Ytterfilter? Val mellan de stora!!

#1 - 1 mars 2014 18:03
Eftersom vårt ytterfilter hade krånglat till sig så har man bestämt sig för ett nytt som förmodligen ska hålla längre:)

Valen:

*fluval fx5
*fluval fx6
*eheim 2260 Classic 1500XL
*eheim 2180 pro3 1200XL
*eheim 2080 pro3 1200XL
:p:p

Har ngn erfarenheter eller råd för dessa?:) Fluval fx5 vet jag har automatisk lufttömmning, har fx6 också det?
brukar filterna komma med media? För, nackdelar?

Alla svar och synpunkter är välkomna! ;)
#2 - 1 mars 2014 21:01
Har ett 2080 sedan några år och hade en tid 2 av dom..
Är väldigt nöjd och rekomenderar det helt klart.
Fick med media till den 2080 vi köpte ny så det är förmodligen lika fortfarande.

2180 är vad jag vet en 2080 med doppvärmare inbyggd..
Bättre ha en lös doppis ifall den slutar fungera..
#3 - 1 mars 2014 21:03
Utan knussel: [COLOR=#333333]eheim 2260 Classic 1500XL[/COLOR]
#4 - 1 mars 2014 21:22
Tack för svaren! Jag undrar också om jag ska föredra ett filter med filter media eller köpa separat?
#5 - 1 mars 2014 21:44
Okej
Jag har kollat runt lite och valen står mellan fx6 och 2080. Samma pris fast fx6an saknar media sista korgen. 2080 är beg.
Vad tycker ni? ?
#6 - 1 mars 2014 22:13
Hur stort akvarium är det? Vad har du för fisk i det?
#7 - 1 mars 2014 22:30
åheim skrev:
Hur stort akvarium är det? Vad har du för fisk i det?

Juwel rio 400 & diskus ;)
#8 - 1 mars 2014 22:47
Då skulle en fx6 som har dubbla utblås sitta fint!
#9 - 1 mars 2014 22:51
åheim skrev:
Då skulle en fx6 som har dubbla utblås sitta fint!

Varför då?? (Känner mig trög) :l
#10 - 1 mars 2014 22:58
Den fördelar flödet på 2 utblås så du får en lugnare cirkualtion, vilket är bra för diskus. Den pumpar även lite mer vatten än 2080 och det är bra till såna skitgrisar;)
#11 - 1 mars 2014 23:07
åheim skrev:
Den fördelar flödet på 2 utblås så du får en lugnare cirkualtion, vilket är bra för diskus. Den pumpar även lite mer vatten än 2080 och det är bra till såna skitgrisar;)

Det är självklart bra! Men jag känner mig fortfarande lite att mediat inte är i lika hög kvalite som eheim.
Vet du/eller ngn anan omdetta är sant?
Vill ha kristallklart vatten. :)
#12 - 2 mars 2014 01:19
Köper du ett 2080 hos pwss eller guldfisken så följer inget filtermaterial med... Ska du ha eheimmaterial i den får du lägga till ca 1500 spänn
#13 - 2 mars 2014 08:21
åheim skrev:
Köper du ett 2080 hos pwss eller guldfisken så följer inget filtermaterial med... Ska du ha eheimmaterial i den får du lägga till ca 1500 spänn

Fluval hänger med eller?? Bara en korg blir tom har jag hört ^^
#14 - 2 mars 2014 10:20
Något filtermaterial följer inte med eheim 2080. (1249kr)
Jag köpte en för många år sedan, som gav mig en del problem, primefunktionen börjar läcka då det var en dålig konstruktion.
Lämnade in mitt pumphuvud för ett tag sen och har fått tillbaka den där allt är bytt fast min garanti hade gått ut.
Det är ny konstruktion på dessa delar så jag antar att problemet ska vara löst nu.

Kan gå i god för att det är ett väldigt bra filter, bra filtervolym och lagom vattenflöde samt det är väldigt tyst.
#15 - 2 mars 2014 10:45
Jag tror att jag beställer från cyberzoo. Jag har sett i forumet att man brukar vilja ha grova filtermattor så tycker ni att jag ska köpa en tresats filtermattor (grova) extra med fx6
hoppas jag gör rätt val nu :)
#16 - 2 mars 2014 11:19
Jag köpte fx6 från cyberzoo i somras och är helt klart nöjd med det (till 720l piraya akvarie). Jag fick filtermaterial med i paketet (6 filter mattor (2 till varje korg), 2 st "biofoam" kuddar till översta korgen samt keramiska ringar (tror det var 500gr).

