[QUOTE=Mr B]Hhum, beroende på hur vi räknar... Mitt testexemplar på ett fluidiserande sandfilter har måtten (DxH) 20x120, om min matte stämmer, är det 10x3,14x120, ca 38 liter, plus 2 Fluval 304 som om jag minns rätt ska ha en filtervolym på ca 6,5-7l st. ca 50 liter totalt, om min matte stämmer, på ett 375 liters kar... Fast, ska jag vara helt ärlig så är sandfiltret på expriment stadiet så tillvida att jag försöker lista ut hur mycket rör jag måste använda för att sanden ska stanna i röret, och jag förväntar mig att kunna kapa av kanske så mycket som 20 cm....
B![/QUOTE]
Sandfiltret är alltså ett rör med höjden 120cm och diametern 20cm? Volymen är då = 10^2*pi*120 = 37.68l. Du räknade alltså rätt men skrev fel ;)
Mitt filter består av "förfilter" bakom en skiljevägg i akvariet på ungefär 28l, med grovporig filtermatta, filtermatta med PPI 10 och biobollar, + 2st aqua pro 3 ytterfilter med 13l filtervolym tillsammans. 13 + 28, alltså i runda slängar 41l tillsammans.
Hur går det med sandfiltret? Fungerar det bra? Har du någon form av mekanisk filtrering innan vattnet kommer in i röret, eller kör du på fluval´sen som den enda mekaniska filtreringen?