Ytterfilter och blå filtermatta

#1 - 4 juli 2005 17:36
Jag har köpt ett nytt ytterfilter och fyllt de två nedersta korgarna med biobollar och skall fylla den översta med blå filtermatta.
Är det bättre att skära mattan i små bitar än att skära en hel skiva, och isåfall varför?
#2 - 4 juli 2005 18:59
Det har nog inte någon som helst betydelse. Du får inte mer yta genom att dela mattan i bitar. Kanske lite jobbigare den dagen du ska göra rent mattan när den är i små bitar. Småbitar är väl igentligen spillbitar som folk använder istället för att slänga det som blir kvar. Passar utmärkt till moduler.
#3 - 4 juli 2005 19:01
Om du skär mattan i bitar så får de en bättre vatten flöde igenom filtret!
Och det är ju bra för annars så kan filter mattan bli för tätt så att bakterierna inte får syre på grund av dåligt vatten flöde!

p.s packa inte för hårt
#4 - 4 juli 2005 20:51
Om du skär mattan i bitar får du in mindre matta på samma utrymme. Och precis som p_sy(?) säger bör man ju inte packa den för hårt. Jag kör på bitar i mitt filter jag har igång nu, enbart för att jag läst att alla andra gör det :) I de två filtren jag ska ha i mitt nästa kar kommer jag ha hela skivor.
#5 - 4 juli 2005 21:49
Det spelar ingen roll om den är hel eller i bitar, det är fortfarande samma volym som gäller.
#6 - 5 juli 2005 13:43
med matta i bitar får du högt flöde mellan bitarna, och lägre genom dem, vilket i sin tur leder till att skiten hamnar på fler ställen så att säga, filtret sätts altså inte igen lika lätt/fort. Nakdelen är just den något minskade mängden filter matterial... fast, frågar du mig är inte det en nakdel, jag kör sedan ett halvår tillbaka bara med keramik makaroner. Där har du lite samma effekt, mycket tomma utrymmen med högt flöde. Riktigt var skiten tar vägen har jag inte listat ut, men den hamnar inte i akvariet igen, och i pumparna är det väldigt marginelt det som samlas... Växtdelar i huvudsak...

B!
Lucas_no1
#7 - 6 juli 2005 08:44
mindre bitar lika med mer nyttobakterier.
#8 - 6 juli 2005 18:12
Ytan blir ju inte precis större bara för att man klipper sönder en filtermatta. De "nya" sidorna som plötsligt har bildats, fanns där hela tiden.
#9 - 6 juli 2005 18:50
[QUOTE=Peter_F]Ytan blir ju inte precis större bara för att man klipper sönder en filtermatta. De "nya" sidorna som plötsligt har bildats, fanns där hela tiden.[/QUOTE]
Japp! Helt rätt :-)
#10 - 6 juli 2005 19:14
[QUOTE=Peter_F]Ytan blir ju inte precis större bara för att man klipper sönder en filtermatta. De "nya" sidorna som plötsligt har bildats, fanns där hela tiden.[/QUOTE]

Plus att man får en massa "hålrum" utan ngn yta alls !

Men å andra sidan så tror jag inte att det har så stor betydelse egentligen... Det blir nog bra hur man än gör !

Mvh/Janne
#11 - 6 juli 2005 19:50
[QUOTE=nilssonnet]Det spelar ingen roll om den är hel eller i bitar, det är fortfarande samma volym som gäller.[/QUOTE]

Och hur går detta till? Menar du att du passar in alla bitar som om de fortfarande satt ihop? Annars blir det ju hålrum mellan bitarna, vilket i sin tur leder till mindre filtermatta på samma utrymme. ;)

[QUOTE=Lucas_no1]
mindre bitar lika med mer nyttobakterier.[/QUOTE]

