Ytterfilter på lysrörsdrosslarna

#1 - 20 december 2003 10:11
Är det galet att ställa ett ytterfilter på lysrörsdrosslarna (som sitter i en låda bredvid karet), eller är det bara bra för att spara energi? Jag har beställt ett Eheim 2028 från aquaristic.net.
#2 - 20 december 2003 10:17
Det är förstås ett bra sätt att utnyttja överskottsvärmen. Samtidigt vill man ju inte att ett eventuellt vattenläckage skall komma i kontakt med starkström. Det kan bara du bedöma som vet hur säkra prylarna verkar vara.
#3 - 20 december 2003 10:41
Jag tror nästan det kan bli för mycket värme med mina gamla magnetdrosslar. Men den som provar får se. [:)] Jag kommer ställa filtret i någon bytta av nått slag så jag tror inte det kommer läcka ut nått vatten på drosslarna.

Så filtret tar inte skada av värmen då?
#4 - 20 december 2003 11:24
Jag har svårt att tro att värmen skulle skada filtret. Men jag vet som sagt inte hur varma dina drosslar blir. Om de blir väldigt varma är det nog snarare en risk att de (drosslarna) tar skada av överhettning om du ställer någonting ovanpå dem.
#5 - 20 december 2003 11:41
De är monterade 6 i taket och 2 på de 2 väggarna. Den är altså öppen på 2 sidor där det är några cm glapp mellan låda/vägg resp låda/akvariebänk. Ovansidan på lådan håller ungefär 40-45 grader C.
#6 - 20 december 2003 12:36
Du kan ju testa och se vad som händer. Om drosslarna blir varmare är det ingen bra idé. Om för mycket värme överförs till filtret kan det kanske störa bakterierna men det borde inte vara någon fara eftersom vattnet hela tiden cirkulerar och du skulle väl dessutom ställa det i en hink el dyl...
#7 - 20 december 2003 13:05
Japp, det jag oroar mig mest för är att vattnet skulle bli för varmt på dagarna.
#8 - 20 december 2003 14:12
Tycker att det är en dålig ide att ha en behållare av plast på drosslar, normalt är dom ganska varma + när du isolerar dom kommer temperaturen att öka ytterliggare.
Har också varit med om att drosslar gått sönder då skulle det vara sanolikt att du kommer att ha ett lika vakert akvarium som Nordsjöakvariet dvs storbrand.
vänligen
Christer
#9 - 20 december 2003 16:12
Om du har plats kan du ju fixa nån sorts plattform o ställa filtret en bit ovanför drosslarna istället för direkt på.
#10 - 20 december 2003 18:01
Blir det inte tillräckligt varmt av bara lysrören?
#11 - 20 december 2003 21:06
Ja visst blir det tillräckligt varmt av bara lysrören. Jag ska byte till elektroniska drosslar, T5 och/eller MH när jag får råd. Just nu kännde jag att ett bättre filter var viktigast. Lådan håller ju som sagt bara 40-45 grader så det låter inte som att det ska bli storbrand. Vatten skulle ju dessutom leda bort värmen.

Men jag ska nog göra en hylla lite längre upp där filtret får stå eller mellan akvariet och soffan. Hur tjocka är slangarna? Det kanske går att ställa den under karet om det inte är för tjocka slangar.
#12 - 20 december 2003 23:37
Ett (sent lördagskvälls-)tips:
Gjut in drosslarna inkl. sladd i vars ett epoxiblock och stoppa dem i filtret istället.
#13 - 21 december 2003 01:03
*asgarv*
#14 - 21 december 2003 21:52
Hmm, det var inte det minsta seriöst när jag skrev det, men efter att ha funderat lite så kan man nog spara några hundra kronor om året i akvarieuppvärmning om man inte har direktverkande elvärme. Och det borde inte vara några problem med el och vatten om man har rätt sladdtyp och rätt epoxi. Hoppas någon testar och berättar om det blev något annat än elfiske av det.
#15 - 22 december 2003 00:18
Och vart ska filtermaterialet få plats? [:)]

Annons