Ytterfilter med fäst som skall över 7 cm

#1 - 25 maj 2009 18:21
Mitt 720 har en list på 7 cm runt om och jag har ännu inte hittat ett ytterfilter som har en fästanordning som fixar detta.

På det ytterfilter jag använder nu (Fluval) så fick jag skippa fästanordningen och fixera slangarna med silvertejp. :mad: Inte det optimala, men nöden har ingen lag![:o]

Var kan man hitta fästanordningar som klarar 7 cm? Finns de? Om inte, hur kan man fixa det själv på ett bättre sätt än jag gjort nu.

Tycker att det är konstigt att fästanordningarna över kanten på karet på de ytterfilter jag sett inte har denna flexibilitet.
#2 - 25 maj 2009 19:20
kanske enklare att modifiera karet lite? annars kolla upp lösa sugproppar med klammer på så kanske det går att lösa lite snyggare :)
#3 - 25 maj 2009 19:32
Fuzzop skrev:
kanske enklare att modifiera karet lite? annars kolla upp lösa sugproppar med klammer på så kanske det går att lösa lite snyggare :)

Modifiera karet?!:eek: No way!
Lösa sugproppar är ingen bra lösning heller.

Det måste ju finnas ytterfilteranordningar som fixar detta:

[ATTACH]19961[/ATTACH]

Min nuvarande lösning med Fluval ytterfilter är allt annat än snygg:

[ATTACH]19962[/ATTACH]
[ATTACH]19963[/ATTACH]
Guest
#4 - 25 maj 2009 19:35
Jora, skära bort lite glas.
#5 - 25 maj 2009 19:48
jag kan komma med två tips iallafall!

1. Ta en bit riktigt styv ståltråd (eller skaft från en gammal håv) och böj till ett U, tejpa fast slangen vid den sen kan du bara hänga den över kanten på karet!

2. köp en bit el- rör snäppet grövre än slangen och en rörböjare, likså böj den till ett U och trä sedan slangen igenom det böjda röret!
#6 - 25 maj 2009 19:49
Narii skrev:
Jora, skära bort lite glas.

Du skojar med mig!:(

Allvarligt - om det inte finns anordningar byggda för detta så finns det en marknad för den företagsamma - dvs jag!:d
#7 - 25 maj 2009 19:54
åheim skrev:
jag kan komma med två tips iallafall!

1. Ta en bit riktigt styv ståltråd (eller skaft från en gammal håv) och böj till ett U, tejpa fast slangen vid den sen kan du bara hänga den över kanten på karet!

2. köp en bit el- rör snäppet grövre än slangen och en rörböjare, likså böj den till ett U och trä sedan slangen igenom det böjda röret!

Nu börjar vi komma någonvart!:)

Punkt 1 hängde jag med på, fast det lär ju inte bli speciellt snyggare än det jag har nu men kommer sannolikt att funka.

Punkt två hängde jag inte med alls. Elrör och rörböjare?:confused: Vad kostar sådana underverk och var hittar man dem?

Är det bara jag som har 7 cm lister i större kar? :confused:
#8 - 25 maj 2009 20:26
Detta kanske kan va nåt! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ramhaallare-p-5360?osCsid=eedac6e88e06fc9eeca968f047e5685b denna kan du sätta antingen en både på kanten och en på litsten eller kanske räcker med bara en på listen...

På instruktions dvd.n till fx5 så visar dem exempel på ett kar med bred list runt och då satte dem ett fäste på akvariekanten och ett på listkanten, sen följde slangen jäms med listen och ner i karet!
Guest
#9 - 25 maj 2009 20:30
Men de e ett helvete att få loss dom där sen..
#10 - 25 maj 2009 20:31
Narii skrev:
Men de e ett helvete att få loss dom där sen..
vadå?
Guest
#11 - 25 maj 2009 20:38
Ja, svåra att trycka in och få över kanten sen när man vill plocka bort från karet.
#12 - 25 maj 2009 21:22
åheim skrev:
Detta kanske kan va nåt! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ramhaallare-p-5360?osCsid=eedac6e88e06fc9eeca968f047e5685b denna kan du sätta antingen en både på kanten och en på litsten eller kanske räcker med bara en på listen...

På instruktions dvd.n till fx5 så visar dem exempel på ett kar med bred list runt och då satte dem ett fäste på akvariekanten och ett på listkanten, sen följde slangen jäms med listen och ner i karet!

Den ramhållaren är inte tillräcklig. Det är samma som följer med Fluval 305.
Har sett instruktions dvd:n till fx5 och såg inget sådant exempel där som du syftar till.:confused:

Men nog är det väl tusan att det inte skall finnas färdigtillverkade delar som når över 7 cm akvarielist![:(!]
#13 - 25 maj 2009 21:24
nej det är inte samma som till 305.an! Det finns fler instruktioner på dvd.n som man kan välja mellan...

Scrolla ner på instruktionen här så kan du se en bild hur de gör om man har en list i karet!
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf
Guest
#14 - 25 maj 2009 21:36
fx5 har en större "hållare", även grövre slang.

