner i karet.

med ett sådant system borde man inte kunna få översvämning någonstans då den dränkbara pumpen inte pumpar om det inte finns någe vatten! och det borde kosta väldigt lite att bygga ett sådant system!

Jag frågar då jag snart får ett stort kar där funktionen på det medföljande filtret är tveksamt och jag kanske måste skaffa ett nytt, och det verkar ovettigt dyra!
#51 - 28 november 2011 08:45
drlavey skrev:
Hmm jag vill gärna inflika här, jag tycker det verkar lite komplicerat =)

Kan man inte göra.

1. ytavrinning

2. vattnet ner i en behållare med filtermassa

3. vattnet går ner i en tillbehållare med en dränkbarpump typ http://www.jula.se/drankbar-lanspump-37-5-l-min-689604

4
. vattnet pumpas ner i karet.

med ett sådant system borde man inte kunna få översvämning någonstans då den dränkbara pumpen inte pumpar om det inte finns någe vatten! och det borde kosta väldigt lite att bygga ett sådant system!

Jag frågar då jag snart får ett stort kar där funktionen på det medföljande filtret är tveksamt och jag kanske måste skaffa ett nytt, och det verkar ovettigt dyra!

- Ytavrinning i ett befintligt 720-liters akvarium....hur skulle jag göra det, menar du? Och vart ska vattnet rinna utan att ha en sump under akvariet i så fall?

Jag tycker att principen med ytterfilter är en enkel lösning sålänge pumpen klarar att dra runt vattenflödet. Läckage ser jag inte som ett problem om man använder genomförningar och silikon som det ska användas.
#52 - 28 november 2011 09:12
perfetto skrev:
Eftersom jag inte - i min enfald - riktigt hajar hur det skiljer sig så mycket åt beroende på om jag har pumpen monterad direkt på filterdunken eller i akvariet, så har jag superproffsigt skissat de två modellerna.

Notera att det är en funktionsskiss, alltså inte skalenligt...men det kanske syns? : ))

http://forumbilder.se/images/7228201185812192a.jpg

Översta bilden visar då dunken till höger om tanken, och pumpen inuti tanken med flödet från filterdunken via slang.

Bilden under visar pumpen monterad på dunken, med flödet från filterdunken in i tanken via slang.

Vari består den stora skillnaden? Vattnet pumpas från dunken via slang i båda fallen.

HÄVERTEFFEKTEN!! att du inte förstår att häverten inte klarar få vatten bort till pumpen! PUMPEN KAN INTE DRA NÅGOT VATTEN. o det är inte ett slutet system så det spelar ingen roll. häverten kommer bara att klara av att fylla dunken med vatten o sen några cm till. knappt upp till vattenytan på karet. därför kommer det fungera om du har pumpen PÅ dunken. för då kommer den få vatten hela tiden.

häverten klarar aldrig trycka vatten högre än vattenytan, inte ens till vattenytan. om du då har pumpen i karet så ser du ju själv på din ritning att slangen går över karkanten ( dvs högre än vattenytan) o det kommer aldrig häverteffekten förbi.

PUMPEN DRAR INGET VATTEN ALLS! DEN TRYCKER BARA. det är inte pumpen som gör att vatten kommer TILL pumpen, det gör andra krafter. förstår du inte skillnaden?!!?
#53 - 28 november 2011 09:41
- Okey så även om jag har filterdunken strax under akvariets vattenyta så orkar pumpen i sig inte dra runt vattnet utan ännu mer "häverthjälp" alltså? På de två olika skisserna är det ingen större skillnad i höjd (med tanke på hävertpåverkan alltså) på vare sig pump, akvarium, eller filterdunk.

Jo jag vet hur hävertprincipen fungerar, men vi har ju en aktiv komponent i kedjan också - pumpen.
#54 - 28 november 2011 09:47
jamen pumpen är ingen aktiv komponent om den sitter i karet. den kaaaaaaaaaan inte dra vatten. får den itne vatten till sig så går den torr. pumpen drar inte runt nånting. den trycker bara bort det vatten som rinner till dunken. o det rinner bara till dunken av andra krafter. INTE pga av pumpen.

men testa vettja. fast kanske inte i karet. bygg ihop det så som du vill ha det o testa med en spann vatten som står på dassastolen i badrummet o dunken på golvet. får du det o funka så ger jag mig, men jag tvivlar.
#55 - 28 november 2011 10:17
jag tror faktiskt att det kommer att fungera, med vissa eventuella tekniska problem.

det påminner om ett system jag hade för ett tag sedan.

de problem som jag kan tänka mig uppstår är:

1)
Om pumpen sitter i karet, och anslutningen mellan pump och slang inte är helt tät,
alternativt att andra delar av pumpen inte är täta, så börjar den suga vatten från
närmaste omgivning, dvs karets vatten = ingen cirk i dunken.

Lösning = sätt den utanför karet.

2)
Om pumpen är starkt, dvs klarar av motstånd som blir i dunken pga bös och skit, så kan den suga så
hårt att det undertryck (vilket du skapar med att suga vattnet) då får i dunken är så stort att den helt
enkelt kollapsar, och då finns risken att alla kopplingar släpper oberoende hur j-a mycket silikon du
har kletat på.

Lösning = håll järnkoll på eländet och rengör matrialet direkt när det finns en minsta antydan till skit i det.

annars håller jag med hannesc, testa !!!

.
#56 - 28 november 2011 10:27
Will do, men problemet är att jag inte kan koppla ifrån pumpen i akvariet förrän jag vet att systemet fungerar.
#57 - 28 november 2011 10:28
varför itne då? karet klarar sig ju utan filter i nån timme eller två utan några som helst problem
#58 - 28 november 2011 10:39
vilket i sin tur testar om systemet fungerar just då, inte hur det fungerar senare om
någon av mina två punkter inträffar, och då är det försent.

du kan ju oxå testa hur det fungerar med att trycka ner vattnet i dunken med pumpen.

då skulle iaf punkt 1 vara avklarad från min minilista.

dock så kvarstår punkt 2, fast omvänd, dvs med att trycka vattnet, så skapar du ett övertryck
som kan få skiten att explodera................

resnt krasst.................................

jag skulle inte satsat alls på detta.

jag betvivlar skarpt att ett försäkringsbolag skulle tycka att detta är en adekvat lösning för
akvariebruk, och därmed så drar de förmodligen åt sig öronen om en diskussion uppstår
vid eventuellt läckage......

