ytterfilter som strular..

#1 - 27 april 2008 11:59
börjar bli så less på mitt ytterfilter nu [:-13] det är ett FLUVAL 305. det funkar jättebra i nån månad men sen är det som att det slammar igen typ. det är igång men det är inget flöde. så motorn går emd det suger ine in nått nytt vatten. så det är som att det är stopp i det.

akvariet är jätterent och fint så det känns konstigt att det skall slamma ihop på några månader - men det är ju en del snusk i det.

har filtermatta och makaroner i det.

så vad ska jag göra? är det motorn och suget som är för klent eller måste jag rengöra det var 3dje månad? låter lite väl om jag säger så. har ett 300lit och det är inte överbefolkat.

några idéer?
#2 - 27 april 2008 12:22
kom på en sak till.

filtret har varit avstängt i en timma nu för att de måste väl tas isär igen. men supkoppen som man skapar baksuget med har blivit deformerad - så det är jättesvårt att skapa sug när man skall starta det. så jag tänkte avvakta med att rengöra filtret och ta isär det tills i morron då jag kan åka och köpa en ny sugkopp. ska jg låta det vara tills i morron eller ska jag försöka få igång det iafl och sen starta om det igen i morron? det är ju som försent att rädda bakterierna ändå. för det hade stått stilla under helgen när vi var borta - såklart. händer varje gång jag åker bort, aldrig när jag är hemma.:mad:
#3 - 27 april 2008 12:23
kolla insug så att det inte är blockerat samt att det inte sitter växtdelar i slangarna! att flödet avtar/stannar på det här viset är inte normalt!
#4 - 27 april 2008 12:25
Det åheim undrar över är om du använder slangborste..
#5 - 27 april 2008 12:42
jag har plockat isär alltihop i påskas för då hade det slammat igen totalt. var då 6 månader sen jag gjorde rent det grundligt. har tagit lös alla delar och kollat igenom slangar. finns ingenting någonstans.

men en sak som jag tänkte på - kan de inte vara den där sugkoppen som är deformerad som gör att det kommer in luft och gör att det inte suger? baksuget släpper lixom? *hoppas på det iafl för då är det ju lätt åtgärdat* sugkoppen är nu oval och släpper in luft på långsidorna. den luften går ju rätt in i filtret och det blir väl att den drar in luften istället för vattnet?? bara spekulationer just nu.

men jag har aldrig hittat nåt stopp. alla slangar är helt öppna och kollat munstycken.[:-13]
#6 - 27 april 2008 12:56
Har ingen erfarenhet av fluval, vägrar envist att befatta mig med dom men när jag undrar om du har använt slangborste så svara gärna på frågan sen kan du hävda hur mycket du vill att dina slangar är helt öppna, har du aldrig använt slangborste så är dom fulla med skit, vad beträffar "sugkoppen" så skulle jag köra ner slangarna i en spann för att se om filtret suger luft, samtidigt kan du ju roa dig med att mäta(på tiondelen)hur många liter vatten per minut filtret trycker vid maximalt anvisad tryckhöjd..
#7 - 27 april 2008 13:06
Gaffel skrev:
Har ingen erfarenhet av fluval, vägrar envist att befatta mig med dom men när jag undrar om du har använt slangborste så svara gärna på frågan sen kan du hävda hur mycket du vill att dina slangar är helt öppna, har du aldrig använt slangborste så är dom fulla med skit, vad beträffar "sugkoppen" så skulle jag köra ner slangarna i en spann för att se om filtret suger luft, samtidigt kan du ju roa dig med att mäta(på tiondelen)hur många liter vatten per minut filtret trycker vid maximalt anvisad tryckhöjd..

NEJ jag har inte använt slangborste - men mina slangar är så korta att jag ser genom dem om de är sträckta. men jag ska skaffa en slangborste för att göra ren dem samtidigt.

vad menar du med "maximalt anvisad tryckhöjd"?
#8 - 27 april 2008 13:14
Först och främst, när jag första gången använde slangborste så var det ett rent infall att jag köpte den eftersom min första modell följde med i paket tillsammans med ett borst-set för ytterfilter som jag köpte eftersom jag var övertygad om att någonting i mitt ytterfilter behövde rengöras, dom gröna slangarna uppvisade inga visuella tecken på igenslammning men jag fick ut drygt en dl sörja per meter slang..

