Ytterfilter funderingar.

#1 - 15 april 2006 10:55
Med ett ytter filter så får jag bort det tråkiga innerfiltret, det går t.o.m. att bli av med värmaren om man skaffar sig ett filter med inbyggd värmare.

Hur stort ytter filter behövs? Jag har kikat lite Eheim filter dyra som S**** i Sverige men går att få för halva priset i Tyskland.

Jag har ett 170 Liters akvarium... filter jag kollat på är 2026/2126 och 2028/2128. Utan värmare och med värmare...

För och nackdelar? (Förutom priset :D)
#2 - 15 april 2006 10:59
[QUOTE=HerrBergh]Med ett ytter filter så får jag bort det tråkiga innerfiltret, det går t.o.m. att bli av med värmaren om man skaffar sig ett filter med inbyggd värmare.

Hur stort ytter filter behövs? Jag har kikat lite Eheim filter dyra som S**** i Sverige men går att få för halva priset i Tyskland.

Jag har ett 170 Liters akvarium... filter jag kollat på är 2026/2126 och 2028/2128. Utan värmare och med värmare...

För och nackdelar? (Förutom priset :D)[/QUOTE]

2026 skulle väl passa bra i ditt fall... fast det e juh aldrig fel med lite mera filtervolym fast det blir lite mer sprutt med 2028.

Beror ju helt på vad du ska ha för fiskar

jag har hört om folk som har fått "brännskador" på plasten med dom som har inbyggda värmare.. men annars tycker jag det låter som ett bra alternativ.
#3 - 15 april 2006 11:09
Ta en titt och en funderare på AM-top filtren.

http://www.pwss.se/home.php?cat=598
#4 - 15 april 2006 11:23
[quote=Tricella]Ta en titt och en funderare på AM-top filtren.

http://www.pwss.se/home.php?cat=598[/quote]

Hmmm... det är bra pris på dom men hur är det med reservdelar till dom?
Till Eheim kan man få tag på i stort sett alla delar löst om olyckan skulle vara framme.
#5 - 15 april 2006 11:25
[QUOTE=HerrBergh]Hmmm... det är bra pris på dom men hur är det med reservdelar till dom?
Till Eheim kan man få tag på i stort sett alla delar löst om olyckan skulle vara framme.[/QUOTE]

prova ta å sök här i forumet på AM-TOP.. det verkar var lite blandad kvalitet på dom.
#6 - 15 april 2006 11:27
[quote=Bucket]prova ta å sök här i forumet på AM-TOP.. det verkar var lite blandad kvalitet på dom.[/quote]

Skall göra det, det verkar vara som vanligt... Du får vad du betalar för :D
#7 - 15 april 2006 11:33
Jag själv skulle välja ett filter som rekomenderas för ungefär dubbelt så stort akvarium.
När man får i filtermaterial och slangar så sjunker flödet ganska drastiskt, skulle det bli för mycket fart finns det flera alternativ för att åtgärda det, men inga för den omvända problematiken.
#8 - 15 april 2006 11:35
Självklart är det som så att man får vad man betalar för....livet är inte bättre än så för de flesta. Men om man vill jaga kronor och ändå få en bra pump så är Am-top en ok investering.

Vill du köpa billigare, men till bättre kvalitet så kan man köpa från t ex Tyska onlinebutiker.

Am-top är en Eheim kopia och vad jag hört så passar Eheim reservdelar till pumparna. Men som sagt...kolla runt på forumet om vad som sagts angående Am-top.

Vill du vara på den lite mer säkra sidan gällande kvalitet så investera i en Eheim pump...
#9 - 15 april 2006 17:26
[quote=HerrBergh]Med ett ytter filter så får jag bort det tråkiga innerfiltret, det går t.o.m. att bli av med värmaren om man skaffar sig ett filter med inbyggd värmare.

För och nackdelar? (Förutom priset :D)[/quote]

Hittade ett på blocket: http://www.blocket.se/vi/7871157.htm?ca=14_s :)
#10 - 15 april 2006 19:56
[quote=Opus]Hittade ett på blocket: http://www.blocket.se/vi/7871157.htm?ca=14_s :)[/quote]

Bra pris, synd att det är i fel ände av månaden bara.
(Har lite annat som måste prioriteras)
#11 - 15 april 2006 19:57
Är det nån som har erfarenheter av inbyggd värmare?
#12 - 15 april 2006 21:03
Jag har en Eheim 2128, och det fungerar alldeles perfekt.
#13 - 15 april 2006 21:07
[quote=HerrBergh]Bra pris, synd att det är i fel ände av månaden bara.
(Har lite annat som måste prioriteras)[/quote]

Jo, men rätt ända närmar sig raskt :D
#14 - 15 april 2006 21:18
jag har eheim 2227 professionel till mitt 200l kar..bara fördelar..rekomenderas.
#15 - 15 april 2006 22:21
Hej, har haft ett Ehiem 2126 med värmare i mitt Juwel Rio 240 nu sedan 1,5 år, fungerar utmärkt tycker jag. nema problemas, har gjort rent filtret en gång bara....
#16 - 16 april 2006 00:33
Jag har ett eheim 2026 som funkar kanonbra, funderar på att köpa ett Tetratec EX ytterfilter till mitt andra akvarium. Har sökt lite här på forumet på Tetratec och dom flesta verkar vara nöjda med sina ytterfilter. Och det levereras med filtermaterial,slangar och kopplingar.....
har även ett fluval 305, men det tycker jag inte är lika bra som mitt 2026
Dessa filter har inte värmare inbyggt, tycker inte att det gör så mycket för en värmare tar ju inte nån större plats

kolla in tetratec
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3534
#17 - 16 april 2006 06:35
Hihi... alla verkar vara riktigt nöjda med sina ytterfilter :D
Är det ingen som har nått negativt att berätta om ytterfilter?
(Förutom priset på dom)
#18 - 16 april 2006 06:37
[quote=Opus]Jo, men rätt ända närmar sig raskt :D[/quote]

Jo, jag får väl ta kontakt med säljaren... kanske kan man "tinga" filtret :p
#19 - 16 april 2006 07:54
[QUOTE=HerrBergh]Hihi... alla verkar vara riktigt nöjda med sina ytterfilter :D
Är det ingen som har nått negativt att berätta om ytterfilter?
(Förutom priset på dom)[/QUOTE]

Hydor prime .. iiiich.. fungerar när man väl fått igång skräpet. men man har vatten överallt innan det funkar som det ska.. för mig altså.. tur det bara kostade 20€ (begagnat)

Annons