ytterfilter installation hjälp!

#1 - 14 oktober 2005 10:12
Hej! Behöver lite hjälp hur man ska få igång ett AquaPro 2 ytterfilter. Alla ytterfilter fungerar väl i stort sett likadant..

Jag förstår att man kan ha ett "u-rör" att hänga på kanten med insuget på en sida. Insuget är ungefär halvvägs ner i karet. Sen har jag väl utblåset på andra sidan. Det finns ett "u-rör" som man hänger på kanten där också. Men man kan tydligen välja om det ska droppa från småhål eller om man ska välja ett "skålformat" utsug i stället. Vilket ska jag ha..? Ska grejerna vara ovanför vattenytan eller under?

Ska slangarna sen gå till varsin kran och skruvas åt? Behöver man skölja av allt i vatten innan man kör igång? Måste man fylla filterbehållaren med vatten innan man startar allt? Något annat man bör tänka på när det gäller kranarna och annat?

Mina behöver inte så strömt i karet. jag har Kopparbarber, rasboror, bilbukar, pansarmalar, kampfiskar, Ottosar, Siamensis..

Tack för hjälp.
#2 - 14 oktober 2005 14:43
[QUOTE=Drakulla]Hej! Behöver lite hjälp hur man ska få igång ett AquaPro 2 ytterfilter. Alla ytterfilter fungerar väl i stort sett likadant..

Jag förstår att man kan ha ett "u-rör" att hänga på kanten med insuget på en sida. Insuget är ungefär halvvägs ner i karet. Sen har jag väl utblåset på andra sidan. Det finns ett "u-rör" som man hänger på kanten där också. Men man kan tydligen välja om det ska droppa från småhål eller om man ska välja ett "skålformat" utsug i stället. Vilket ska jag ha..? Ska grejerna vara ovanför vattenytan eller under?

Ska slangarna sen gå till varsin kran och skruvas åt? Behöver man skölja av allt i vatten innan man kör igång? Måste man fylla filterbehållaren med vatten innan man startar allt? Något annat man bör tänka på när det gäller kranarna och annat?

Mina behöver inte så strömt i karet. jag har Kopparbarber, rasboror, bilbukar, pansarmalar, kampfiskar, Ottosar, Siamensis..

Tack för hjälp.[/QUOTE]

i stort sett fungerar dom likadant ja, en slang in och en slang ut.

jag har insuget långt ner i karet och utblåset högt upp, på samma sida, annars blir det mkt extra slang...

vet inte hur ditt filter ser ut, läs bruksanvisning för vad som är in och ut och koppla efter den... blir det fel så åker vattnet ut fel väg helt enkelt.. och då får du byta slangarna.. skifta....

snabbstart...., koppla ihop allt, sätt filterbehållaren på golvet, dra ur utblås slangen ur akvariet (om du hunnit sticka ner den), sug i densamma tills vatten porlar ner i filter behållare, tag slang från mun och stoppa tillbaka i akvarium. Vänta tills det slutar porla (och ruska lite på filtret) och all luft är ute. därefter efter oculärbesiktning av filtret efter läckage, stoppar du i kontakten och då bör det starta....

du kan sjölja av filtermaterialet om du önskar.. eller inte, beror på om det é nytt/gammalt/aktivt kol osv.
#3 - 14 oktober 2005 15:23
Men jag undrar var utblåset ska sitta? Ovanför vattenytan eller under vattenytan? Man kan välja mellan ett rör med hål i, sånt som droppar tror jag eller skedformat utblås. jag vet inte vilket jag ska ha?
#4 - 14 oktober 2005 16:05
om du skall ha mycket rörelse på ytan väljar du det som är skedformat, om du vill ha lite ytrörelse ,som jag antar att du vill ha till kampfisk,så väljar du dett med massa små hål

mvh janne
#5 - 14 oktober 2005 17:19
[QUOTE=janne dansk]om du skall ha mycket rörelse på ytan väljar du det som är skedformat, om du vill ha lite ytrörelse ,som jag antar att du vill ha till kampfisk,så väljar du dett med massa små hål

mvh janne[/QUOTE]
Lite lagom ytrörelse vill jag ha. Innan hade jag Fluval 3 som innerfilter.
Ska droppröret vara placerat ovanför vattenytan eller under vattenytan?

Hur sätter man igång ett ytterfilter enklast? Fyller man filterkammaren med vatten först och sen sätter igång så insuget drar in vatten genom slangen och att det sen blåser ut i karet från filtret?

Jag har lite panik, måste få igång det i kväll!
#6 - 14 oktober 2005 17:43
det enklaste är att fylla filtret med vatten,sedan sätta igång pumpen. eller ,sugar du i utlöpsslangen , till der blivar en hävertefekt,när filtret är fult startar du pumpen.lagom med rörelse får du med strilröret ,du kan vrida det så det går lite upp till ytan ,eller rikta det mot botten ,testa.jag har mitt straks under ytan

mvh janne
#7 - 14 oktober 2005 20:56
[QUOTE=Drakulla] Jag har lite panik, måste få igång det i kväll![/QUOTE]Ojdå, då kanske jag var lite sen med pm:et [:I]. Hoppas det gick bra iaf.

Annons