Ytterfilter - Problem

#1 - 6 juni 2003 22:42
Idag köpte jag mitt första ytterfilter, ett Fluval 303.

Jag har installerat det, och när jag startade det började det att låta förjävligt. Ett ständigt bubblande och plaskande. Jag kom fram till att detta plaskande måste bero på att det är luft i filtret. Jag har på alla sätt försökt få bort luften.

·Sätta igång och stänga av filtret ett antal gånger (funkade till en början)
·Stänga av filtret, vända uppochned och skaka, sedan sätta igång filtret medans det är uppochned för att sedan ställa tillbaka det normalt (Fungerade utmärkt ett bra tag och fick bort den mesta luften.)
·Skaka (Som ovan, fast utan att vända uppochned på filtret)
·Suga i utblåsslangen tills maskinen verkar fylld med vatten

Inget funkar mera, och det låter fortfarande som om jag har en liten fors i mitt rum.

Att akvariet framkallar mera ljud än det vanliga brummandet från filtermotorerna är i mitt fall oacceptabelt av vissa anledningar, så jag är tacksam för alla förslag.
#2 - 6 juni 2003 23:01
menar du att den blåser ut massa luftbubblor ? det gjorde min 404 när jag testkörde den också, men den fick stå på o flåsa bäst den ville... och det blev längre och längre tid mellan flåsen, så det avtar nog efter ett tag skulle jag tro.

det e bra om man väntar nån eller ett par minuter med att sätta i strömsladden efter man pumpat i vattnet, men det har du säkert gjort.

blir det inte bättre får du skaka och vicka ännu mer ;)
#3 - 7 juni 2003 01:02
Jo, jag skakade och vickade lite till, och när inte det fungerade gav jag upp, gick ut och handlade en 1,5 liters cola och en påse chips, och när jag kom tillbaka var den tyst som en mus.

Underligt beteende O_o
#4 - 7 juni 2003 09:02
cola och chips e bästa medicinen [:)]
#5 - 7 juni 2003 13:14
Japp, cola och chips löser allt! :)

Men jag tror att jag behöver gå och handla igen, för att lösa ännu ett problem :(

Jag kände på utblåset, och det spruttar nästan inte alls. Den skall pumpa 800 liter i timmen, men känns som max 200-300. Jag har inte pumpen så pass långt under akvariet, jag skulle säga att det mellan vattenytan och pumpens topp skiljer ungefär 60 cm. Jag hade kunnat hämta en liten pall och ställa den så att den kommer i jämnhöjd med vattenytan om det hade underlättat, men jag vet inte riktigt... någon som har lite tips?
#6 - 7 juni 2003 13:22
jag har också en fluval 303, ska den pumpa 800?!?!? köpt den beggad så aldrig vetat vad den ska pumpa. . 800 tvivlar jag på att min göra men en 4 5 hundra kör den nog iaf är rellativt bra drag i den.

Min pumpar lika mycket hur högt pumpen står, mitt akvarium är 80högt och pumpen står säkert 40cm under akvariumet så det rölr sig om mer en en meter och det är bra drag på den endå. Har haft samma problem med att den lät, speciellt när jag använde den för vattenbyten. Har kommit fram till att om man är väldigt noga med att fylla hela pumpen med vatten innan man drar igång den (inklusive slangar) så går den oftast igång ljudlöst att skaka när den väl är igång och låter fungerade bara ibland för mig så nu stänger jag helt enkelt aldrig av den längre.
#7 - 7 juni 2003 13:25
Tror ni menar Fluval 304? Pumpen pumpar 1000l/h men efter slangar och filtermaterial har flödet minskat rätt bra.
#8 - 7 juni 2003 14:02
Nej, det är 303an jag har, och i instruktionsboken står det att den skall pumpa minimum 600 liter/timme. Jag vet inte hurvida det stämmer eller inte, men jag misstänker att det är bluff :(
#9 - 7 juni 2003 14:04
Ok då är det ett gammalt filter, eller? Värdet som står där är kapaciteten på oumpen, vattenflödet blir mycket mindre. Är den sen gammal så är det ofta sämre flöde.
#10 - 7 juni 2003 14:44
PÅ 304an och alla i 104 klassen har en liten pump man pumpar ut luften med, man drar i den upp o ner, sen så vickar man på filtret, så slutar det låta.
#11 - 7 juni 2003 14:46
Ja, den är väldigt bra. Nu är detta en 303'a, det är väl lite äldre modell och saknar nog den funktionen.
#12 - 7 juni 2003 14:47
jaha då är man en verision ifrån en bra pump då =) .. Men när min väl är luft tom så går den som en klocka så i ren drift kan ja inte klaga på den, gör dock allt för att slippa torrlägga den eller ens knäppa av den.

Annons