Det är så att den biologiska reningen är den enskilt viktigaste åtgärden för att få ett fungerande akvarium och välmående fiskar! Innerfilter faller på den punkten pga att den biologiska kapaciteten är usel och klarar bara väldigt lätt befolkade kar. Ytterfilter däremot har plats för mycket biomedia och kan klara att hålla vattenkvalitén på topp trots hård belastning.
Ytterfilter eller filter bakom bakgrund (som man fyller med filtermatta) är en klok investering värd varenda krona!
Passar på att ge mitt bästa filtertips;)
http://www.pwss.se/product.php?productid=15813&cat=305&page=1
Varför väljer jag Fluval framför något annat fillter?
1. En förstklassig, säker och funktionell lösning av slangadapter, primerpump, förslutning av filtret och materialkvalité.
2. En smart lösning med screenfilter med stor kapacitet som tar allt det värsta och med bra plats för biomedia.
3. Bra kvalité på alla komponenenter och presterar bra över lång tid med bra tillgång till reservdelar.
4. Priset, mycket värde för varje krona.
5. Inga barnsjukdomar eller dåliga konstruktioner med dåliga material som orsakar läckage, ett säkert filter.
Fluval satsar på några få modeller och ser till att kvalitén på dessa är topp, Fluval 06 bra filter till låg kostnad, Fluval G det exslusiva för den som vill ha det där lilla extra, Fluval fx5 monsterfilter för de riktigt stora akvarierna.
Eheim är ett bra exempel på där man har trasslat in sig i en närmast löjlig mängd olika modeller och beteckningar, vissa modeller med riktigt tvivelaktig kvalité och konstruktion, ex motorsvaga ecco- serien med primerhantag som man lätt drar sönder och flöde som nästan avstannar helt vid lite igensättning. Eheim pro 3 som har problem med primerpumpen som börjar läcka. Eheim pro 2 som har slangenheter som spricker. Jag är ingen eheimentusiast, jag tycker namnet har falnat från fornstora dar och en viss Rolf C. Hagen springer med bollen i stället:)