Ytterfilter otillräcklig reaktor

#1 - 13 september 2005 13:48
I mitt 540l har jag ett Eheim 2217 som säger sig pumpa 1000 l/h som C02-reaktor. Det är 1,6 m slang in och 1,2 m slang tillbaka. Jag släpper in CO2 i insuget så det går alltså nästan tre meter slang utöver ytterfiltret. Jag får inte riktigt den totala upplösningen som jag vill ha. Ytterfiltret rapar och har sig flera gånger i timmen och då kommer det ut oupplösta bubblor. Sänker jag bubbeltakten så det nästan blir helt upplöst så får jag inte så mycket kol som jag vill ha i vattnet.

I ytterfiltret är det en liter makaroner och resten blå filtermatta i kuber av två olika grovlekar.

Utblåset på ytterfiltret är en decimeter under vattenytan och riktat rakt fram.

Jag vill alltså öka upplösningen, främst för att slippa allt oljud som impellerskramlet när det blir för gasigt avger och funderar på några alternativ.

1. Skulle det hjälpa att köpa bra mycket längre slang till ytterfiltret som låg ihopsnurrat under akvariet så det blev längre väg för gasen?

2. Finns det bättre filtermatreal i syfte att lösa upp gasen?

3. Gör det någon skillnad i rap och buller om jag stryper utblåset?

4. Jag har en cirkulationspump på 640 l/h på andra sidan akvariet för att undvika helt stillastående vatten som blir med bara ytterfiltret. Gör det någon skillnad om jag flyttar ner den pumpen så den inte bryter ytan och stryper cirkulationen lite för att minska luftningsaspekten och på så sätt minska behovet av ökad upplösning, eller kvittar det lika med på pass låg cirkulation? Jag tvivlar att jag behöver ytcirkulation för syresättning med tanke på att växterna bubblar och jag har "fullt" med växter och väldigt låg fiskbelastning (5 ungscalarer, 10 kardinaltetror och 3 siamesiska algätare)

Hur borde jag göra?
#2 - 13 september 2005 13:59
[QUOTE=oresare]1. Skulle det hjälpa att köpa bra mycket längre slang till ytterfiltret som låg ihopsnurrat under akvariet så det blev längre väg för gasen?[/QUOTE]
Nej, jag tror att du försämrar upplösningen ytterliggare genom att minska flödet genom filtret.

[QUOTE=oresare]3. Gör det någon skillnad i rap och buller om jag stryper utblåset?[/QUOTE]
Samma som 1 ovan.

[QUOTE=oresare]4. Jag har en cirkulationspump på 640 l/h på andra sidan akvariet för att undvika helt stillastående vatten som blir med bara ytterfiltret. Gör det någon skillnad om jag flyttar ner den pumpen så den inte bryter ytan och stryper cirkulationen lite för att minska luftningsaspekten och på så sätt minska behovet av ökad upplösning, eller kvittar det lika med på pass låg cirkulation?[/QUOTE]
Jag skulle minska ytcirkulationen till ett minimum. rikta utblåsen snett ner i akvariet så att vattnet nära växterna rör på sig istället för ytvattnet.
#3 - 13 september 2005 14:09
Får jag bättre upplösning om jag köper ett kraftigare ytterfilter alltså?

Tills dess så minskar jag den övriga cirkulationen till minimalt och riktar om utblåset nedåt.

Tack för svaret.
#4 - 13 september 2005 16:54
[QUOTE=petnym][QUOTE=oresare]1. Skulle det hjälpa att köpa bra mycket längre slang till ytterfiltret som låg ihopsnurrat under akvariet så det blev längre väg för gasen?[/QUOTE]
Nej, jag tror att du försämrar upplösningen ytterliggare genom att minska flödet genom filtret[/QUOTE]

Minskar det verkligen flödet om man har mera slang som bara ligger under akvariet?
#5 - 13 september 2005 18:41
[QUOTE=greken]

Minskar det verkligen flödet om man har mera slang som bara ligger under akvariet?[/QUOTE]

Ja, du får bättre flöde med korta slangar, alternativet är att ha väldigt grova slangar men då måste även filtret ha grövre kopplingar för annars stryper dom flödet i sin tur...
#6 - 13 september 2005 19:03
Köp en bra reaktor ist.
Jag körde gasen genom mitt AM-top 3338 ytterfilter först men det rapade o
hade sig, och även fast jag hade en hemmabyggd reaktor efter yttrefiltret blev det inte bra, så jag köpte mig en reaktor ist o då blev allt så enkelt :)
#7 - 13 september 2005 19:24
ju mera ytcirkulation du har, ju mera luftar du co halten.tänk dig att du hällar cola sakte i ett glas ,eller fort då ser du skilnad.om du har ,hyfsat med växtar ,behövar du inte ytcirkulation pg syren.i min balja rör ytan sig knapt.kommer inte ihåg vilken tråd,men gå in hos blues boy ,kolla hans bloghan har gjort en graf ,just för att visa samband cirkulation/co2 förlust

mvh janne
#8 - 13 september 2005 20:46
Får man komma med ytterligare ett förslag ??

I sådana fall så tycker jag att du skall plocka ut filtermattan och ersätta den med biobollar istället. Helst massor av små rackare !

Annons