.
#59 - 28 november 2011 10:48
hannesc skrev:
varför itne då? karet klarar sig ju utan filter i nån timme eller två utan några som helst problem

- Därför att pumpen nu är direktmonterad i en filterbox och jag måste lyfta ur hela den för demontering. I ett öppet kar går det nog ganska smidigt, men jag har två stycken STORA grenar som måste flyttas och därmed också en del annan inredning i anslutning till dem.

Jag har ingen aning om hur lång tid jag behöver pumpen heller. Kanske måste silicona anslutningsslangarna mot pumpen osv.
#60 - 28 november 2011 10:51
Kensa skrev:
vilket i sin tur testar om systemet fungerar just då, inte hur det fungerar senare om

någon av mina två punkter inträffar, och då är det försent.

du kan ju oxå testa hur det fungerar med att trycka ner vattnet i dunken med pumpen.

då skulle iaf punkt 1 vara avklarad från min minilista.

dock så kvarstår punkt 2, fast omvänd, dvs med att trycka vattnet, så skapar du ett övertryck

som kan få skiten att explodera................

resnt krasst.................................

jag skulle inte satsat alls på detta.

jag betvivlar skarpt att ett försäkringsbolag skulle tycka att detta är en adekvat lösning för

akvariebruk, och därmed så drar de förmodligen åt sig öronen om en diskussion uppstår

vid eventuellt läckage......

.

- Ja vi får väl se. Personligen tror jag inte alls läckagerisken är ett problem. Jag försökte få bort silikonet jag lade runt genomförningarna första gången innan jag flyttade dem till en annan dunk, och det gick fan inte utan tång : )

På vilket bättre sätt är slangar anslutna till de ytterfilter man köper i butik, menar du?

När det gäller övertryck så undrar jag hur mycket tryck en vanlig akvariepump egentligen kan åstadkomma. Det är ju inget dieselaggregat precis.
#61 - 28 november 2011 11:02
lär ju kanske inte expolidera, men risken för läckage ökar ju markant om du trycker ner vattnet i dunken.utan tvekan.
#62 - 28 november 2011 11:04
pumpen kanske ger ungerfär 15Kpa eller så
#63 - 28 november 2011 11:32
De där slang genomföringarna du installerat i dunken, har de motsvarande slanganslutning på insidan som på utsidan?
Eller vet någon var man hittar sådanna?
För de jag hittar ser ut som följer http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-25430/ .
Jag skulle haft en modell där man kan montera slang även på insidan, i dunken i ditt fall.
#64 - 28 november 2011 18:23
Grogga skrev:
De där slang genomföringarna du installerat i dunken, har de motsvarande slanganslutning på insidan som på utsidan?

Eller vet någon var man hittar sådanna?

För de jag hittar ser ut som följer http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-25430/ .

Jag skulle haft en modell där man kan montera slang även på insidan, i dunken i ditt fall.

- Nej, på insidan är det bara ett hål med gummitätning (och silikon, som jag själv tätat extra med)
Köpte mina på Jula.
#65 - 1 december 2011 21:04
Filterdunken provkörd utan filtermassa, under följande förutsättningar:

En styck Eheim som drar runt 2800 l/h lånad av trevlig MFK-are
Monterad både som "sugande" och tryckande....alltså dels från dunk mot akvarie och dels det omvända.

Test 1, med pump och dunk i ungefär jämnhöjd - Som sugande ville dunken ganska snart implodera. Inte fullt ut, men ganska mycket utan att pumpen tappade kraft. Rejäl stråle ut.
Sóm tryckande - via samma slang, alltså inte direktmonterad på dunken - bra tryck ut, och dunken buktade duktigt av övertrycket. Inget läckage alls från anslutningar.

Test2, med pumpen högre än dunken - samma resultat men bättre tryck i flödet.
#66 - 1 december 2011 21:12
du fick det att funka asså? wow! I rest my case. tänker inte vara nån överstolt jävel här som inte kan erkänna att han hade fel.

good job perfetto:)
#67 - 2 december 2011 07:02
hannesc skrev:
du fick det att funka asså? wow! I rest my case. tänker inte vara nån överstolt jävel här som inte kan erkänna att han hade fel.

good job perfetto:)

- Man ska komma ihåg att testerna gjordes utan filtermassa i dunken. Blir mottrycket för stort kan det bli problem med orken.

Dessutom ser anslutningarna rejält tätade ut med all silikon, men jag vet inte hur sådant beter sig efter längre tids övertryck. Vill nog provköra i drift några veckor innan jag placerar ut den vattenbehållaren direkt på parkettgolvet ; )
#68 - 2 december 2011 10:51
okaj.

lägger till ett tips bara. måla gärna dunken svart. bakterierna trivs inte så bra i ljus har jag hört utan mycket bättre i mörker.
#69 - 2 december 2011 11:01
äntligen hitta ja länken. http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about242-0-asc-640.html

kan det vara något kanske?
#70 - 2 december 2011 12:01
MrH skrev:
äntligen hitta ja länken. http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about242-0-asc-640.html

kan det vara något kanske?

- Ja den tråden var ju på 38 sidor, så jag vet inte riktigt vad i den du menar : )

Om det var bilderna på sumpen på första sidan så funkar det inte hos mig. Kan inte ha något stående på eller över akvariet. Dels har jag inte plats där, och dels förstör det för mycket av det estetiska i mitt rum.
#71 - 2 december 2011 12:02
hannesc skrev:
okaj.

lägger till ett tips bara. måla gärna dunken svart. bakterierna trivs inte så bra i ljus har jag hört utan mycket bättre i mörker.

- Ja det passar dessutom bättre i det rummet eftersom jag har en grafitsvart fondvägg i närheten.
#72 - 2 december 2011 12:39
sid 33. blev nå knas me länken där :P
#73 - 2 december 2011 12:42
perfetto skrev:
- Ja den tråden var ju på 38 sidor, så jag vet inte riktigt vad i den du menar : )

Om det var bilderna på sumpen på första sidan så funkar det inte hos mig. Kan inte ha något stående på eller över akvariet. Dels har jag inte plats där, och dels förstör det för mycket av det estetiska i mitt rum.

sid 33
ja då kanske de inte funkar, annars såg de ut å va ett fint rejält filter.
#74 - 3 december 2011 13:59
Vad tror ni om att ha dunken icke fylld med filtermassa, utan en hel del bitar som rör sig fritt i vattenflödet däri? Blir det bra syresättning med så mycket cirkulation kring alla bakterieytor då, eller bara sämre än att ha dunken fylld helt med filtermassa?
Just nu står dunken o tuffar på i badrummet för fullt. Dunken buktar, men alla anslutningar håller tätt. Utan filtermassa ännu dock.
#75 - 3 december 2011 14:51
har du pumpen tryckande in i dunken nu eller?

jag tycker du ska fylla den med flitermaterial. inte packa men fylla.
#76 - 3 december 2011 17:09
hannesc skrev:
har du pumpen tryckande in i dunken nu eller?

jag tycker du ska fylla den med flitermaterial. inte packa men fylla.

