Ytterfilter som co2-reaktor. Vilket filtermaterial?

#1 - 12 september 2009 14:49
Ska börja med co2 och tänkte man kunde ha ytterfiltret som reaktor. Vilka filtermaterial fungerar då? Jag har makaroner, zeolith och till sist grov blå matta.

Kan jag använda det? Har en reaktor men den är så j*vla ful så vill bli av med den.
#2 - 12 september 2009 15:06
Om du ska ha Co2 gå igenom filtermaterialet så torde de syrekrävande nitrifierarna dö av koldioxidförgiftning eller...
#3 - 12 september 2009 15:14
åheim skrev:
Om du ska ha Co2 gå igenom filtermaterialet så torde de syrekrävande nitrifierarna dö av koldioxidförgiftning eller...

Så har jag kört i snart ett år och är övertygad om att det fungerar.
Det skulle vara om bakterierna är känsligare än fiskar på CO2.

Jag kör standard Tetratec filtematerial.
#4 - 12 september 2009 15:46
flygrc skrev:
Så har jag kört i snart ett år och är övertygad om att det fungerar.

Det skulle vara om bakterierna är känsligare än fiskar på CO2.

Jag kör standard Tetratec filtematerial.

Vilken typ av material är det?
#5 - 12 september 2009 15:46
Får väl köra på min fula reaktor annars :(
#6 - 12 september 2009 15:54
Faltaren skrev:
Vilken typ av material är det?

Ah tänkte det är nog standard hos de flesta. keramikrör "makaroner" biobollar, grov filtermatta. Det är bara att prova, enda nackdelen är att filtret rapar restgas då och då men när jag provade med en "reaktor" så fungerade det inte speciellt bra.

Kolla min tråd så ser du vad jag provat.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124896&page=3
#7 - 12 september 2009 16:13
Tar du bort filtermattan som fortare bäckar igen så kommer filtret att rapa mindre, det är detta som ofta stoppar upp gasen så det blir fickor med co2.
Jag kör med ett ytterfilter som reaktor till min 70-kub och det funkar kanoners:)!
Tänk på att det blir ganska surt i filtret, så några mängder av bakterier är där inte och ytterligare en biologosk rening är inte fel att ha utöver reaktorn/filtret:).
#8 - 12 september 2009 16:21
ansjo skrev:
Tar du bort filtermattan som fortare bäckar igen så kommer filtret att rapa mindre, det är detta som ofta stoppar upp gasen så det blir fickor med co2.

Jag kör med ett ytterfilter som reaktor till min 70-kub och det funkar kanoners:)!

Tänk på att det blir ganska surt i filtret, så några mängder av bakterier är där inte och ytterligare en biologosk rening är inte fel att ha utöver reaktorn/filtret:).

Okej okej, låter sådär faktiskt. Får väl leva med reaktorn tills det gröna tar över :)
#9 - 12 september 2009 16:26
ansjo skrev:

Vad fungerar bäst att ersätta mattan med?

Blir vattnet surare i ytterfiltret än vad det blir i akvariet?
Kan tänka mig några tiondelar mer men det skickas tämligen omgående ut i karet igen.
#10 - 12 september 2009 16:58
Nu har jag inte personligen mätt vad det är för pH i filtret, men om jag inte misssminner mig var det defdac eller petnym som gjorde detta med ett ganska lågt pH-resultat. Visst kan man fundera på att det är ett ganska snabbt genomflöde i ett ytterfilter, men det räcker att ta ett pH-test på kolsyrat vatten och se vad resultatet blir, och det dricker man;).
Det blir fickor med co2 i filtret som sänker pH:t temporärt i olika delar, och kanske är det detta som gör att filtret inte är den bästa biologiska reningen...
Jag tror det bästa du kan ha i ett ytterfilter som ska fungera endast som reaktor är att fylla filtret med biobollar såsom tex: http://www.pwss.se/product.php?productid=8245&cat=0&page=1 .

Annons