Dock är understa korgen tom för att man ska kunna välja vad man vill ha i den. Jag köpte biobollar för 99kr från cyberzoo och lade i den.
#17 - 2 mars 2014 17:13
V8Bear skrev:
Jag köpte fx6 från cyberzoo i somras och är helt klart nöjd med det (till 720l piraya akvarie). Jag fick filtermaterial med i paketet (6 filter mattor (2 till varje korg), 2 st "biofoam" kuddar till översta korgen samt keramiska ringar (tror det var 500gr).

Dock är understa korgen tom för att man ska kunna välja vad man vill ha i den. Jag köpte biobollar för 99kr från cyberzoo och lade i den.

Jag är ganska lockad att köpa de 3 extra blå grova mattorna men räcker det för att fylla sista korgen? Och i vilken ordning ska jag ha allt sen? :) så som dom tipsar?
#18 - 2 mars 2014 17:44
Är inte helt säker på om det fyller en egen korg men jag har mycket svårt att tro att dom inte gör det när det följer med 2 st som fyller en korg
(går även att köpa separat i två pack, precis som de blåa gör fast i 3 pack)

Kör som dom rekommenderar, för dom har en anledning till varför dom vill ha det i den ordningen. :)
(Mekanisk filtrering först (grovast först och finare sen), sen biologisk och sist kemisk (om du nu använder det någon gång))
Alltså mekaniskt överst i mittenfacken osv neråt

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#19 - 2 mars 2014 21:26
V8Bear skrev:
Är inte helt säker på om det fyller en egen korg men jag har mycket svårt att tro att dom inte gör det när det följer med 2 st som fyller en korg

(går även att köpa separat i två pack, precis som de blåa gör fast i 3 pack)

Kör som dom rekommenderar, för dom har en anledning till varför dom vill ha det i den ordningen. :)

(Mekanisk filtrering först (grovast först och finare sen), sen biologisk och sist kemisk (om du nu använder det någon gång))

Alltså mekaniskt överst i mittenfacken osv neråt

En till sak bara. ;) behöver man byta ut något av filtermaterialen eller kör man på med samma i några år?
#20 - 3 mars 2014 05:11
Ytterfilter? Val mellan de stora!!

Fx5 och Fx6 är ju "samma", 6an är en uppgradering med mekaniken. Fungerar precis likadant. Jag gillar dem skarpt. Enkla att ha att göra med. Tänk på att har du mattor i sista korgen så ha inte alla 3 utan en. Jag bråkade som fan med min 5a då flödet var under all kritik ett tag. Visade sig bero på den fina mattan (ej grov) jag hade i en av korgarna stoppade flödet så fort den blev lite smutsig. Fick byta varannan vecka. När jag övergav den behövde jag inte rengöra filtret förrän ca 1,5 år senare. :) (som var igår) jag har biobollar och "makaroner" i mina. Makaroner ingår men i mitt tycke blir det lite liten volym på dem i den korgen. I min fx5 har jag 1 korg med makaroner och 2 med biobollar. Tvärtom i min fx6a.
#21 - 3 mars 2014 05:14
the philip skrev:
En till sak bara. ;) behöver man byta ut något av filtermaterialen eller kör man på med samma i några år?

Samma, tror jag de flesta gör.
#22 - 3 mars 2014 13:26
Likan skrev:
Fx5 och Fx6 är ju "samma", 6an är en uppgradering med mekaniken. Fungerar precis likadant. Jag gillar dem skarpt. Enkla att ha att göra med. Tänk på att har du mattor i sista korgen så ha inte alla 3 utan en. Jag bråkade som fan med min 5a då flödet var under all kritik ett tag. Visade sig bero på den fina mattan (ej grov) jag hade i en av korgarna stoppade flödet så fort den blev lite smutsig. Fick byta varannan vecka. När jag övergav den behövde jag inte rengöra filtret förrän ca 1,5 år senare. :) (som var igår) jag har biobollar och "makaroner" i mina. Makaroner ingår men i mitt tycke blir det lite liten volym på dem i den korgen. I min fx5 har jag 1 korg med makaroner och 2 med biobollar. Tvärtom i min fx6a.

Hur tycker du att man då ska göra med mattorna. Var ska man lägga dem? Köpa ngt mer?
#23 - 3 mars 2014 14:27
the philip skrev:
Hur tycker du att man då ska göra med mattorna. Var ska man lägga dem? Köpa ngt mer?