Förklara gärna hur det går till! :confused:
#12 - 6 juli 2005 19:55
[QUOTE=nilssonnet]Det spelar ingen roll om den är hel eller i bitar, det är fortfarande samma volym som gäller.[/QUOTE]
Och hur går detta till? Menar du att du passar in alla bitar som om de fortfarande satt ihop? Annars blir det ju hålrum mellan bitarna, vilket i sin tur leder till mindre filtermatta på samma utrymme. ;)

[QUOTE=Lucas_no1]
mindre bitar lika med mer nyttobakterier.[/QUOTE]
Förklara gärna hur det går till! :confused:

[QUOTE=jannemannen]
Men å andra sidan så tror jag inte att det har så stor betydelse egentligen... Det blir nog bra hur man än gör ! [/QUOTE]
Håller helt med, det antal bakterier man förlorar på att skära mattan i bitar är nog högst marginellt.
Smaken är som baken, stor och delad. Gör som du själv tycker! I dag startade jag upp ett Aqua Pro 3 med biobollar, ehfi-mech och två skivor filtermatta ;)
Lucas_no1
#13 - 6 juli 2005 20:40
Jag tror att om man skär mattan i bitar så tar det betydligt längre tid innan man behöver rengöra filtret.
Vattnet tar ju den lättaste vägen och i ett filter med fler gångar så väljer vattnet en ny väg om det tjockar igen på ett ställe.
Desto längre tid mellan rengörningarna gör ju att det hinner byggas upp mer nyttobakterier.
#14 - 7 juli 2005 07:21
Jag tror inte att antalet bakterier i ett redan inkört filter ökar oavbrutet.
Om man inte ökar belastningen på filtret och det "finns plats" för fler bakterier, förstås.
#15 - 7 juli 2005 09:30
Ett inkört filter har de bakterier akvariet kan förse med godtagbara överlevnadsförhållanden, altså den mängd som vi behöver för just det akvariet.. ökar lasten ökar bakterie mängden, precis som Heljis förmodar, beror det även på hurvida där är plats för bakterierna.

Fördelen med ett filter med lösa små bitar är som jag förstått det att skiten får fler "stora" vägar in i matterialet, och på så sätt sprids jämnare i hela filtermassan, med block av filtermassa ser man att den grova skiten bara sitter i ena ändan av blocket, däri är småbitarnas fördel. Just på grund av att man får i en mindre mängd mindre bitar filtermassa, ger det en mindre total yta att haååa bakterierna på, vilket i sånna fall påvisar att alla de burkar man kan få en hållbar biologisk balans i med småbitar, skulle man kunna köra med en mindre filterbehållare, och hel filtermassa... det skulle dock kräva mer underhåll, och eftersom jag exprimenterar lite med fluidiserande sandfilter för att minimera underhållet, tänker jag inte testa *- )

B!
#16 - 7 juli 2005 18:31
Om vi skall hålla oss till filtermatta så tror jag att en väldigt bra kompromiss mellan bra effektivitet och litet underhåll är att förfiltrera med en redig bit filtermatta på själva insuget. Och sedan dra eller trycka vattnet genom ett ytterfilter med antingen strimlad filtermatta, eller i hela bitar....

Förfiltret kan man ju sedan rengöra hur ofta som helst ! Detta kommer ju inte att påverka "bassiluskerna" i ytterfiltret nämnvärt, plus att man aldrig kommer att få in grövre smuts i själva "huvudfiltret". Och då borde ju detta kunna gå väldigt länge utan underhåll/rengöring....

Mvh/Janne
#17 - 7 juli 2005 21:10
Mr B och jannemannen: jag håller med er båda fullständigt.
I mitt nästa kar kommer jag ha ungefär tio liter filtermatta som förfilter, och sedan ytterligare 30 liter filtermaterial av olika slag. Dock inte klippt matta; förfiltret och den stora volymen får göra jobbet ist :D
#18 - 8 juli 2005 12:51
Aj,fan. Jag har ju bara 38 liter filtermaterial i mitt kar. Jag måste nog köpa mer, man vill ju inte vara tvåa ;)
MVH
Magnus
#19 - 8 juli 2005 13:00
Damn, jag har bara 9 liter i mitt... :/ Nåja, ska köpa större pump någon gång i framtiden. :)
#20 - 8 juli 2005 20:06
[QUOTE=Tropfrog]Aj,fan. Jag har ju bara 38 liter filtermaterial i mitt kar. Jag måste nog köpa mer, man vill ju inte vara tvåa ;)
MVH
Magnus[/QUOTE]