- Ja, tryckande.
#77 - 3 december 2011 18:26
Sedan en stund tillbaka körs dunken fylld med kubikdecimeter-stora filterkuber utan synbar minskning av flödet : ))
#78 - 3 december 2011 20:43
perfetto skrev:
- Ja, tryckande.

mycket större risk för läckage.
#79 - 3 december 2011 20:53
Jag får nog hålla med hannes i denna frågan om läckage tryckande mer tryck sugande mindre tryck:p
#80 - 3 december 2011 21:29
Om den inte orkar "dra" in vattnet så ta en titt på www.drakfisken.se och slå till på en "dragande" pump dom har en jäkla kraft ..

Sent from my iPhone using Tapatalk
#81 - 4 december 2011 11:17
Som jag skrivit tidigare i tråden så kör jag alltså flödet så att pumpen pumpar in vatten i dunken - vatten virvlar runt bland filterkuberna - och sedan ut i karet.

Pumpen ska stå i karet som i sin tur står en bit ovan filterdunken, och det är så jag experimenterar nu - pumpen står högre än filterdunken och har kört runt så i två dagar nu. Fullt flöde och inte något läckage från mina överdimension-silikonade slanganslutningar : )

Dunken buktar, men inte stenhårt. Pumpen som sitter på nu är starkare än den jag kommer använda skarpt sedan, vilket kommer minska trycket något ytterligare.

Ser ut som det går bra både med höjdförhållanden och det tryck som skapas i flödet. Iallafall såhär efter två dagars körning.

När jag provade med motsatt riktning på flödet, dvs pumpen fick pumpa ut från filterdunken istället, blev resultatet en imploderande dunk. Kändes sämre än det jag har nu och ger nog sämre flöde också, då dunken hela tiden ville dra tillbaka vattnet från pumpen.
#82 - 4 december 2011 11:28
Om det här fungerar bra - "det gaur allri!" - så har 25 liters ytterfilter kostat:

Slang 120 SEK
Dunk 0 SEK
Filtermassa 0 SEK
1/10 tub silikon 5 SEK
2 genomförningar 70 SEK

TOTALT 195 SEK
#83 - 4 december 2011 12:14
Tvekar inte på att det inte fungerar, men jag tar alltid säkerheten förre... Du kan va iväg en dag på jobbet. Får lite stopp i utslangen från filtret och pang dunkel smäller. Vi snackar 5 minuters procedur... Jag hade satsat på att köra pumpen så den suger.. För din egen säkerhet .

#84 - 4 december 2011 13:42
mm hellre ett undertryck i dunken än ett övertryck.
#85 - 4 december 2011 15:20
Pumpen kommer aldrig klara att "spränga" en sån dunk, och risken för läckage är större om man suger än trycker. Om dunken imploderar så kan gängorna svika = läckage. Jag byggde min första tunna när jag var 16år så jag har testat lite...
#86 - 4 december 2011 15:47
Självklart klarar pumpen av att spränga det... Klarar en mäsk blandning på 2 liter av att sprängd en 5 liters dunk så klarar absolut ett vatten tryck det med.. Allt annat är bara snack.

#87 - 4 december 2011 16:27
Majki01 skrev:
Självklart klarar pumpen av att spränga det... Klarar en mäsk blandning på 2 liter av att sprängd en 5 liters dunk så klarar absolut ett vatten tryck det med.. Allt annat är bara snack.

- En mäskblandning ökar successivt trycket under jäsprocessen. Pumpen håller samma tryck konstant. Det är en väldigt stor skillnad på sprängkraft där.
#88 - 4 december 2011 17:02
Nej det är det inte om man tänker efter på hur lite en blandning på 2 liter med "orginal" recept ger...

Samma material på Dunken. Och som skrivet ovan så har du redan sätt att Dunken expanderat lite... Tror du mig inte så testa... Just därför man ser på rätt många ställen att det inte är rek att bygga filter med plast dunkar. Men go for it :)

#89 - 4 december 2011 17:29
Om man har en pump som kan leverera exempelvis att tryck på 3 meter vattenpelare (kallas för head på pumpspråk) så motsvarar det 0,3 bar eller 30 Kpa.

Med en jäsningsprocess i ett slutet kärl borde man komma betydligt högre än så. Därför skall man använda cylinderformade kärl till detta eftersom de klarar betydligt högre tryck and kvadratiska.

Samma gäller förövrigt filterbehållare oavsett om det är tryck eller sug.
#90 - 4 december 2011 17:32
perfetto skrev:
Om det här fungerar bra - "det gaur allri!" - så har 25 liters ytterfilter kostat:

Slang 120 SEK

Dunk 0 SEK

Filtermassa 0 SEK

1/10 tub silikon 5 SEK

2 genomförningar 70 SEK

TOTALT 195 SEK

Och pumpen?;):confused:
#91 - 4 december 2011 19:55
Att jämföra en mäskjäsning som fortsätter jäsa tills sockret är slut med en pump som inte kan flytta mer vatten om det blir stopp var det dummaste jag hört på länge...
#92 - 4 december 2011 20:27
Nej för du får tänka på mängden...... Ta en 2 liters cola flaska dela det så du får samma blandning där i som
2 liter i en 5 liters dunk... Så blir spänningen LITEN.... Och endå kan den sprängas..... Tänk längre än näsan når.. Jag blandade samma recept i en 50cl flaska. Glömde den den hade inte sprängs bara blivit rund. Så nej jag tycker jämförelsen är bra faktiskt. Något pressar Dunken utan väg ut.. Dunken expanderar pang... Sitter inte slangarna fast så har man kanske den turen att dom lossnar av trycket istället. Åker ner på golvet och wopps baksug och så kanske proppen släpper och wopps hela akvariet sugs ut på golvet :) .

