Ytterfilter från Kina.....

#1 - 24 januari 2008 09:48
Hej Alla !

Jag har nu haft ett ytterfilter från Kina igång i 6 veckor i mitt 222 liters kar.

(Se info från annan tråd)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112216&highlight=kina

Det började inte så bra.

Jag har aldrig haft ytterfilter, och att koppla ihop skiten med enbart
manual på kinesiska var inte det lättaste.

Kopplade fel på insug/utsug. Intressant att suga från strilröret uppe vid ytan och blåsa ur intaget vid botten....särskilt med biltema sand.....

Nåja, efter ett par timmar så gick den som den skulle.

Bortsett från att den dönade nått fruktansvärt.

Lätt som om pumpen var helt skev inne i kammaren.

Var tvungen att stoppa ner paketet i en låda, och kapsla in den med lakan och kuddar.....

Nåja, efter en vecka så kollar jag inne i filtret om den faktiskt tar hand om skiten, eller inte.....jodå, det var en del grums i filtret.

Och se på f-n, när jag startade den igen så var den knäpptyst.

Den har nu gått i snart 6 veckor, helt ljudlöst, inga läckage.

Om det fortsätter så här så blir det fler inköp i kina om en månad eller så...

:):):):):):):)
#2 - 24 januari 2008 11:38
Har du bild på den då det hade varit kul att se hur den ser ut. Gott att den tystnade iaf;).
#3 - 24 januari 2008 11:42
Ska fota ikväll.

Du kan se foto på kartongen i länken till den andra tråden ovan.
#4 - 24 januari 2008 12:02
Vet att min Tetratec1200 låter mera när det finns luft kvar i systemet. Efter ett antal skakningar av filtret försvinner luften och det blir knäpptyst. Skulle kunna vara därför som din lät i början.
#5 - 24 januari 2008 12:16
Hur många watt är det på pumpen?
Den ser bra ut på kartongen, bara den orkar pumpa det flödet i längden som det är utsatt att den ska klara. Hade jag varit du skulle jag testa investera i en större storlek på pump, som kanske har ett flöde på 1200-1500 liter och prova denna.
#6 - 24 januari 2008 12:23
ansjo skrev:
Hur många watt är det på pumpen?

Den ser bra ut på kartongen, bara den orkar pumpa det flödet i längden som det är utsatt att den ska klara. Hade jag varit du skulle jag testa investera i en större storlek på pump, som kanske har ett flöde på 1200-1500 liter och prova denna.

inte en susning just nu hur många watt pumpen är på.
ska se om det finns någre vettiga nuffror när jag kommer hem.

jag vet egentligen inte hur mycket vatten den pumpar ut...egentligen...
enligt nuffrorna på lådan så ligger på runt 6-700 liter.

jag har bara kunnat jämföra med den gamla pumpen som spottade ut
ca 700 liter, och jag "tycker" att utblåset är ungefär det samma.

Men visst, det är vissa orosmoment, och jag kollar och har mig varje dag.

Skulle det visa sig att det börjar gå åt ett varmare ställe, så blir det
urkoppling och in med den gamla pumpen.

men om allt ser bra ut om en månad så vågar jag nog köpa en eller två
till, och då blir det runt 1100-1200 liter jag siktar på.....

Hur som haver, den pump jag har nu kostade 250:- inklusive en massa
småkrafs de slängde med.....så det är inte så betungande om det går fel
#7 - 24 januari 2008 12:25
Nej, det är det som är fördelen att handla "over there". Bara att kasta skiten om det inte blir som man har tänkt sig:p.
#8 - 24 januari 2008 12:27
alternativt lägga ut det på blocket......
#9 - 24 januari 2008 12:41
Du kan ju alltid ta upp lite förhandsbeställningar här för vidarebefordran ut i landet? Jag är nog en smula intresserad ;)
#10 - 25 januari 2008 05:47
Ett par foton på pumpen. Inte så bra, fotat med mobilen, batterierna i digitalen hade dött.

