Ytterfilter till 100L?

#1 - 4 september 2004 15:52
Jag har ett nyligen införskaffat 100-liters akvarium, som jag just nu har ett eheim innerfilter till. Dock saknar jag att ha ytterfilter, som jag hade till min förra 300-litersakvarium. Det var så oerhört smidigt, och dessutom mkt snyggare.
Dessutom har jag förstått att de utgör ett betydligt bättre biologiskt filter än vad innerfilter kan göra.

Men frågan är om det funkar att ha ytterfilter till ett såpass litet akvarium? Jag har sett att Fluvals minsta modell är för akvarier upp till 100 liter, men hur bra är det? Blir det väldigt strömt i vattnet?
Jag har tänkt att ha dvärgciklid i akvariet, och de vill väl inte ha så strömt?

Råd, tack!
#2 - 4 september 2004 15:54
Du kan ju dämpa strömmen lite, det blir mycket bättre med ytterfilter än med innerfilter.
#3 - 4 september 2004 16:09
inga probs, jag har 2 sammankoplade ytterfilter te mitt 64L...
med mollys och guppys i...
#4 - 4 september 2004 16:14
Du kan alltid fästa ett strilrör på utblåset om du tycker att det är för strömt. Ett strilrör är en slang med många små hål som fördelar utströmmade vattnet vattnet på fler ställen. Då blir det inte så strömt i akvariumet, trots stor filterkapacitet.
Välj hellre lite för stort filter än ett litet.
#5 - 4 september 2004 22:45
jag kör med ett eheim 2213 till mitt 100 liters och det funkar kanon, och det är inte alls speciellt strömt heller.

Annons