Tryck in vatten i en dunk... Vad tror du får pumpen att sluta trycka in vatten?? Inte fan slutar den automatiskt bara för att det tar stopp i behållaren.. Antingen så spränger den Dunken eller så står den på högvarv bränner sig själv och Woopps så har du en annan risk... Elektricitet i vattnet... Wow.

Som sagt en bra ide och det fungerar säkert jätte bra. Men jag personligen kör alltid det säkra förre det osäkra :) hellre att det blir stopp så pumpen bara drar in luft i akvariet än tvärtom :)

#93 - 4 december 2011 21:15
Majki01 skrev:
Nej för du får tänka på mängden...... Ta en 2 liters cola flaska dela det så du får samma blandning där i som

2 liter i en 5 liters dunk... Så blir spänningen LITEN.... Och endå kan den sprängas..... Tänk längre än näsan når.. Jag blandade samma recept i en 50cl flaska. Glömde den den hade inte sprängs bara blivit rund. Så nej jag tycker jämförelsen är bra faktiskt. Något pressar Dunken utan väg ut.. Dunken expanderar pang... Sitter inte slangarna fast så har man kanske den turen att dom lossnar av trycket istället. Åker ner på golvet och wopps baksug och så kanske proppen släpper och wopps hela akvariet sugs ut på golvet :) .

Tryck in vatten i en dunk... Vad tror du får pumpen att sluta trycka in vatten?? Inte fan slutar den automatiskt bara för att det tar stopp i behållaren.. Antingen så spränger den Dunken eller så står den på högvarv bränner sig själv och Woopps så har du en annan risk... Elektricitet i vattnet... Wow.

Som sagt en bra ide och det fungerar säkert jätte bra. Men jag personligen kör alltid det säkra förre det osäkra :) hellre att det blir stopp så pumpen bara drar in luft i akvariet än tvärtom :)

Du visar här att du varken förstår dig på jäsningsprocesser, tryck, eller pumpar. Du kan inte ha mer fel.
#94 - 4 december 2011 21:27
Okej :) kör på, Jag har bara fått lägga nytt golv en gång men som du skrev jag vet ju inget ;)

#95 - 4 december 2011 22:37
Här har ni lite information om en bra typ av pump som både används utanför och inuti ett akvarium.
http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=4604#answer%204
Jag hittade inte samma information i det metriska systemet men om vi tittar på GPH vilket är flödet dvs Gallon Per Hour.
Vilket kan översättas till liter per timme om man kan räkna. Samt Head vilket är lika med en fot vilket kan räknas om till meter,
Som kan räknas om till Pascal eller Bar. En pump kan inte generera ett högre tryck en dess maximala tryckhöjd.

Om vi räknar om den starkaste pumpens Head till meter enligt ovanstående ser vi att det blir 3.6 meter med den starkaste pumpen och
1.2 meter för den svagaste. Detta motsvarar ett tryck på 35,3 Kpa eller 0,35 bar för den starka och 11 KPa eller 0.11 bar för den svaga.
Detta är mycket låga tryck och bara en bråkdel av vad som kan hända i en flaska/dunk med mäsk.

Man skall också vara klar över att en pump mycket snabbt tappar sin sugförmåga om den placeras över vatten nivån eller om man har en lång sugledning.
En annan viktig sak år att man kan styra/strypa en pump på trycksidan. Detta går inte på sug sidan utan att riskera kavitering.
Vilket betyder att pumpen snart slutar fungera. Oftast är det impelern som fräts upp men det kan även drabba pumphuset.
Stora professionella filter har oftast pumpen före filtermediet då det annars blir för känsligt med kaviterings risker osv.
Man kan också relativt lätt skapa ett system för backspolning. Om vi ser vårt system som någon form av hävert och med grova rör så
Är det systemets högsta punkt över vattenytan som bestämmer pumpkapaciteten det vill säga hur stort motstånd systemet har. Trycket i filterburken bestäms av höjden på vattenpelaren dvs om vi har burken bredvid akvariet blir det lägre tryck i burken än om den står på golvet. Detta gäller såväl sug som tryck så länge det är fritt flöde. Detta överstiger oftast eventuella tryckfall i filtermassa och slangar etc. när pumpen går.

Fördelen med att ha pumpen efter en hävert är att man kan borra ett litet hål strax under ytan där luft kan sugas in och bryta hävert effekten. Har man inte det lär vattnet hamna på golvet hur man än bär sig åt. Allt hänger på var läckaget uppstår.
#96 - 5 december 2011 07:13
bossep skrev:
Och pumpen?;):confused:

YTTERFILTRET har kostat 195 pix, skrev jag ; )

Pumpen är densamma som jag använder i akvariet, så den är ju liksom ingen ytterligare eller ny kostnad.
#97 - 5 december 2011 07:16
bossep skrev:
...dvs om vi har burken bredvid akvariet blir det lägre tryck i burken än om den står på golvet.

- Precis så är den tänkt att stå ja. Bara någon eller ett par decimeter under vattenytan i akvariet.
#98 - 5 december 2011 14:29
perfetto skrev:
- Precis så är den tänkt att stå ja. Bara någon eller ett par decimeter under vattenytan i akvariet.

Hur många liter filterkuber har du i din 25 l dunk?
#99 - 5 december 2011 14:37
bossep skrev:
Hur många liter filterkuber har du i din 25 l dunk?

- Den är nästan fylld med decimeterkuber, så jag gissar på typ 18-22 liter.
#100 - 5 december 2011 14:45
perfetto skrev:
- Den är nästan fylld med decimeterkuber, så jag gissar på typ 18-22 liter.

Du hade nog tjänat på att göra kuberna lite mindre. Men du lär ju inte få ut dom ur dunken nu eller? Kan du inte ta en bild på det hela?
Det vore kul att se hur det ser ut.
#101 - 5 december 2011 14:50
bossep skrev:
Du hade nog tjänat på att göra kuberna lite mindre. Men du lär ju inte få ut dom ur dunken nu eller? Kan du inte ta en bild på det hela?

Det vore kul att se hur det ser ut.

- Jo de går att dra ur dunken med viss möda och stort besvär. Varför skulle jag tjäna på mindre kuber, menar du? För större syresatt totalyta?

