Ytterfilter till 375 liter..

#1 - 9 juni 2007 07:18
Hej.:Djag behöver tips på bra ytterfilter till mitt 375 liters...Helst så tyst och effectiva som möjligt..Har kollat på detta http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1500-p-5588?osCsid=76b0a5e7ad26a73b701dfa8cfd01e324

Vad tror ni? ska jag satsa på det eller har ni bättre förslag??:confused:

PS:Akvariumet är är 150x50x50...
#2 - 9 juni 2007 08:25
Mr_alex skrev:
Hej.:Djag behöver tips på bra ytterfilter till mitt 375 liters...Helst så tyst och effectiva som möjligt..Har kollat på detta http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1500-p-5588?osCsid=76b0a5e7ad26a73b701dfa8cfd01e324

Vad tror ni? ska jag satsa på det eller har ni bättre förslag??:confused:

PS:Akvariumet är är 150x50x50...
Det här tycker jag verkar vara ett intressant filter och många här på zoopet säger dem är bra! Har nu beställt ett själv:)
http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

" target="_blank">
#3 - 9 juni 2007 08:31
i mitt 375 akvarium har jag ett Rena XP3 som fungerar bra. Kanske lite dåligt flås i det men jag har kompleterat med ett eheim 2048. Rena filteret är väldigt tyst och lättskött iallfalll.Finns ju större modell om man bara vill ha ytterfilter.

/peter
#4 - 9 juni 2007 08:51
Jag har ett aquael unimax och det är otroligt effektivt och tyst och priset är också väldigt bra!!! MEN har börjat irritera mig på slangenheten med aquastoppen som man kopplar bort vid rengöring, när man sen ska koppla på enheten igen så har jag lyckats att av misstag öppnat aquastoppen och fått massa vatten på golvet:mad: slangarna är väldigt hårda och gör att man känner inte så bra om man har fått den i rätt läge... Detta är anledning till att när jag nu behöver ett filter till ska prova Tetratec är bla. att dem har kranar för att stänga av vattnet...
Maffia666
#5 - 9 juni 2007 09:14
åheim skrev:
Det här tycker jag verkar vara ett intressant filter och många här på zoopet säger dem är bra! Har nu beställt ett själv:)

http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

" target="_blank">

Hej jag har själv köpt ett sådant filter och kört det ungefär 5 dagar. Jag beställde på samma ställe. Jag tror att detta kommer att funka bra det verkar vara ett bra filter, sen får man ju med all filtermedia i filtret . Jag betalade 1257:- med frakt. Han sa även när jag pratade med honom att dom filter han hadde haft mest reklamationer på var AM-Top .
#6 - 9 juni 2007 10:20
Mr Alex: Köp ett Eheim :)
#7 - 9 juni 2007 11:40
Köp FX5
Billigare o bättre än eheim

bara Eheim classic som är nått att ha andra serier är värdelösa enligt mig o många återförsäljare packningar som spricker osv
#8 - 9 juni 2007 12:44
Ok..men e inte FX5 lite kraftig för ett 375 liters?:confused:
Bilagor:
#9 - 9 juni 2007 12:46
Har funderat på att köpa tetratec..det kan bli det..ingen som tycker Fluvals 405?
#10 - 9 juni 2007 15:20
Mr_alex skrev:
Har funderat på att köpa tetratec..det kan bli det..ingen som tycker Fluvals 405?

Jag har eheim, am-top och tetra-tec. Och det är tetra-tec jag är mest nöjd med, enkla, allt följer med, tyst, bra pris, ja inga problem ab helt enkelt.
#11 - 9 juni 2007 20:28
rsoderberg skrev:
Jag har eheim, am-top och tetra-tec. Och det är tetra-tec jag är mest nöjd med, enkla, allt följer med, tyst, bra pris, ja inga problem ab helt enkelt.