Många klipper grov filtermatta (ppi 10 typ) i kuber och har i korgarna. Därigenom kan vattnet även ta sig runt och inte bara igenom. Jag övervägde att göra så men lät bli av någon oförklarlig anledning. :)
#24 - 3 mars 2014 16:21
Hade jag varit du hade jag kört med det som följer med + köpt biologisk media till sista korgen (keramiska ringar eller biobollar)

För då behöver du inte oroa dig för flödet lika mycket samt att lite extra biologisk filtrering skadar ju inte :)

#25 - 3 mars 2014 19:57
V8Bear skrev:
Hade jag varit du hade jag kört med det som följer med + köpt biologisk media till sista korgen (keramiska ringar eller biobollar)

För då behöver du inte oroa dig för flödet lika mycket samt att lite extra biologisk filtrering skadar ju inte :)

Jag använder moving bed filter ( nästan bara bio rening ). Därför satsar jag då mest på mekanisk och den grova mattan ser fin ut.;)
#26 - 4 mars 2014 06:19
Om du inte vill ha mer biologisk filtrering kan du prova och se om flödet minskar för fort. Om det gör det kan du klippa kuber som likan nämnde innan eller helt enkelt ta bort det och köra en tom korg.

#27 - 4 mars 2014 21:09
V8Bear skrev:
Om du inte vill ha mer biologisk filtrering kan du prova och se om flödet minskar för fort. Om det gör det kan du klippa kuber som likan nämnde innan eller helt enkelt ta bort det och köra en tom korg.

När jag sedan kollade närmre så tror jag att infon på cyberzoo var felaktig... Den sa att den blå filtermattan var grov fast på bilden sa det "fine particles" vad ska jag göra nu?
#28 - 4 mars 2014 22:13
Det är ofta att det läggs in fel bild till en produkt. Jag är ganska säker på att det är den grova du får;) http://www.cyberzoo.se/akvaristik/filtermaterial/filtermaterial-till-ytterfilter/filtermatta-fluval-fx-5-3st-fiad-a-248.html
#29 - 5 mars 2014 06:07
åheim skrev:
Det är ofta att det läggs in fel bild till en produkt. Jag är ganska säker på att det är den grova du får;) http://www.cyberzoo.se/akvaristik/filtermaterial/filtermaterial-till-ytterfilter/filtermatta-fluval-fx-5-3st-fiad-a-248.html

Säker? Vill inte sluta med att ha en fin filtermatta hemma.
#30 - 5 mars 2014 06:18
På länken till cyberzoo står det:
I rubriken står det: filtermatta-grov-blå

Grov filtermatta för både Fluval Fx-5 och Fluval Fx-6 ytterfilter.
Fångar upp den grövre smutsen från akvarievattnet och bidrar till att vattnet hålls kristallklart.

Så på den länken till cyberzoo står det inget om en fin filtermatta, har mycket svårt att tro att det
skulle komma en då, om det gör det borde du kunna ringa och säga att du fått fel produkt och byta.

#31 - 5 mars 2014 14:15
V8Bear skrev:
På länken till cyberzoo står det: I rubriken står det: filtermatta-grov-blå Grov filtermatta för både Fluval Fx-5 och Fluval Fx-6 ytterfilter. Fångar upp den grövre smutsen från akvarievattnet och bidrar till att vattnet hålls kristallklart. Så på den länken till cyberzoo står det inget om en fin filtermatta, har mycket svårt att tro att det skulle komma en då, om det gör det borde du kunna ringa och säga att du fått fel produkt och byta. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

men om man läser på bilden de har så är den också blå men står att den fångar upp "fina partiklar" därför blev jag förvirrad.:(
#32 - 5 mars 2014 15:23
Då är det säkert som åheim säger att de har lagt in fel bild. Men om du vill vara säker kan du ringa till dem och fråga om det.

Har själv ring in och pratat med dem, dom sitter med hemsidan uppe samtidigt som man pratar med dom och dom är lätta att ha och göra med :)

#33 - 8 mars 2014 19:31
Hornbach har ett hyggligt utbud av ytterfilter. Dom har ytterfilter från Jbl. Ett tyskt märke. Jag har själv ett sådant till mitt 375 kar. Sen är där Resun pumpar från Kina som stoby fiske affär som även har nätbutik.
#34 - 8 mars 2014 20:16
Jag kör FX5 i min stora burk (2st), ett kanonfilter. Skiter man i fina mattor i filtret så behöver man typ aldrig göra rent dom. Min ena har gått sen november 2012 utan att jag har rört den... Den andra plockade jag isär för att den började låta och då sköljde jag igenom mattorna också.

Har man bara ett förfilter med fin filtermatta så får man ju kristallklart vatten och det är lätt att byta den fina mattan när det behövs...
#35 - 9 mars 2014 15:06
Hur är det med "fina" filtermattor i Fx6? De klegar igen snabbt i Fx5. Vilka filtermaterial följer med vid köp på Fx6? Man vill ju ändå ha kristallklart vatten...
#36 - 9 mars 2014 18:15
FX6 är ju en uppdaterad FX5 så...

Annons