Den maximalt anvisade tryckhöjden är en anvisning på hur stark en impellerpump är, det kan stå att dom pumpar tusentals liter i timmen men om dom inte orkar trycka en vattenpelare 2 meter rakt upp i luften så kommer minsta lilla skräp eller igenkloggat filter att bromsa ner verksamheten betydligt.
#9 - 27 april 2008 18:05
Fluvals sugkopp tätar inte på det sätt att det ska påverka filtret så negativt.
#10 - 27 april 2008 21:48
Tror inte det är slangarna som är täta, däremot hade jag själv detta problem när jag fick ett infall och köpte en 404 Fluvalpump en gång. Det var den filtermattan som sitter diagonalt i pumpen som slammade igen på ett litet kick och fick rengöras i tid och otid. Kolla denna om det sitter en sådan i pumpen och rengör den och prova igen:).
#11 - 28 april 2008 20:27
ansjo skrev:
Tror inte det är slangarna som är täta, däremot hade jag själv detta problem när jag fick ett infall och köpte en 404 Fluvalpump en gång. Det var den filtermattan som sitter diagonalt i pumpen som slammade igen på ett litet kick och fick rengöras i tid och otid. Kolla denna om det sitter en sådan i pumpen och rengör den och prova igen:).

jo den funkar så fort jag plockar isär den och sen sätter igång den igen. men min djuraffär beställde hem en ny sugkopp som jag får i morron. de han pratade med sa att den kan påverka - att det inte blir tätt. annars skulle dom kolla igenom filtret.

men det slammigt väldigt fort. frågan är om jag ska byta till en 404? om jag har för mycket skit i akvariet utan att det syns men att de märks på filtret?
#12 - 28 april 2008 20:31
Eller kanske komplettera med en annan sorts ytterfilter;)?
Det finns många olika att välja mellan och personligen kommer det inte något Fluval ytterfilter mellan mina väggar på länge.
#13 - 28 april 2008 20:33
Fluvals sugkopp tätar inte på det sätt att det ska påverka filtret så negativt.

men återförsäljaren av fluval till min djuraffär sa att den gjorde det och att de skulle skicka en ny till mig som jag får i morgon. pratde med dem idag.

men det märks ju i morron när jag får den och provar. funkar det inte så den stannar efter några veckor igen så skulle dom kolla igenom den.

men det konstiga är ju att så fort man plockar isär den och startar upp den så pumpar den på som vanligt. efter 5 veckor så slutar den pumpa - men motorn går. av den anledningen så trodde de att de kom in luft i systemet och att det inte blev det där baksuget som gör att vattnet når ner till pumpen. men jag fattar nada [8)]
Bilagor:
#14 - 28 april 2008 20:34
ansjo skrev:
Eller kanske komplettera med en annan sorts ytterfilter;)?

Det finns många olika att välja mellan och personligen kommer det inte något Fluval ytterfilter mellan mina väggar på länge.

jo de kanske är en idé.

vad är det emd fluval du inte gillar? vilket märke rekommenderar du ifall jag byter helt? har ett 300liters med vanlig sällskapsfisk.:D
#15 - 28 april 2008 21:40
jag har tetratec, aquael och fluval och gillar fluvalen bäst! tetratec är tyst och lättskött men genomföringen i slangenheten är smal och sätter därför igen där och pumpen tappar då flöde bara på ett par veckore! aquael är också tyst men meckigare att hålla på med och sen är en nackdel att vattnet går uppifrån och ner genom behållaren och då lägger sig allt slam i filtermaterialet istället för att samlas på botten´av behållaren! Fluvalen är inte riktigt lika tyst men lätt att få tag på reservdelar och grövre genomföring igenom slangenheten och bättre flöde över långre tid. smart screenfilter som förfitrerar vattnet så att det biologiska filtermediat kan arbeta väldigt effektivt!
#16 - 29 april 2008 00:55
Av aids, digerdöden och ebola valde åheim den mest utdragna men minst smärtsamma lösningen, vilken hans egentliga anledningen till att överhuvudtaget ta i en fluval med tång är för mig oklart..