Jag ska visst ta bild på bygget och detaljer kring det. Håller som bäst på att montera det hela i ett matchande litet skåp.
#102 - 5 december 2011 14:56
perfetto skrev:
- Jo de går att dra ur dunken med viss möda och stort besvär. Varför skulle jag tjäna på mindre kuber, menar du? För större syresatt totalyta?

Jag ska visst ta bild på bygget och detaljer kring det. Håller som bäst på att montera det hela i ett matchande litet skåp.

Exakt. Jag tror det blir lite syrefattigt mitt i kuberna. Du kan ju köra ett tag och sedan ta ut ock disekera en kub om en månad eller så.
Hur har du arrangerat rör och sånt? Det blir lite olika flödesdynamik när du trycker in vatten i dunken. Detta kan vara både en fördel och nackdel. BTW har du inte funderat på att köra JBF i det? I med en luftsten och kräma på.
#103 - 5 december 2011 15:05
bossep skrev:
Exakt. Jag tror det blir lite syrefattigt mitt i kuberna. Du kan ju köra ett tag och sedan ta ut ock disekera en kub om en månad eller så.

Hur har du arrangerat rör och sånt? Det blir lite olika flödesdynamik när du trycker in vatten i dunken. Detta kan vara både en fördel och nackdel. BTW har du inte funderat på att köra JBF i det? I med en luftsten och kräma på.

- Jag ska - som sagt - ta bilder på systemet snart, men flödet inuti dunken är av den virvlande typen. Vattnet pumpas in med god kraft (2800-3000 l/h) och väl inne i dunken så bildas det virvlar runt filterkuberna och det småbubblar lite i dunken.

Jag vill inte ha fler komponenter som bromsar flödet nu eftersom jag planerar att skruva ner effekten en aning på min pump sedan. Behöver inte ha maxtryck eftersom flödet är så bra ändå.
#104 - 5 december 2011 15:19
perfetto skrev:
- Jag ska - som sagt - ta bilder på systemet snart, men flödet inuti dunken är av den virvlande typen. Vattnet pumpas in med god kraft (2800-3000 l/h) och väl inne i dunken så bildas det virvlar runt filterkuberna och det småbubblar lite i dunken.

Jag vill inte ha fler komponenter som bromsar flödet nu eftersom jag planerar att skruva ner effekten en aning på min pump sedan. Behöver inte ha maxtryck eftersom flödet är så bra ändå.
Det är det som är bra med trycksatt filter du kan styra flödet i det. Jag kör ju ofta trycksatt i botten substratet och det funkar ju rent ut sagt skitbra.
Se bara till så du inte kortsluter flödet för mycket. Det vill säga att vattnet bara far in och ut ur dunken utan att passera substratet.
Sitter och tänker flödesfördelare i en dunk och ser flaskskeppsbygge framför mig!...skrattar
#105 - 5 december 2011 15:21
bossep skrev:
Det är det som är bra med trycksatt filter du kan styra flödet i det. Jag kör ju ofta trycksatt i botten substratet och det funkar ju rent ut sagt skitbra.

Se bara till så du inte kortsluter flödet för mycket. Det vill säga att vattnet bara far in och ut ur dunken utan att passera substratet.

Sitter och tänker flödesfördelare i en dunk och ser flaskskeppsbygge framför mig!...skrattar

- Ja nu tvingas vattnet passera filterkuberna på alla upptänkliga sätt, vinklar o vrår, eftersom vattnet tycks virvla runt dem i dunken innan det lämnar för vidare resa ut längst ner via slangen längst ned i dunken.
#106 - 5 december 2011 15:37
perfetto skrev:
- Ja nu tvingas vattnet passera filterkuberna på alla upptänkliga sätt, vinklar o vrår, eftersom vattnet tycks virvla runt dem i dunken innan det lämnar för vidare resa ut längst ner via slangen längst ned i dunken.

Om det börjar packa på mot botten så byt riktning så du trycker in i botten i stället!
#107 - 5 december 2011 22:47
han borde kanske byggt sandfilter istället ??

.
#108 - 5 december 2011 23:02
Kensa skrev:
han borde kanske byggt sandfilter istället ??

.

Gör man rätt har man ofta hela akvariebotten full av sådant! Så för mig är det rätt väg att gå! Effektivt, tar ingen plats och synns inte!
#109 - 6 december 2011 07:49
Såhär ser upplägget ut strukturellt då:

Filterdunken placerad i sitt skåp. Vatten från akvariet in i dunken via övre slangen, och följdaktligen "renat" vatten från filtret in i akvariet via nedre.
http://forumbilder.se/images/fc6201184512A8d0b.jpg

Dunken i sitt skåp på plats vid sidan av akvariet, med - alldeles för långa - slangar, och utan svart draperi runt pallen under.
http://forumbilder.se/images/716201184825Aa660.jpg

Detaljbild av filterdunken med slangar och grovfilter
http://forumbilder.se/images/1a6201185110A6636.jpg
#110 - 6 december 2011 08:14
perfetto skrev:

Jag har kuber bakom en BTN och de ligger still. Skillnaden ligger nog i att jag har en vägg av filtmatta innan och en efter, som fördelar flödet.
#111 - 6 december 2011 15:02
perfetto skrev:
Såhär ser upplägget ut strukturellt då:

Filterdunken placerad i sitt skåp. Vatten från akvariet in i dunken via övre slangen, och följdaktligen "renat" vatten från filtret in i akvariet via nedre.

http://forumbilder.se/images/fc6201184512A8d0b.jpg

Dunken i sitt skåp på plats vid sidan av akvariet, med - alldeles för långa - slangar, och utan svart draperi runt pallen under.

http://forumbilder.se/images/716201184825Aa660.jpg

Detaljbild av filterdunken med slangar och grovfilter

http://forumbilder.se/images/1a6201185110A6636.jpg

Jag är alergisk, i bland mot silikon utanpå kopplingar. Får man det inte tätt utan det brukar det sluta med pöl på golvet.
#112 - 6 december 2011 21:06
bossep skrev:
Jag är alergisk, i bland mot silikon utanpå kopplingar. Får man det inte tätt utan det brukar det sluta med pöl på golvet.

