ytterfilter till 160l malawi

#1 - 13 mars 2007 22:14
Hej,

Har ett innerfilter som är för klent och tar plats. Funderar nu på ytterfilter.

Det verkar stå mellan:
Tetratec EX 1200
Fluval 305
AmTop 3338

Följer det med strilrör och användbart filtermaterial på alla 3 ?

Är det möjligt att ha strilröret sittande på kortsidan (40cm) av akvariet ?
(har några bakgrundsbitar som sitter i vägen på långsidan)

Andra synpunkter/idéer ?
#2 - 14 mars 2007 15:55
På Tetratec följer makroner, biobollar, filtermatta, kolfilter och strilrör med,
Jag har själv ett Tetratec EX 700 som jag är helnöjd med och skulle inte tveka att köpa fler filter från dom.

Nog borde det gå att sätta strilröret på kortsidan, det går ju att kapa om det skulle vara för långt.

Övriga märken kan jag inte utala mig om.
#3 - 14 mars 2007 17:57
varför inte en aquael unimax 500 http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/ytterfilter_1211/unimax_500_ytterfilter__fraan_aquael_566.html

med möjlighet att montera uv-ljus

Jag använder en sån till mitt 200 liters malawikar och jag är hur nöjd som helst och det enda man hör är ett svagt brummande.

Jag rekomenderar den starkt :D
#4 - 14 mars 2007 18:10
Har ett Am-top 3338 i mitt 222 liters malawi kar oc här supernöjd med det.
Det följer med strilrör men inte användbart filtermaterial, det får du köpa till. Du får med ett kolfilter och ett bomullsfilter men jag tycker inte det räcker för det ska bli bra biologisk o mekanisk rengöring.

Men det är ett bra filter o dessutom väldigt stor filtervolym!

//MVH Tulle
#5 - 14 mars 2007 19:12
super 9 skrev:
varför inte en aquael unimax 500 http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/ytterfilter_1211/unimax_500_ytterfilter__fraan_aquael_566.html

med möjlighet att montera uv-ljus

Jag använder en sån till mitt 200 liters malawikar och jag är hur nöjd som helst och det enda man hör är ett svagt brummande.

Jag rekomenderar den starkt :D

Är det komplett med filtermaterial mm ?
#6 - 14 mars 2007 20:03
japp :)

Zeolite , Bio Ceramic , biobollar och filtersvamp.
länk:
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=10519&langId=-1&parent_category_rn=10501&top_category=10501

Det är även dubbla insug och utblås och två mindre motorer istället för en stor för att få ner ljudet ännu mera.
#7 - 14 mars 2007 20:45
Har TetraTec, Am-Top och Eheim.
Jag skulle välja TetraTec om jag var du.
#8 - 14 mars 2007 22:18
super 9 skrev:
japp :)

Det är även dubbla insug och utblås och två mindre motorer istället för en stor för att få ner ljudet ännu mera.

Det verkar vara ett bra filter men jag fattar inte riktigt...dubbla in-/utsug...
Betyder det att man har 2 insugsrör ner i akvariet och 2 utblås, 4 slangar ?

Jag har en burk med helt lock...vete sjutton om jag får ner dubbla.

Dessutom drar det 36W mot 21 för Tetran.
Måste tänka på elräkningen oxå ;-)
#9 - 14 mars 2007 22:25
tack för svar

albjohn skrev:

Jag har själv ett Tetratec EX 700 som jag är helnöjd med och skulle inte tveka att köpa fler filter från dom.

Hur stort akvarium har du ?
Det kanske räcker med EX 700 för mig också ?
Såg just att EX 1200 hade måtten 26x25x50, det verkar ju enormt stort.
#10 - 14 mars 2007 22:43
Jag skulle satsa på EX1200 till ett 160 l Malavi, men nog funkar det med EX700 ochså, om jag inte minns helt fel skulle det räcka upp till 250l akvarium, men det är alldrig fel att överdimensionera eftersom flödet minskar allt eftersom filtret blir ordentligt inkört (gäller alla filter)
Desutom vill malavisarna ha ganska bra fart på vattnet och tycker du det blåser för mycket finns kranar att reglera flödet med.

Men väljer du EX700 kan du ju alltid kompletera med ett mindre innerfilter om du vill tex ett Fluval 2+ , det är alldrig fel att köra dubbelt.

Jag kör mitt EX700 i ett 100 L kar, det är iofs kraftigt överdimensionerat men det karet funkar klockrent och filtret har jag bara rengjort en gång på 9 månader frånsett byte av filtervadd som jag har längst upp som byts efter ca 2 mån.

Feta filter= fina och lättskötta akvarium :)
#11 - 15 mars 2007 06:32
tomtom skrev:
Det verkar vara ett bra filter men jag fattar inte riktigt...dubbla in-/utsug...

Betyder det att man har 2 insugsrör ner i akvariet och 2 utblås, 4 slangar ?

Jag har en burk med helt lock...vete sjutton om jag får ner dubbla.

Dessutom drar det 36W mot 21 för Tetran.

Måste tänka på elräkningen oxå ;-)

japp det är 2 insugsrör och 2 utblås alltså 4 slangar

Jag har en heltäckande plastramp från aquael och jag var tvungen att såga lite i på baksidan för att slangarna skulle få plats.
#12 - 16 mars 2007 14:08
Jag har ett AE unimax 150 till mitt akvarie som är i din storlek. Har fungerat klockrent även fast att det kanske är lite underdimensionerat(passar 150l) men 10 liter + och - är ju inte hela världen.
http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/ytterfilter_1211/unimax_150_ytterfilter_fraan_aquael_568.html
Billig är den också. Har även köpt till UV lampa som installeras inuti ytterfiltret. Mycket smidigt.

Unimax 500 är ju för 500l. Det verkar lite väl i överkant.

Strilröret kan du nog sätta som du vill. Själv hade jag det bra länge längst med långsidan, men det samlar mest alger och slagg så jag kör utan strilrör nu, det ger mer cirkulation i vattnet tycker jag. Uppskattar cikliderna. Dom brukar parkera framför utblåset och 'surfa' :)
#13 - 16 mars 2007 23:00
Jag har ett AE unimax 150 till mitt akvarie som är i din storlek. Har fungerat klockrent även fast att det kanske är lite underdimensionerat(passar 150l) men 10 liter + och - är ju inte hela världen.

http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/ytterfilter_1211/unimax_150_ytterfilter_fraan_aquael_568.html

Ja det finns ju ett "Unimax 250" också som pumpar lite mer.
Kanske skulle fungera...
Hur länge har du haft ditt, det brukar ju sjunka i effekten efter ett tag.
Hur ofta rengör du filtret ?

Har en pump nu i innerfiltret som det står max 580l/h på, men efter 2 år så vete sjutton vad det kommer ut ur den...inte är det nåt vidare tryck iallafall

Annons