Ytterfilter med slang som lossnat..

#1 - 14 maj 2006 12:37
Jag är nyfiken, det är väldrigt många som säger "Ytterfilter e ba skit, slangarna lossnar å tämmer hela karet, katastrof!"
Men hur många här(på zoopet, inte nått som hörts av syrrans polares gummifarsa) är det som har varit med om det?

Jag vill inte provocera, bara veta om de är så farligt som många säger ;)
#2 - 14 maj 2006 12:42
Om filtret monteras enligt bruksanvisningen skall inget hända! Jag har haft ytterfilter i över 30 år och har aldrig drabbats av läckage beroende på filtren! Jag har just nu 10 st ytterfilter i gång!:) Och känner mig inte alls orolig att något skall ske med dessa!:)
#3 - 14 maj 2006 14:02
Har kört med ytterfilter i 5år, aldrig haft problem i form av läckage.
#4 - 14 maj 2006 15:05
Jag hade inga problem när jag hade ytterfilter, men jag fick sluta med det tillslut för katterna var och bet i slangarna ibland :)
#5 - 14 maj 2006 16:02
Jag har haft ytterfilter i snart 30 år, dock inte samma pump;) , och byter man bara slangarna när de börjar bli hårda är det inga problem.
#6 - 14 maj 2006 16:29
Jag har åxå kört ytterfilter utan problm men blev bara nyfiken på om nån verkligen råkat ut för att nån slang lossnat eller om de bara är en gammal "skröna". :)
#7 - 14 maj 2006 17:42
Dom lossnar inte av sig själva utan det är någon som mixtrat, husdjur, syskon, föräldrar eller vem eller vad som helst utom en själv förstås ;)
#8 - 14 maj 2006 18:44
jag har haft detta problem 1 gång och detta räcker, visst nu handlar det om djur som vält filtret borta länge 5 timmar KATASTROF...
#9 - 14 maj 2006 18:59
Men hur kan ett djur välta ett filter?
#10 - 14 maj 2006 19:04
ja du hur kan ett djur välta filtret, jo det stod sidan om karet (gick inte under) hund(35kilo) springer in i det (förmodligen) välter det och bryter rätt slangfäste...vatten pumas ut på golvet. shit happens eller? kanske det gör men inte mer här iaf.
Kanske man kunde tänkt ut själv va? djur rör sig... med mindre de är uppstoppade.
#11 - 14 maj 2006 21:47
Okay, då vare ju iaf inte filtrets "fel" iaf.
#12 - 14 maj 2006 22:49
[quote=Peppz] det är väldrigt många som säger "Ytterfilter e ba skit, slangarna lossnar å tämmer hela karet, katastrof!"[/quote]

har du verkligen läst det här inne ? fått uppfattningen att dom allra flesta som kör ytterfilter har inga problem med det.
vissa filter är dock lite svåra att få ihop och få packningen tät.

anars är det oftast utomstående faktorer som orsakar läckor.
klåfingriga ungar hundar som leker men även katt som gnagt på slangarna har förekommit.
annars är det förhållandevis säkert när det görs rätt men när det väl blir en läcka kan det väldigt lätt springa iväg i både 4 och 5 siffriga värden typ så man bör ha rätt försäkring.
#13 - 15 maj 2006 09:32
Det gäller att sätta fast slangarna hårt. Min pump eheim 2213 kan hänga i slangarna fast den är ju liten. :/

Annons