- Ja det tycks ju vara mångas farhåga här. Utan silikon är det inte lätt att ansluta slangar mot en dunk, vill jag lova : )
Tätt är det, vilket tre dagars körning i skarpt läge visade. Inte en vattendroppe under eller på någon anslutning. Det är snarare hållfastheten under längre tids övertryck jag ser som enda farhågan eftersom det inte går att provocera fram på kort tid.
#113 - 6 december 2011 21:14
perfetto skrev:
- Ja det tycks ju vara mångas farhåga här. Utan silikon är det inte lätt att ansluta slangar mot en dunk, vill jag lova : )

Tätt är det, vilket tre dagars körning i skarpt läge visade. Inte en vattendroppe under eller på någon anslutning. Det är snarare hållfastheten under längre tids övertryck jag ser som enda farhågan eftersom det inte går att provocera fram på kort tid.

Körde du inte med skottgenomgångar från biltema eller nått? Då behöver man nog bara packningar och slangklammer, eller?
#114 - 6 december 2011 21:16
Oooohh du får försöka tänka happy thoughts när du går och lägger dig om kvällarna eller få recept på en riktgt stark sömntablett, natti natti[:-82]:D
#115 - 6 december 2011 21:18
perfetto skrev:

Oooohh du får försöka tänka happy thoughts när du går och lägger dig om kvällarna eller få recept på en riktgt stark sömntablett, natti natti:D
#116 - 7 december 2011 07:52
bossep skrev:
Körde du inte med skottgenomgångar från biltema eller nått? Då behöver man nog bara packningar och slangklammer, eller?

- Jodå, jag har gummipackningar på båda sidor under silikonen. Känns ganska stabilt : )
Men silikon utanpå alltihop känns ännu mer stabilt.
#117 - 7 december 2011 07:53
åheim skrev:
Oooohh du får försöka tänka happy thoughts när du går och lägger dig om kvällarna eller få recept på en riktgt stark sömntablett, natti natti:D

- Kan man få det tätare än både gummipackningar OCH silikon? : )
#118 - 7 december 2011 09:04
Bortsett från vissa ganska giftiga silikoner, så fäster det ganska dåligt i längden på plast.

Men men det är ditt golv.

Jag skulle inte gjort så här iaf,,,,,,jag är rädd om mitt golv......:)

.
#119 - 7 december 2011 11:42
Kensa skrev:
Bortsett från vissa ganska giftiga silikoner, så fäster det ganska dåligt i längden på plast.

Men men det är ditt golv.

Jag skulle inte gjort så här iaf,,,,,,jag är rädd om mitt golv......:)

.

- Jag rengjorde alla ytor som skulle silikonas med aceton innan den applicerades. När jag skulle ta bort en av genomförningarna som flyttades till annan dunk, kunde jag inte dra loss silionen utan tång. Den satt vääääldigt hårt.

Men visst, jag noterar din varning : )
#120 - 8 december 2011 15:19
Jag tänkte mig att klä insidan av "filterdunkskåpet" med en vattentät skumplast, som en liten första skyddsbuffert. Dessutom står dunken numer i en 70-liters plastbalja.
Detta främst för att undvika få droppspill i skåpet, och ev. på parketten om jag behöver lossa övre slangen.

Några synpunkter bra eller dåligt?
#121 - 8 december 2011 16:11
perfetto skrev:
Jag tänkte mig att klä insidan av "filterdunkskåpet" med en vattentät skumplast, som en liten första skyddsbuffert. Dessutom står dunken numer i en 70-liters plastbalja.

Detta främst för att undvika få droppspill i skåpet, och ev. på parketten om jag behöver lossa övre slangen.

Några synpunkter bra eller dåligt?

Med en 25 litersdunk i en 70 litersbalja borde du kunna sova lugnt. Du kanske skulle fixa en fuktvakt av en rökdetektor eller nått?
#122 - 8 december 2011 18:11
bossep skrev:
Med en 25 litersdunk i en 70 litersbalja borde du kunna sova lugnt. Du kanske skulle fixa en fuktvakt av en rökdetektor eller nått?

- Nja, OM ett läckage skulle uppstå på övre slangen - den som pumpen trycker in vatten via - så pumpas ca 700-70 liter ut på parketten ändå : )

Jag tror systemet är bergsäkert.....någon som håller med? ; )
#123 - 8 december 2011 18:34
perfetto skrev:
- Nja, OM ett läckage skulle uppstå på övre slangen - den som pumpen trycker in vatten via - så pumpas ca 700-70 liter ut på parketten ändå : )

Jag tror systemet är bergsäkert.....någon som håller med? ; )

Nej jag håller inte med. Om du har någonting med pumpar och vatten utanför akvariet så finns det alltid en risk. Har du det innuti akvariet spricker botten. Murphys lag....
#124 - 8 december 2011 18:43
håller med bosse. finns inget system som är bergsäkert. never ever...
#125 - 8 december 2011 18:44
bossep skrev:
Nej jag håller inte med. Om du har någonting med pumpar och vatten utanför akvariet så finns det alltid en risk. Har du det innuti akvariet spricker botten. Murphys lag....

- Nu förstår inte min reptilhjärna....botten på vaddå spricker om tryckslangen skulle släppa från dunken, menar du?
#126 - 8 december 2011 18:47
han menar bottenglaset. det han vill belysa är att inget system är bergsäkert. oavsett om man har det utanför karet eller i karet. risken att nått går fel finns alltid.
#127 - 8 december 2011 18:57
hannesc skrev:
han menar bottenglaset. det han vill belysa är att inget system är bergsäkert. oavsett om man har det utanför karet eller i karet. risken att nått går fel finns alltid.

- Ahaa...tack för klargörandet. Fast nu tror jag ju inte att trasig botten är ett vanligt problem förstås. Procentuellt är det nog försvinnande liten andel akvarister som åker på det.

Ja den som får se lever ; )
#128 - 8 december 2011 19:04
hmm nu vill ja dra mig till minnes att en arbetskamrat till mig gjorde något liknande projekt på jobbet, fast med olja istället för vatten, men principen va den samma. (nån hempulslagning på nån maskin)

minns dock inte exakta storleken på dunk/pump osv som han använde. det jag dock vet är att det fungerade, ett tag....
en morron funkade det inte längre å de va en smula oljigt på golvet, har för mig att de gick en månad ungefär.

exakt vad det berodde på kunde han tyvärr inte avgöra, mer än att dunken hade ett stort hål/var skit trasig...

så ja skulle inte chansat på denna metod om jag inte hade ett vattensäkert rum med golvbrunn.
#129 - 8 december 2011 19:21
hannesc skrev:
Tack för tolkningshjälpen!:D[:o]
#130 - 8 december 2011 19:57
MrH skrev:
hmm nu vill ja dra mig till minnes att en arbetskamrat till mig gjorde något liknande projekt på jobbet, fast med olja istället för vatten, men principen va den samma. (nån hempulslagning på nån maskin)

minns dock inte exakta storleken på dunk/pump osv som han använde. det jag dock vet är att det fungerade, ett tag....

en morron funkade det inte längre å de va en smula oljigt på golvet, har för mig att de gick en månad ungefär.

exakt vad det berodde på kunde han tyvärr inte avgöra, mer än att dunken hade ett stort hål/var skit trasig...

så ja skulle inte chansat på denna metod om jag inte hade ett vattensäkert rum med golvbrunn.

