Ytterfilter/juwelkar (snabbt, please)

#1 - 15 december 2006 19:23
Nu är jag på gång med mitt ytterfilter men måste fråga. Hur har ni som har juwelkar placerat insugslangen? Har ni den i innerfilterburken eller brevid? Fördelar att ha den brevid är ju att insuget kommer närmare botten. Nackdelar är ju att den syns och man måste placera doppvärmaren också utanför. (kan döljas med växter)
Jag hade också kunnat tömma akvariet, flytta bort diskusarna och ta bort burken.... Problemet är att där burken är så har jag ju ingen bakgrund...men det kan också döljas med växter. Är det svårt att ta bort den? Diskusflytt är ju också stressande för mina små firrar....
Vad ska jag göra? Hur har ni gjort som har juwelkar?
Denna fråga måste också svaras snabbt på för jag vill ha igång mitt ytterfilter i morgon...
Jag har köpt filterbakterier så det ska inte vara några problem att köra igång ytterfiltret utan att köra innerfiltret ett tag samtidigt. Självklart ska jag hålla koll på nitrit och jag byter vatten varje/varannan dag nu...:)
#2 - 16 december 2006 09:06
Jag sågade bort mitt med en kniv, Det sitter ju bara med ett par silikonklickar. Jag tror att det tog mig ungefär en timme att få loss det. Andra varianter jag hört är fiskelina som man sågar med = mindre risk att punktera fogen i hörnet. Om du byter filter så krama bara ur svamparna från det gamla innerfiltret i det nya ytterfiltret så flyttar kulturen med. Tillsammans med de köpte filterbakterierna borde det räcka mer än väl.
Enklast är ju såklart att behålla den svarta burken så länge, och ha insuget och doppvärmaren där. När du känner att du har tid och lust kan du ju pilla bort burken och dölja insug och värmare med växter.
#3 - 16 december 2006 09:27
Jag kör med Eheim 2017 ytterfilter som komplement till Juwels invändiga, och har placerat både insug och utblås i motsatt hörn av karet. Tycker det tar upp mer bös då det sugs in från 2 olika ställen i karet.
#4 - 16 december 2006 09:58
En ny fundering är att ha sönder burken och låta den svarta plasten som sitter på glaset vara kvar. Jag har hörnkar så lite växter framför så syns det inte. Sedan bli det ju inte glas där utan svart som min bakgrund är i resten av karet. Jag kan inte ha både ytterfilter och juwels innerfilter för då skulle mina diskus sitta klistrade i frontglaset :(.
Funderar också på att ha dessa svampar som är i innerfiltret i mitt ytterfilter då blir det ju lite färdiga bakterier också. Ingen ide´att spara de om man ska ha sönder innerfiltert enndå:).
#5 - 16 december 2006 10:13
Är det inte enklare att ta loss hela filtret än att såga sönder det ?
Prova med flätad fiskelina och såga loss burken, knyt fast enn pinne i varje ände på linan så du inte skär dig på linan bara, den är vass.
#6 - 16 december 2006 10:17
Vi har nog fisklina hemma (någonstanns:)) Ska brova med det.
#7 - 16 december 2006 10:18
Jag har diskus i mitt med, och har riktat utblåset mot rutan som utblåset sitter på så det är ingen fart på vattnet alls. Om du ska ta bort innerfiltret, gör då som albjohn skriver då du kanske kommer att ha användning för det senare och du riskerar även att ta sönder något mer än pumphuset;)
Kör bägge filtren samtidigt någon månad så kan du plocka bort Juwelfiltret sedan utan att behöva flytta filtermaterial mm.
#8 - 16 december 2006 10:21
solbacka skrev:
Vi har nog fisklina hemma (någonstanns:)) Ska brova med det.

Se till att det är spunnen lina, typ Corastrong eller Fireline då vanlig lina inte håller att såga med.
#9 - 16 december 2006 10:30
Sådann har vi nog inte.... jag undrar om vi någonsin får igång mitt ytterfilter. Jag tror ändå cirkulationen blir häftig. 1000l/tim + 1200l/tim i ett juwelhörn 350l. Med bara innefiltret så bubblar hela ytan... fast jag har en sådann luftmanick på också...
#10 - 18 december 2006 07:29
Tack för tipsen! Jag tog inte bort burken utan kör insuget i den. För att slippa matrester och annat skräp har jag satt blå filtermatta runt insuget.
#11 - 18 december 2006 07:55
Se till att rengöra filtermattan ganska ofta då den sätter igen och pumpen förlorar kapacitet.
#12 - 18 december 2006 11:24
Japp, den vid insuget ska jag kolla vid varje vattenbyte. Även hålla rent i burken för där kan samlas en hel del gojs..

Annons