När ett av huvudargumenten att skaffa ett nytt filter är att det är lätt att få tag på bra reservdelar är det dax att dra täcket över huvudet och somna om, bra produkter behöver ingen reklam, dom säljer sig själva ÄVEN om dom råkar vara dyra som stryk..
#17 - 29 april 2008 07:48
Gaffel skrev:
Av aids, digerdöden och ebola valde åheim den mest utdragna men minst smärtsamma lösningen, vilken hans egentliga anledningen till att överhuvudtaget ta i en fluval med tång är för mig oklart..

När ett av huvudargumenten att skaffa ett nytt filter är att det är lätt att få tag på bra reservdelar är det dax att dra täcket över huvudet och somna om, bra produkter behöver ingen reklam, dom säljer sig själva ÄVEN om dom råkar vara dyra som stryk..

det finns en anledning till vraför det finns olika märken på allt. det finns fr och nackdelar med alla märken och amn väljer det märke som passar en själv bäst. det kan vara både utformning, pris, beskaffenhet ja we.

bara för att den rika grannen kör en bmw måste alla köra det då för att inte bli idiotförklarad?

smaken är som baken.. vilken tur va. vad tråkigt om alla hade exakt samma saker.

antar att du använder eheim då?
#18 - 29 april 2008 07:49
åheim skrev:
jag har tetratec, aquael och fluval och gillar fluvalen bäst! tetratec är tyst och lättskött men genomföringen i slangenheten är smal och sätter därför igen där och pumpen tappar då flöde bara på ett par veckore! aquael är också tyst men meckigare att hålla på med och sen är en nackdel att vattnet går uppifrån och ner genom behållaren och då lägger sig allt slam i filtermaterialet istället för att samlas på botten´av behållaren! Fluvalen är inte riktigt lika tyst men lätt att få tag på reservdelar och grövre genomföring igenom slangenheten och bättre flöde över långre tid. smart screenfilter som förfitrerar vattnet så att det biologiska filtermediat kan arbeta väldigt effektivt!

jag gillar åxå fluvalen. den är jäkligt behändig och funkar super i karet och håller det jättefint. om jag får ordning på det så blir det kvar annars börjar jag se mig omkring efter andra lösningnar.
#19 - 29 april 2008 08:16
Jepp, kosta vad det kosta vill men stå vid vägkanten bara för att ford sierran var billig när man ska på bröllop det gör jag bara inte, va bra att du inte är less på ditt ytterfilter längre!
#20 - 29 april 2008 08:41
Gaffel skrev:
Jepp, kosta vad det kosta vill men stå vid vägkanten bara för att ford sierran var billig när man ska på bröllop det gör jag bara inte, va bra att du inte är less på ditt ytterfilter längre!

min saab har hållt längre än morsans volvo. saaben var som ny 300 000 billigare än volvon :p

jo de är klart att jag e less på ytterfiltret när det stannar - de hade jag vart oberoende vilket märke det vart. men om jag får igång det så det funkar som de ska nu så tycker jag att det är ett bra filter när det går. det är ett litet skitbroblem som är lätt åtgärdat. och om det går igång nu utan problem och funkar som de ska i framtiden så fun kar det suveränt för mitt akvarium. alltid rent och snyggt.
#21 - 29 april 2008 10:26
Det finns ingen anledning att köpa det dyraste som finns om man hittar något billigare som man gillar och det fixar ens behov. Sen finns det alltid de som ska ha det dyraste "just to show off".
#22 - 29 april 2008 10:30
Själv har jag märkt att folk tenderar att(gäller inte DIY folket)köpa det billigaste för att i ett senare skede köpa det dyrare eller sluta med hobbyn.

Sen är EHEIM långt ifrån det dyraste inom akvaristiken..
#23 - 29 april 2008 11:40
Nu har ni glidig från ämnet grabbar.
Han ville ha hjälp med sitt ytterfilter, inte få ett utlägg om vilket fabrikat ni personligen gillar bäst.
#24 - 29 april 2008 11:56
Gaffel skrev:
Själv har jag märkt att folk tenderar att(gäller inte DIY folket)köpa det billigaste för att i ett senare skede köpa det dyrare eller sluta med hobbyn.

Sen är EHEIM långt ifrån det dyraste inom akvaristiken..

intressant.. så en som kör tex saab slutar köra bil om den får punka medan en som kör bmw'n aldrig kan få punka..
#25 - 29 april 2008 11:57
Det finns ingen anledning att köpa det dyraste som finns om man hittar något billigare som man gillar och det fixar ens behov. Sen finns det alltid de som ska ha det dyraste "just to show off".

jo så tycker jag med..
#26 - 29 april 2008 12:34
KAM skrev:
Nu har ni glidig från ämnet grabbar.