Hähä, ska du trilskas så kan jag nog slänga med ett till ytterfilter på dryga två liter tror jag ;)
Hur stort kar har du när du har 38l filter? Mitt är på 600l, så det blir 6.67% av akvarievolymen om jag räknat rätt.
#21 - 8 juli 2005 21:19
Hhum, beroende på hur vi räknar... Mitt testexemplar på ett fluidiserande sandfilter har måtten (DxH) 20x120, om min matte stämmer, är det 10x3,14x120, ca 38 liter, plus 2 Fluval 304 som om jag minns rätt ska ha en filtervolym på ca 6,5-7l st. ca 50 liter totalt, om min matte stämmer, på ett 375 liters kar... Fast, ska jag vara helt ärlig så är sandfiltret på expriment stadiet så tillvida att jag försöker lista ut hur mycket rör jag måste använda för att sanden ska stanna i röret, och jag förväntar mig att kunna kapa av kanske så mycket som 20 cm....

B!
#22 - 9 juli 2005 05:44
[QUOTE=Mr B]Hhum, beroende på hur vi räknar... Mitt testexemplar på ett fluidiserande sandfilter har måtten (DxH) 20x120, om min matte stämmer, är det 10x3,14x120, ca 38 liter, plus 2 Fluval 304 som om jag minns rätt ska ha en filtervolym på ca 6,5-7l st. ca 50 liter totalt, om min matte stämmer, på ett 375 liters kar... Fast, ska jag vara helt ärlig så är sandfiltret på expriment stadiet så tillvida att jag försöker lista ut hur mycket rör jag måste använda för att sanden ska stanna i röret, och jag förväntar mig att kunna kapa av kanske så mycket som 20 cm....

B![/QUOTE]

Sandfiltret är alltså ett rör med höjden 120cm och diametern 20cm? Volymen är då = 10^2*pi*120 = 37.68l. Du räknade alltså rätt men skrev fel ;)

Mitt filter består av "förfilter" bakom en skiljevägg i akvariet på ungefär 28l, med grovporig filtermatta, filtermatta med PPI 10 och biobollar, + 2st aqua pro 3 ytterfilter med 13l filtervolym tillsammans. 13 + 28, alltså i runda slängar 41l tillsammans.

Hur går det med sandfiltret? Fungerar det bra? Har du någon form av mekanisk filtrering innan vattnet kommer in i röret, eller kör du på fluval´sen som den enda mekaniska filtreringen?
#23 - 9 juli 2005 06:49
Jag har ännu ingen åsikt om sandfiltret, då det bara precis blivit inkopplat, mekanisk filtrering, vad är det... Fluval pumparnas korgar står iofs för viss mekanisk filtrering, men allting under 2mm går igenom det gallret, och båda fluvalpumparna är fylda med 2cm porslinsmakaroner, så utöver vad korgarna i sig stoppar utförs inte mycket mekanisk filtrering. Jag har även planerat att låta sandfiltret gå någon månad, för att sedan ta isät det, och kontrolera sandmängden, för att ha lite bättre koll på om filtret faktiskt tål o kapas ner, eller om jag behöver ett ännu grövre rör till mina 2-2400l/h.
Detta då jag fortfarande bara exprimenterar, och kör på ett orange PVC rör.

B!
#24 - 13 juli 2005 10:53
hoppar in här lite med en snabb fråga

har precis startat upp ett 260l
köpte en eheim ecco 2234.
jag har biobollar längst ner ,blå filtermatta i mitten och en klen vit matta längst upp som följde med filtret....
men flödet blir rätt så klent har jag rätt filtermaterial???

Annons