Det är en stor skillnad på exempelvis en hydraul pump som man använder med olja. Dessa kan oftast generera att högt tryck. Exempelvis en oljepump i en bilmotor brukar arbeta med ett tryck på runt 1-3 bar. Detta motsvarar 10 -30 meter vattenpelare vilket vi normalt mäter akvariepumpar med. I ett hydraulsystem för exempelvis en grävmaskin kan det vara 100-300 bar.
Man skall nog inte säga tryck utan mottryck förresten. Då det inte är pumpen som genererar trycket utan motståndet det genererade flödet möter. Det är därför som det säger pang när det blir stopp.
Så för att testa den här omdiskuterade dunken så kan man koppla till en slang på X antal meter och sedan ställa dunken på backen och fylla på från 2ra våningen. När slangen är full har vi åstadkommit ett tryck på 0,5 bar eller 5 meter vattenpelare om slangen är 5 meterlång och hålls sträckt vertikalt.
Vill vi ha en viss säkerhets marginal så ansluter vi en pump som ger maximalt 2 meter vattenpelare.
#131 - 8 december 2011 20:02
bossep skrev:
Det är en stor skillnad på exempelvis en hydraul pump som man använder med olja. Dessa kan oftast generera att högt tryck. Exempelvis en oljepump i en bilmotor brukar arbeta med ett tryck på runt 1-3 bar. Detta motsvarar 10 -30 meter vattenpelare vilket vi normalt mäter akvariepumpar med. I ett hydraulsystem för exempelvis en grävmaskin kan det vara 100-300 bar.

Man skall nog inte säga tryck utan mottryck förresten. Då det inte är pumpen som genererar trycket utan motståndet det genererade flödet möter. Det är därför som det säger pang när det blir stopp.

Så för att testa den här omdiskuterade dunken så kan man koppla till en slang på X antal meter och sedan ställa dunken på backen och fylla på från 2ra våningen. När slangen är full har vi åstadkommit ett tryck på 0,5 bar eller 5 meter vattenpelare om slangen är 5 meterlång och hålls sträckt vertikalt.

Vill vi ha en viss säkerhets marginal så ansluter vi en pump som ger maximalt 2 meter vattenpelare.

mycke möjligt att det var en sådan pump han använde, var mest menat som ett litet exempel på att det KAN gå åt skogen även om det funkar bra i en vecka eller månad :)
men det återstår att se hur detta urartar, får väl hoppas att funkar allafall.
#132 - 8 december 2011 20:19
Jag har testat med såna jula genomföringar utan silikon och dom höll tätt :) dock med gängtejp oxå. i Min filtertunna som jag kört tryckande i ett år nu sitter bara en gummitätning (på utsidan dessutom) och det hållet tätt :) så jag tror ditt silikon är överflödigt...
#133 - 8 december 2011 21:01
bong skrev:
Jag har testat med såna jula genomföringar utan silikon och dom höll tätt :) dock med gängtejp oxå. i Min filtertunna som jag kört tryckande i ett år nu sitter bara en gummitätning (på utsidan dessutom) och det hållet tätt :) så jag tror ditt silikon är överflödigt...

Nu har jag inte sett eller provat dessa genomförningarna men om dessa är ungefär som de jag brukar använda så bör dom palla för mer än 100 gånger trycket man kan komma up i med en vanlig akvariepump. Så håller med dig. Dunk, slangar och klammer kommer nog att ge upp innan genomförningarna om allt är rätt gjort med packningar osv.

Edit: DE invändiga gängorna i genomförningen ger upp snabbare än flänsen.
#134 - 9 december 2011 07:54
bossep skrev:
Nu har jag inte sett eller provat dessa genomförningarna men om dessa är ungefär som de jag brukar använda så bör dom palla för mer än 100 gånger trycket man kan komma up i med en vanlig akvariepump. Så håller med dig. Dunk, slangar och klammer kommer nog att ge upp innan genomförningarna om allt är rätt gjort med packningar osv.

Edit: DE invändiga gängorna i genomförningen ger upp snabbare än flänsen.

- Jag TROR iof att King-Bong menade att lösningen med tryckflöde i dunk som jag byggt ihop det fungerar utan att läcka, då han har en liknande konstruktion som fungerar.

Har jag fel får du rätta mig, Bong : )
#135 - 10 december 2011 18:55
Såja, då går ytterfiltret i skarpt läge här i vardagsrummet.
Inbyggt i ett svart matchande skåp med vattentät ljudisolering.
Skåpet med dunken står på en pall som i sin tur står i en 70-liters plastbalja.
Jag har placerat pumpens insug bara någon dryg decimeter under vattenytan i akvariet, så att vid ett eventuellt worst case scenario, kan enbart sådär 50-70 liter läcka ut....vilket ryms i plastdunken.
Känns ganska tryggt : )
#136 - 12 december 2011 09:10
gytt :) fan du lyckades överbevisa mig. jag som var så skeptisk :P haha. en liten film på hur det ser vore inte fel :)
#137 - 12 december 2011 14:32
hannesc skrev:
gytt :) fan du lyckades överbevisa mig. jag som var så skeptisk :P haha. en liten film på hur det ser vore inte fel :)

- OM systemet skulle fallera, tror jag inte det visar sig omedelbart iof. eftersom övertryck under lång tid har en helt annan effekt än kortsiktigt.
Men hursomhelst så är jag skapligt garderad med pumpen bara en decimeter under vattenytan : )

Ja får dra upp lite bilder och någon filmsnutt när grumlet lagt sig efter omstruktureringen i karet
(filterboxen bort, och lite ommöblering bland växter, rötter, och stenar)
#138 - 13 december 2011 07:19
Jag filmade tanken som den ser ut nu med ytterfilter och lite ommöblerade rötter...men eftersom telefonen var inställd på HD-kvalitét så är den på över 40 MB.
Någon som vet om det går att konvertera ner storleken till lämpligt forum-format?
#139 - 13 december 2011 07:37
Största omedelbara risken är väl att de lösa slangarna börjar spruta vatten runt om i rummet. Då blir det inte bara blött under akvariet.