Han ville ha hjälp med sitt ytterfilter, inte få ett utlägg om vilket fabrikat ni personligen gillar bäst.

Försök till hjälp redan given men tydligen var det inget slam i slangarna, dessutom kan du ju säga det till lucielle som är den som bad om hjälp..

lucille1 skrev:
;intressant.. så en som kör tex saab slutar köra bil om den får punka medan en som kör bmw'n aldrig kan få punka..

Exakt min point, och varför man överhuvudtaget frivilligt skulle ha saab som hobby förstår jag bara inte..
#27 - 29 april 2008 12:46
Gaffel skrev:

Exakt min point, och varför man överhuvudtaget frivilligt skulle ha saab som hobby förstår jag bara inte..

busenkelt - sjukt snygga bilar som går utav helvete..:cool:

men att man är garanterad att aldrig få fel på bilen bara för att den kostar 500 000 + tycker jag är väldigt felaktigt...
samma som med ytterfilet - man är aldrig garanterad att det dyraste filtret aldrig skulle krångla på 10år. all teknik kan krångla oavsett märke och pris. och jag är jättenöjd med mitt fluval förutom en förbrukningsvara som måste bytas för 30kr. men det är samma som att säga att man aldrig behöver byta bromsbelägg på bilen heller. sure.
#28 - 29 april 2008 12:55
Vänta lite, vad pratar vi om här egentligen, Dodge Charger Daytona -69 är så mycket muskelbil det bara kan bli, Oldsmobile 442 455 Rocket -73 är både göra snygg och med ett vridmoment som får den att gå som S på K, Buick Roadmaster Limited -58 är bland dom vackraste bilar som någonsin har byggts och du viftar med en skottkärra från Trollhättan? Fler;)
#29 - 29 april 2008 13:05
Gamla jänkare är kända för att inte gå sönder...
#30 - 29 april 2008 13:16
Tja så här såg saab ut 1958 och så här såg en buick ut 1958..

Kört bägge modellerna och saaben duger inte ens som bojsänke..
#31 - 29 april 2008 13:40
Gaffel skrev:
Tja så här såg saab ut 1958 och så här såg en buick ut 1958..

Kört bägge modellerna och saaben duger inte ens som bojsänke..

haha snacka om partiska bilder :cool:
#32 - 29 april 2008 13:41
KAM skrev:
Gamla jänkare är kända för att inte gå sönder...

så då lovar dom att man aldrig behöver byta bromsbelägg och däck?? inte ens på 20 år?? wow en sån bil ska jag ha... fan vad billigt det blir i längden.
#33 - 29 april 2008 13:48
Gaffel skrev:
Vänta lite, vad pratar vi om här egentligen, Dodge Charger Daytona -69 är så mycket muskelbil det bara kan bli, Oldsmobile 442 455 Rocket -73 är både göra snygg och med ett vridmoment som får den att gå som S på K, Buick Roadmaster Limited -58 är bland dom vackraste bilar som någonsin har byggts och du viftar med en skottkärra från Trollhättan? Fler;)

jag tycker inte ens att de bilarna är fina.. så varför ska jag köra runt i en bil som jag skämms över? när jag kan köra runt i dem som jag tycker är de snyggaste bilarna som någonsin har byggts..

men den disskusionen kommer aldrig att komma nån stans - för oavsett vad du säger så kommer jag stå fast vid att jag känner bäst för saab och oavsett vad jag säger kommr du att stå fast vid att du känner bäst för de bilar du väljer.

samma sak som att vissa gillar smala tjejer med små bröst och andra gillar lite rundare med fylliga bröst. skit samma - bägge är väl lika bra på sitt sätt och fyller sin funktion. bara det att den som håller henne i handen känner sig mer nöjd om han har den "modell" han faller för och tänder på.