DET blir nog en tetratec..TAck för alla bra svar!![:o];):p[:)]
#12 - 10 juni 2007 10:04
Mr_alex skrev:
Ok..men e inte FX5 lite kraftig för ett 375 liters?:confused:

beror på fiskar men blir inte så farligt
jag kör det i ett 300L o det är nästan för klent

Du har ju 2riktbara utblås på 1" styck så blir inte strömt
#13 - 10 juni 2007 10:40
mayday skrev:
beror på fiskar men blir inte så farligt

jag kör det i ett 300L o det är nästan för klent

Du har ju 2riktbara utblås på 1" styck så blir inte strömt

Du kör malawi va?
#14 - 10 juni 2007 17:33
jupp men tycker det är för klent

du kan ju rikta ett utblås rakt in i glaset o det andra snett upp så blir det perfekt för molly´s o andra småfiskar
#15 - 10 juni 2007 18:30
mayday skrev:
jupp men tycker det är för klent

du kan ju rikta ett utblås rakt in i glaset o det andra snett upp så blir det perfekt för molly´s o andra småfiskar

Har tänkt ha silverhajar,silverhajsmalar och sånna fiskar..
#16 - 14 juni 2007 08:05
AM Top filter 3337, Hydor Prime 30.

Kör med dessa som komplement filter i några av mina akvarier.
Aldrig varit struliga eller väsnats för mycket.
AM är dessutom väldigt billiga.
#17 - 14 juni 2007 08:48
Det blir samma pris för AM och Tetra-tec efter att du har köpt filtermaterial till AM som inte följer med, AM är meckigare också.
#18 - 14 juni 2007 09:04
nja...håller inte med dig soderberg.
jag fick med filtermaterial i mitt am.
Tycker väl inte att am är meckigare.
Mycket hänger ju eklart på om man har haft ytterfilter förrut.
Gillade slang kopplingarna o ventilerna på am.
Men smaken är ju som baken.
#19 - 14 juni 2007 13:41
firefox75 skrev:
nja...håller inte med dig soderberg.

jag fick med filtermaterial i mitt am.

Tycker väl inte att am är meckigare.

Mycket hänger ju eklart på om man har haft ytterfilter förrut.

Gillade slang kopplingarna o ventilerna på am.

Men smaken är ju som baken.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]När jag köpte mitt AM så var det tomt på filtermaterial, medan det till Tetra-tec följde med allt. Kopplinkarna till dom båda är ganska lika förutom till fastsättningen på själva pumpen, på TT så drar man i en spak efter att man har stänkt kranarna och då lossnar båda i en klump så att säga, och det utan att det spills en droppe. När man sedan sätter ihop det och ska fylla på vatten så är det bara att pumpa på toppen av filtret så fylls det.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]När man skruvar av slangarna på AM så kommer det vatten på golvet, och dessutom finns det ingen pump när man sedan ska fylla burken utan man får suga i slangen eller fylla på något annat sätt. AM låter mer, och kopplingarna till strilrör mm lossnar lätt. Jag har haft ytterfilter i ca 25 år med varierande fabrikat, för närvarande har jag 6st i fabrikaten AM, Tetra-Tec och Eheim och min rekommendation om man inte håller på med CO2 är Tetra-Tec.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#20 - 27 juni 2007 13:56
åheim skrev:
Jag har ett aquael unimax och det är otroligt effektivt och tyst och priset är också väldigt bra!!! MEN har börjat irritera mig på slangenheten med aquastoppen som man kopplar bort vid rengöring, när man sen ska koppla på enheten igen så har jag lyckats att av misstag öppnat aquastoppen och fått massa vatten på golvet:mad: slangarna är väldigt hårda och gör att man känner inte så bra om man har fått den i rätt läge... Detta är anledning till att när jag nu behöver ett filter till ska prova Tetratec är bla. att dem har kranar för att stänga av vattnet...
Senaste gången jag gjorde rent filtret och skulle sätta tillbaka slangenheten på mitt aquael så gick en gänga av så det läcker! Ringde då PWSS där jag köpte det och han är så shysst så han skickade en tetratec i utbyte utan att ens kollat på aquaelen!!! behövde inte betala en spänn
:) Det kallar jag att skapa bra kundrelationer:D:D:D (Ska tillägga att tetratecen är suverän och tydligen tillverkad i tyskland)

PWSS ROCK!!!

Annons