Fast om man kollar på sida 10 i åheims länk så man ju se hur du kan göra med 305 hållaren.
#15 - 25 maj 2009 21:39
Narii skrev:
fx5 har en större "hållare", även grövre slang.
Ah! de kan man fixa lätt genom att klämma fast lite filtermatta eller slangbit emellan;)
#16 - 26 maj 2009 07:18
TinaM skrev:
Nu börjar vi komma någonvart!:)

Punkt 1 hängde jag med på, fast det lär ju inte bli speciellt snyggare än det jag har nu men kommer sannolikt att funka.

Punkt två hängde jag inte med alls. Elrör och rörböjare?:confused: Vad kostar sådana underverk och var hittar man dem?

Är det bara jag som har 7 cm lister i större kar? :confused:

Elrör finns i dom flesta bygghandel för ca 10-15kr för 2-3meter och en rörböjare är i princip en tät stålfjäder som passar i elrören (kostar ca 50-70kr) och som man använder för att när man värmer upp röret kunna böja det utan det deformeras, personligen tycker jag nog då inte elrör är så snygga men man kanske kan måla dom.
att modda karet kanske jag inte skulle föreslagit om jag sett bilderna som tydligt visar en glaskant ;) men annars inte helt omöjligt att borra ett hål i listen med en diamantborr, fast sånt görs bäst på ett tomt kar där man i värsta fall kan byta ut listen sen.
din nuvarande lösning kanske skulle kunna göras lite snyggare annars om du bara limmade fast rörstumpen lite snyggt på listen istället ;)
#17 - 26 maj 2009 12:23
Narii skrev:

Fast om man kollar på sida 10 i åheims länk så man ju se hur du kan göra med 305 hållaren.
Nej det går inte med 305.s hållare! Du måste använda Fx5.ans hållare!
Guest
#18 - 26 maj 2009 14:03
Har inte 305 samma hållare fast mindre? Jaja, Iaf köp en fx5 hållare :p
#19 - 26 maj 2009 18:29
Tackar ödmjukast för alla era tips!:)

Jag har dock inte funnit den lösning jag i dagsläget är villig att använda. Jo, jag kollade FX5 pdf filen och det verkar vara lite omständigt, om jag får säga min mening. Ju enklare desto bättre är mitt motto.:D Ett uppochnervänt U för 16mm slang med 7 cm mellan skaklarna är vad jag vill ha.

Jag tog upp problemet med den lokala akvarieaffären idag efter att förgäves letat på Bauhaus, Beijers, Plantagen och Jula idag. Jag köper ju inte något ytterfilter innan jag löst detta problem.

Eheim hade i princip en sådan lösning jag letar efter, men den når inte runt 7 cm, bara 5.

Jag fick tipset av akvarieaffären att kontakta Slangservice här i Uppsala och det skall jag göra i morgon. Jag berättar hur det gick efter besöket där.:)
Guest
#20 - 26 maj 2009 18:44
Hur kunde du inte hitta elrör?
Bilagor:
#21 - 26 maj 2009 19:33
Narii skrev:
Hur kunde du inte hitta elrör?

Kanske för att personalen på de diverse ställen jag besökte och där jag beskrev mitt problem inte kunde hjälpa mig. :confused:

Ok, så ett elrör är lösningen på mitt problem, eller?:confused:
Var hittar jag dessa elrör?
Guest
#22 - 26 maj 2009 19:43
... Du hittar dom på jula, bauhaus, silvanbygg... Du får böja dom så mycker som du vill och voila.

Kom och tänka på att tetratecs anslutningar är väl ganska långa? Borde inte en sån funka?
http://cichlids.akvariefisk.dk/storage/debat/4D76DD15-E494-36CF-3A97ABDC598E4B0A.jpg
#24 - 26 maj 2009 21:38
Här man sitter mitt i natten och hjälper Fluval-folket!

Sist jag var på Hornbach och köpte ett PV-rör(elkabelrör)till att fungera som "svanhals" i änden på min vattenslang vid delvattenbyte fanns en "bock-fjäder" hängandes till varje aktuell storlek av PV-rör, det var bara att plocka ett rör för en 20:- kapa till valfri längd och stoppa i fjädern och bocka, kom ihåg att PV-rörets innerdiameter måste överstiga ytterfilterslangens ytterdiameter. ;)
#25 - 27 maj 2009 18:15
Köp en vatten lås som man har till disk/tvättmaskin. Tyvärr saknar den fästen för akvarie kanten (finns oftast ett skruv hål om du vill silikona dit en fästanordning), men lite DIY borde gå bra, eller ett par sug koppar som sitter på slangen ner i tanken.
http://www.siba.se/Archive/SE/2/SE98978.jpg" alt="" class="img-fluid">
#26 - 29 maj 2009 14:45
Använd en sån där grej som brukar följa med t.e.x tvättmaskinerna.
Man "lägger" liksom in slangen i ett hölje som är brett nog för ditt akvarium och orsakar dessutom inga veck på slangen.
Till tvättmaskinerna så används dom till avloppsslangen om man t.e.x vill hänga den över en badkarskant eller liknande.
Vet inte vad det heter men om någon förstår vad jag menar och har ett namn på "grejen" så skriv gärna det.
#27 - 29 maj 2009 14:47
Såna har jag använt och dom funkar klockrent, inga veck på slangen heller.

Annons