det finns olika märken och modeller på bilar, människor, djur, teknik för att fylla allas behov. saab fyller mitt och buick fyller ditt. spelar det nån roll?? min bil funkar till 100% och har aldrig krånglat och dess 300hk tar mig dit jag vill. det räcker för mig coh gör mig nöjd. hade jag inte vart nöjd hade jag väl bytt ;)
#34 - 29 april 2008 13:56
Så sant så sant, nu ska jag strax till Herkules Zoo och betala mer för en eheim 1250 till min ytterfilterkonvertering än vad dom tar för ett fluval 305 för att återgå till var det här samtalet startade..
#35 - 29 april 2008 15:09
Då hakar jag på igen;).
Som sagt är det väldigt personligt vilket filter man gillar, jag har själv ett flertal Eheim som jag är nöjd med men har provat en del andra filter med, och det märke som jag personligen kom sämst överens med var Fluval.
Men med det vill jag inte säga att ingen annan heller får gilla Fluval, utan det är rent personlig erfarenhet från min sida som gör att jag tycker det.
#36 - 29 april 2008 16:10
lucille1 skrev:
så då lovar dom att man aldrig behöver byta bromsbelägg och däck?? inte ens på 20 år?? wow en sån bil ska jag ha... fan vad billigt det blir i längden.

Ironi kallas det. När den verkliga innebörden inte är den först uppenbara.;)

Det jag menade var att det är väldig mycket skruva på en gammal amerikanare.
#37 - 29 april 2008 19:57
KAM skrev:
Ironi kallas det. När den verkliga innebörden inte är den först uppenbara.;)

Det jag menade var att det är väldig mycket skruva på en gammal amerikanare.

så du ser inte det ironiska i mitt inlägg heller?? :p
#38 - 29 april 2008 19:59
ansjo skrev:
Då hakar jag på igen;).

Som sagt är det väldigt personligt vilket filter man gillar, jag har själv ett flertal Eheim som jag är nöjd med men har provat en del andra filter med, och det märke som jag personligen kom sämst överens med var Fluval.

Men med det vill jag inte säga att ingen annan heller får gilla Fluval, utan det är rent personlig erfarenhet från min sida som gör att jag tycker det.

jag tycker åxå att det är helt upp till varje person vad man gillar. jag är en urfattig studens som jobbat och slitit för mitt kar och mina fiskar. och fluvalen var billig och jag måste säga att den funkar superbra. har gjort det i 3 år nu och nu börjar den strula lite. men som det verkar så är det bara en ditalj som behövde bytas som jag fick gratis från affären.
så för vad min ekonomi tillåter och mina krav så tycker jag att den är perfekt för mig.
Guest
#39 - 30 april 2008 19:23
Jag hade nog kastat fluval-pumpen i marken o tagit en slägga därefter.. Aldrig mer fluval här.. Bara eheim o am-top...

Alla kommer hata mig efter det här menmen..
Både saaaab o volvo är skitbilar.. Ska aldrig mer sätta mig i sån skrot... Vi har bara BMW och där luktar de kvalité..
#40 - 30 april 2008 19:47
Narii skrev:
Jag hade nog kastat fluval-pumpen i marken o tagit en slägga därefter.. Aldrig mer fluval här.. Bara eheim o am-top...

Både saaaab o volvo är skitbilar.. Ska aldrig mer sätta mig i sån skrot... Vi har bara BMW och där luktar de kvalité..

Sounds like bullshit to me...
#41 - 30 april 2008 19:52
Volvo och saab ÄR skitbilar och om man är en fattig student med en saab som har 300(eller var det 30?) kusar så vette tusan hur man får ekonomin att gå ihop..
#42 - 30 april 2008 20:52
Har svårt att se hur en student skall få ekonomin att gå ihop med avbetalningarna på en 300+hp BMW.
Bara för att att en BajsMellanWäxlarna är dyr i inköp,service och reservdelar betyder det inte att det "luktar kvalite"....
#43 - 30 april 2008 20:57
Ärligt, var det inte ytterfilter som avhandlades i tråden, och om BMW eller SAAB:s kvalité eller inte är vad den borde kanske kunde talas om i en egen tråd?
#44 - 30 april 2008 21:04
Tror nog att tråden handlade om ytterfilter,sorry om den spårade ur...
#45 - 30 april 2008 21:15
Spår?? Har jag nämt att jag arbetat som rallare?:D
Ja just det filter pratade vi om va? :(
Guest
#46 - 30 april 2008 21:29
Har svårt att se hur en student skall få ekonomin att gå ihop med avbetalningarna på en 300+hp BMW.