jag lyckades inte hitta några wattuppgifter på pumpen.
#11 - 25 januari 2008 12:25
Pumpen ser helt OK ut, men som med vackra kvinnor kan utseendet bedra:p. Varför jag är intresserad av wattantalet är för att man får en vink hur stark pumpen är, tex Eheim 2260 är på runt 50w.
Det kanske skulle vara värt om dessa filter funkar, att ta hem en container med grejer när du ändå har vägarna förbi;)?
#12 - 25 januari 2008 12:34
ansjo skrev:
Pumpen ser helt OK ut, men som med vackra kvinnor kan utseendet bedra:p. Varför jag är intresserad av wattantalet är för att man får en vink hur stark pumpen är, tex Eheim 2260 är på runt 50w.

Det kanske skulle vara värt om dessa filter funkar, att ta hem en container med grejer när du ändå har vägarna förbi;)?

det vet i katten om jag skulle våga.

gjorde en liten allmän sökning på nätet igår.

verkar som att de finns lite överallt i västvärlden, england, usa, australien, mm.

jag tycker mig kunna utläsa att 50% av användarna är jättenöjda, 50% anser att man borde spränga fabriken i luften pga urusel kvalité.

kanske är det så att hälften är kass, hälften är bra = halvtaskig kvalitétskontroll.

jag kanske hade den turen att få hem ett ex som är från det skiftet som har bra koll på vad dom gör.....

hur som haver, jag kommer nog att dra hem en eller två till mig själv nästa gång jag är därute (Feb/mars).

Pribilden motiverar att hälften kan vara kass,,,,,,,

Så länge man har en fungerande backup.......
#13 - 25 januari 2008 12:44
Kensa skrev:
kanske är det så att hälften är kass, hälften är bra = halvtaskig kvalitétskontroll.

Ja, eller så har alla varit nöjda fram till dess att just deras filter dumpat akvarievattnet på golvet... Det är ju svårt att veta. :D
#14 - 25 januari 2008 12:48
petnym skrev:
Ja, eller så har alla varit nöjda fram till dess att just deras filter dumpat akvarievattnet på golvet... Det är ju svårt att veta. :D

njaaaa.....de inläggen som jag läste hävdade att de hade haft dom under ganska lång tid, ofta mer än 2 år.

medans de som hade haft strul, verkade ha haft det mer eller mindre redan fråg förtsa veckan.

vilket i min värld = taskig koll i produktionen. dvs en del blir bra, en del blir skit. vilket jag mycket väl förstår efter lite mer än 20 års resande i kina.
#15 - 25 januari 2008 13:04
Vad var det för typ av strul de missnöjda ägarna av ytterfiltret hade?
#16 - 25 januari 2008 13:07
mest läckage, men en del med ljud
#17 - 25 januari 2008 17:44
Kensa- jag skickar en inköps lista:D
Mellan landa i norrköping så fixar vi det hela...
Verkar onekligen vara ett bra filter att laborera med om det inte håller vad det lvoar:D

Hoppas du är en av dem som har köpt den fungerande varianten.

Vad jag kommer ihåg sen förr...så liknar de filter jag såg i thailand på mina resor...
Det jag minns är att de höll...de som inte höll lagade de med någon mysko kokoslim:D
Eller skrotade...såg faktiskt några pumphuvuden som agerade cirkulationspumpar...
#18 - 28 januari 2008 09:23
landa i norrköping.....???

är du galen ????

vad i jösse namn skulle jag göra i norrland ?:confused:

finns ju bara renar och andra löst drivande djur däruppe......:p
#19 - 16 september 2008 12:33
:D
Tror att det där efter lite forskning på nätet rent krasst kan översättas till JEBO.
Jebo som märke är egentligen föregångaren till am-top och befinner sig på en 3 i en femgradig skala.
Både gällande kvalitet och tyst het, det som kan ställa till det i längden är reservdelar.

Annons