Hela den här tråden är dömd att bli sågad, jag förstår faktiskt inte varför man publicerar sånt här. Om det är bekräftelse man vill åt, så verkar det ganska döfött. Jag hoppas trådskaparen fått något tips från någon, men tyvärr verkar de flesta oroliga för vattenskador.
#140 - 13 december 2011 07:48
Största omedelbara risken är väl att de lösa slangarna börjar spruta vatten runt om i rummet. Då blir det inte bara blött under akvariet.

Hela den här tråden är dömd att bli sågad, jag förstår faktiskt inte varför man publicerar sånt här. Om det är bekräftelse man vill åt, så verkar det ganska döfött. Jag hoppas trådskaparen fått något tips från någon, men tyvärr verkar de flesta oroliga för vattenskador.

- Den övre slangen som för in vatten i dunken är fäst genom ett hål i skåpets tak och kan inte lossna därifrån, utan skulle i så fall "bara" spruta vatten ned i skåpet - baljan.

Den nedre slangen som för ut vatten från dunken kan bara släppa och ramla ner i baljan om den lossnar.

Om man inte ska publicera projekt i projekttråden....ja vad ska publiceras där i så fall?

Jag tycker inte att jag blivit sågad för att en o annan inte tror det fungerar.
Det är inget unikt bygge iof men det finns alltid risker med slanganslutningar, och när man gör det för första gången är det bra med lite riskanalyser från andra. Så, ja jag har fått ett o annat tips genom den här resan.

Tråden kan vara informativ för andra som vill bygga egna effektiva ytterfilter till en försvinnande låg kostnad, om inte annat.

Sammanfattningsvis kan jag säga att såhär långt tuffar det på med god genomströmmning och utan minsta läckage. Helt tyst dessutom : )
#141 - 13 december 2011 07:55
Jag tänkter på den här bilden, ser litet vanskligt ut i akvarieändan:
[ATTACH=CONFIG]49939[/ATTACH]
#142 - 13 december 2011 08:24
Ja den bilden visar i princip bara hur systemet ser ut strukturellt. Där hade jag bara lagt i slangarna för att kunna köra systemet. De är kapade till lagom längd nu och pumpen fastsatt strax under vattenytan högra, bortre hörnet.
#143 - 13 december 2011 08:39
perfetto skrev:
Ja den bilden visar i princip bara hur systemet ser ut strukturellt. Där hade jag bara lagt i slangarna för att kunna köra systemet. De är kapade till lagom längd nu och pumpen fastsatt strax under vattenytan högra, bortre hörnet.

Ok
#144 - 13 december 2011 09:23
perfetto skrev:
Jag filmade tanken som den ser ut nu med ytterfilter och lite ommöblerade rötter...men eftersom telefonen var inställd på HD-kvalitét så är den på över 40 MB.

Någon som vet om det går att konvertera ner storleken till lämpligt forum-format?

vadå konvertera?? det är ju bara lägga upp på youtube. jag filmar alltid i HD o behöver inte konvertera på nått sätt. bra ladda upp filen. 40MB är ju ingenting. oftast ligger mina videos på runt 250-400MB. tar nån minut eller två sen är den uppe
#145 - 13 december 2011 09:48
hannesc skrev:
vadå konvertera?? det är ju bara lägga upp på youtube. jag filmar alltid i HD o behöver inte konvertera på nått sätt. bra ladda upp filen. 40MB är ju ingenting. oftast ligger mina videos på runt 250-400MB. tar nån minut eller två sen är den uppe

- Ja okey, bara det att jag inte kommer åt YT här på jobbet.
Tänkte tanka upp filmen via "Forumbilder.se" som är både snabbt och bra.

Får ordna det senare då.
#146 - 13 december 2011 10:05
YT är bättre :) kan man ju se filmen direkt i inlägget
#147 - 13 december 2011 10:06
du kan la ladda upp direkt från mobilen?? brukar jag göra.
#148 - 13 december 2011 10:41
hannesc skrev:
du kan la ladda upp direkt från mobilen?? brukar jag göra.

- Så stora filer kan bara överföras via WiFi om det ska göras via mob, och det går inte härifrån.
#149 - 13 december 2011 11:19
vad är det för telefon du har?? Iphone eller? haha. sån fånig gräns har inte min telefon
#150 - 13 december 2011 11:28
Är nog snarare abonemanget. De flesta företagsabonemang har en övre gräns.
#151 - 13 december 2011 11:34
naaa det stämmer inte kapten. det begränsar inte i telefonen att du inte kana ladda upp en fil. datatrafiken klipps ju inte utan bara stryps ner. o vet att vissa telefoner har inlagt att man inte kan ladda hem/ladda upp för stora filer utan Wifi just för att man inte ska tömma sitt datatrafiksabbonemang.
#152 - 13 december 2011 11:57
Jag har fri surf på min Galaxy S2 och fick meddelandet att det inte gick ladda upp så stora filer mot Youtube utan WiFi-anslutning.
Inte företagsabbonnemang.
#153 - 13 december 2011 12:02
?? jag har ju med SGS2 o aldrig varit med om det alls! hmm..konstigt!
#154 - 13 december 2011 12:08
fan testade nu. visade sig att du hade rätt :( :( jag tänkte nog på min nokia N8 innan. där hade jag inte en sån spärr. fan osså¨.... :(
#155 - 13 december 2011 12:50
hannesc skrev:
fan testade nu. visade sig att du hade rätt :( :( jag tänkte nog på min nokia N8 innan. där hade jag inte en sån spärr. fan osså¨.... :(

- Ska vi sammanfatta det hela som att du sällan tror på mina idéer? ; )
#156 - 13 december 2011 13:34
haha. japp :P o det är inte illa menat på nått sätt :P gillar att bli överbevisad, för då lär jag mig nått nytt :) ( förutom det här med telefongrejjen..fan vilket bakslag det var! jag laddar ju ofta upp filmer direkt från telefonen, o fick min SGS2 för några månader sen bara. suck...)

Annons