Bara för att att en BajsMellanWäxlarna är dyr i inköp,service och reservdelar betyder det inte att det "luktar kvalite"....

Måste bara skriva en sista gång.. Får ja fråga vilket märke de är som vunnit pris för årets mest tekniska motor o växellåda? Inte äre volvo iaf.. Men BMW m3..
#47 - 30 april 2008 21:34
Narii skrev:
Måste bara skriva en sista gång.. Får ja fråga vilket märke de är som vunnit pris för årets mest tekniska motor o växellåda? Inte äre volvo iaf.. Men BMW m3..

och var kan man köpa det filtret?
#48 - 30 april 2008 21:54
Tror Narii skrev fel, skulle nog vara BMWF, (Bayern-München Wasser Filter) låter väldigt HQ.. ..är den måhända en smula kostspielig oder?
Maffia666
#49 - 30 april 2008 23:11
Angående Fluval så har jag ett filter som inköptes 1990, ett fluval 403. Som funkar hur j.vla bra som helst. Det enda jag bytt är en o-ring. Filtret har aldrig strulat. Köpte mitt första Eheim ytterfilter nu i veckan (2217) så får jag se hur bra det är. Har annars ett ex antal av Eheims innerfilter (2252) och där har jag inte hitta ett annat märke som är så driftsäkert som dessa.
#50 - 1 maj 2008 00:56
Har inte kollat personligen, men det lär finnas reservdelar till alla filter som Eheim någonsin sålt.
Den service som Eheim erbjuder sina kunder är svårslagen, det vet jag däremot av egen erfarenhet :)
#51 - 1 maj 2008 09:16
Narii skrev:

låter som nån har liten snopp :cool:
#52 - 1 maj 2008 09:20
Gaffel skrev:
Volvo och saab ÄR skitbilar och om man är en fattig student med en saab som har 300(eller var det 30?) kusar så vette tusan hur man får ekonomin att gå ihop..

nää 300 var det..

och angående min ekonomi så kan jag ju säga, om du vill veta, att jag ärvde en hel del pengar och lade dom på det jag velat ha mesta av allt i hela mitt liv - en 9-5 aero som är stylad utav helvete och med många kusar under huven. nåt fel med det?

bara för att jag ärvt pengar och sen studerar så betyder inte detatt jag vill lägga allt det jag har kvar som dessutom är satta i fonder och aktier så de vill och "går"" inte att röra..) på ett ytterfilter när jag har ett som funkar super för mitt akvarium.. varför köpa nåt annat om man är nöjd med det man har??
Maffia666
#53 - 1 maj 2008 09:22
lucille1 skrev:
Hahhahah. ja BMW luktar[xx(][xx(]. Själv kör jag Saab 9-5 och då fattar du vad det innebär........
#54 - 1 maj 2008 09:24
Maffia666 skrev:
Hahhahah. ja BMW luktar[xx(][xx(]. Själv kör jag Saab 9-5 och då fattar du vad det innebär........

weeey en till med 9-5 :D jo själv har jag aldrig gillat BMW och kommer aldrig att göra det heller.. snoppförlängare. samma sak som att köpa en pitbull fast man inte kan fostra en och bara ha den som statuspryl. töntar!!
#55 - 1 maj 2008 09:38
Så du ljög med andra ord när du presenterade dig som"
lucille1 skrev:
..jag är en urfattig studens...
"

Och när du startade det här inlägget"
lucille1 skrev:
..jag har ett som funkar super för mitt akvarium.. varför köpa nåt annat om man är nöjd med det man har??
"

Känns det inte onödigt att ta upp andras tid om du nu är helt nöjd med ditt filter?
Maffia666
#56 - 1 maj 2008 10:21
Gaffel skrev:
Så du ljög med andra ord när du presenterade dig som"

"

Och när du startade det här inlägget""

Känns det inte onödigt att ta upp andras tid om du nu är helt nöjd med ditt filter?

