Ytterfilter och material

#1 - 11 januari 2005 16:55
Har ett 250-liters akvarium med en eheimpump. Vad det är för någon har jag ingen aning då jag ärvt både akvariet och alla tillbehör. Nu undrar jag om materialet i pumpen. Vad ska jag ha för material i? Nu har jag sånt vitt, vadd kanske det heter? Jag vet inte. Liknar bomull. Hur ofta ska det bytas o så? Jag har absolut ingen koll på detta...
#2 - 11 januari 2005 20:53
Antar att det är ett ytterfilet, och däri är vadd värdelöst (om du inte bara ska ha det tillfälligt för att ta bort fina partiklar eller byter ofta), rekommenderar att du byter ut det mot bättre filtermaterial, tex makaroner (inte pasta, utan keramikrör) eller grov filtermatta i botten, sedan biobollar, Ehfisubstrat, krossad lavasten, finare filtermatta eller något annat liknande (inte upprade i ordning, utan bara lite olika exempel). Ta det som plånboken tillåter, men ta det grösta underst och gå uppåt så att det finaste är högst upp tillslut.
#3 - 12 januari 2005 15:29
Jo, det är ett ytterfilter. Det var jag lite oklar med... Just nu har jag vadd i. Om jag ska fortsätta att ha det i, hur ofta ska jag då byta osv? Har nämligen planer på att sälja akvariet o då känns det onödigt att jag ska lägga en massa pengar på det just nu. Men jag är dock inte säker på om jag måste sälja akvariet o då vill jag ju klart ha det bästa till mina fishy! :)

Förstår ingenting om de andra materialen du pratar om. Men antar att om man går in i en zoobutik, så vet dom vad man letar efter.
#4 - 12 januari 2005 16:23
Med enbart vadd får du byta ofta! Ett billigt tips är att du köper en grov filtermatta på 50*50*3 cm och klipper till den lämplig passform, på så sätt behöver du rengöra pumpen sällan och det kostar dig runt en hundring.
#5 - 12 januari 2005 16:24
rekommenderar att du byter ut det mot bättre filtermaterial, tex makaroner (inte pasta, utan keramikrör) eller grov filtermatta i botten, sedan biobollar, Ehfisubstrat, krossad lavasten, finare filtermatta eller något annat liknande (inte upprade i ordning, utan bara lite olika exempel). Ta det som plånboken tillåter, men ta det grösta underst och gå uppåt så att det finaste är högst upp tillslut.

Det bästa är väl allt att ha det fina materialet först för att ta partiklarna så att de grova senare kan jobba enbart med nitrificering? Så har jag alltid gjort. När man då tvättar (i mitt fall en gång om året) så tvättar man enbart det första lagret.
MVH
Magnus
#6 - 12 januari 2005 21:02
Filtermatta? Har dom det i zoobutikerna? Ska jag bara ha den då? Ska den fylla upp hela ytterfiltret då? Hmm, blir inte riktigt klok på detta...
#7 - 12 januari 2005 21:57
[QUOTE=Tropfrog]Det bästa är väl allt att ha det fina materialet först för att ta partiklarna så att de grova senare kan jobba enbart med nitrificering? Så har jag alltid gjort. När man då tvättar (i mitt fall en gång om året) så tvättar man enbart det första lagret.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Själv har jag det grövsta först, så får det finaste materialet jobbat med vattnet och slipper kläggas igen av växtdelar.

Hur menar du med att du rengör det första lagret, menar du att du tvättar det som är överst (har för mig att du har ett Fluval 404-ytterfilter) eller du menar det lagret som vattnet träffar först?
#8 - 12 januari 2005 21:59
[QUOTE=Dezzy]Filtermatta? Har dom det i zoobutikerna? Ska jag bara ha den då? Ska den fylla upp hela ytterfiltret då? Hmm, blir inte riktigt klok på detta...[/QUOTE]

Du kan välja att fylla filtret med enbart filtermatta om du nu vill ha det så billigt som möjligt, det fungerar men om det blir optimalast kan jag inte svara på.

Fiskaffärerna ska ha filtermattan, om dom bara är välsorterade.
#9 - 13 januari 2005 19:40
Ok! Jag tror jag får traska ner till butiken o prata lite med dom om det! Tack för hjälpen!

Annons