Du får ursäkta Gaffel men vem brukar ha onödiga inlägg på detta forum? Ibland vet jag inte om jag ska kyssa eller skalla dig, men jag tror att jag håller mig till det första. Det finns ett fåtal här på Zoopet som kan skapa irritation som du kan. Och jag gillar att människor är annorlunda och inte faller in i ett fack och bara håller med bara för att inte råka ut för "pöbeln". Så kommer det en halvfet dalmas och kysser dig så vet du;).
#57 - 1 maj 2008 10:39
det kommer skit ur båda ändarna på den arroganta xxllan så jag väljer nog det andra alt #;
#58 - 1 maj 2008 10:52
Var det inte du som lagt till mig på ignorerings listan, och du vet att du är välkommen närhelst det passar ditt fjollträsk men om du står pall eller behöver hospitaliseras bestämmer du själv ditt lilla skåp..
#59 - 1 maj 2008 11:02
Var det inte du som lagt till mig på din lilla ignorerings lista, och du vet att du är välkommen närhelst det passar ditt fjollträsk men om du springer eller behöver hospitaliseras bestämmer du själv din flöjt..
#60 - 1 maj 2008 12:03
måste få fråga lite.... har själv ett fluval 305 filter som jag köpte i mitten av mars och för ett tag sen köpte jag utströmmar rör (om det nu heter så?) [:o] då jag vill ha utsrömmningen på en större yta. Har nu märkt att det inte alls är samma flöde som när jag satte in det. Även om jag höjer styrkan så är det som om att det bara droppar ur röret. Vad kan man göra vill ju gärna ha bättre rörelse på vattnet än vad det är nu......:(
#61 - 1 maj 2008 12:06
kan även tillägga att i mitt 160 liters så har jag ett eheim filter med rör och det har fungerat utan problem i ca 3 års tid så jag vet inte riktigt vad problemet är. Någon som vet????
#62 - 1 maj 2008 12:21
Måste säga att i det här fallet så borde du veta bäst själv. Det är ju du som har moddat det.
#63 - 1 maj 2008 12:29
måste bara fråga vem svaret var ställt till????? om det var till mig så var det extra delar som man kan köpa till filtret så jag har inte vart inne i filtret och mixtrat.... och om man inte kan använda dom så borde dom ju inte sälja dom eller???
#64 - 1 maj 2008 12:43
måste bara fråga vem svaret var ställt till????? om det var till mig så var det extra delar som man kan köpa till filtret så jag har inte vart inne i filtret och mixtrat.... och om man inte kan använda dom så borde dom ju inte sälja dom eller???

Det var till dej. Det är ju du som köpt och satt dit grejorna. Du måste ju veta vad du har gjort, eller?
#65 - 1 maj 2008 12:46
vronkan skrev:
måste få fråga lite.... har själv ett fluval 305 filter som jag köpte i mitten av mars och för ett tag sen köpte jag utströmmar rör (om det nu heter så?) [:o] då jag vill ha utsrömmningen på en större yta. Har nu märkt att det inte alls är samma flöde som när jag satte in det. Även om jag höjer styrkan så är det som om att det bara droppar ur röret. Vad kan man göra vill ju gärna ha bättre rörelse på vattnet än vad det är nu......:(

Är flödet bättre utan strilröret?
Jag utgår från att du gjort rent filtermaterialet, men har du rensat slangarna med slangborste.
Är slangarna slemmiga invändigt kan det göra underverk med en rengöring av dem.
#66 - 1 maj 2008 13:18
jo visst det är jag som köpt grejerna men jag tycker inte att det borde hindra flödet..

håller precis på att rengöra slangarna och märkte att det var en massa skit i strilen så får se vad som händer.... ska sätta på ett skumgummi filter på strilen så att det inte hamnar massa skit där...
#67 - 1 maj 2008 13:39
Nu e jag klar... och nu är det bra flöde i utblåset...:D
Guest
#68 - 1 maj 2008 14:26
lucille1 skrev:

Så försvarar sig saab o volvo ägare =) I princip alla ja träffat :)
Maffia666
#69 - 1 maj 2008 17:11
Narii skrev:
Så försvarar sig saab o volvo ägare =) I princip alla ja träffat :)
off topic så har jag en stor..........:D
#70 - 1 maj 2008 17:35
vronkan skrev:
Nu e jag klar... och nu är det bra flöde i utblåset...:D

Och det dåliga flödet berodde på.....?
#71 - 1 maj 2008 20:32
Det hade samlats massa döda växtdelar som hade fastnat i strilen, fluval har ju en stopp kula i sin stril och där var det en massa skit. Men har som jag skrev förut satt ett skumgummi filter på utsidan av filtret.

Annons