ytterfilter frågor

#1 - 6 december 2006 08:23
Jag ska installera mitt första ytterfilter och jag har en del frågor, fler kommer säkert efterhand...
Fråga 1, Ni som har ytterfilter har ni gjort hål i insugslangen någon cm under vattenytan? Jag tänkte (eller min man) att om slangen av någon anledning skulle hoppa av så tömmer den ju inte akvariet. Men en nackdel är ju att man måste stänga av filtret när man byter vatten. Hur har ni det?
#2 - 6 december 2006 08:30
Hehe ska inom några dagar också starta mitt första ytterfilter (om det vill komma någon gång! :p ) och funderar också på detta problem.
Men jag tänkte såhär: om man tar och klipper av en slangbit som sitter relativt tätt runt slangen med insuget på så kan man väll bara föra ner den över "reservhålet" när man tömmer akvariet?
Då typ tätar man ju igen det och ingen luft bör därför komma in där?

Jaja, avvaktar och ser om nån annan har ett annat förslag.

//MVH Tulle
#3 - 6 december 2006 08:34
tulle89 skrev:
Men jag tänkte såhär: om man tar och klipper av en slangbit som sitter relativt tätt runt slangen med insuget på så kan man väll bara föra ner den över "reservhålet" när man tömmer akvariet?

Då typ tätar man ju igen det och ingen luft bör därför komma in där?

Jaja, avvaktar och ser om nån annan har ett annat förslag.

//MVH Tulle

Jag har också funderat på att man kan sätta en "propp" i hålet... Sedan hur stort ska hålet vara? Jag har ju den grövsta slangen 25/34 och ett litet hål gör säkert ingen skillnad? Den sörplar nog på bra med både lite luft och vatten...
#4 - 6 december 2006 08:39
Jag undrar också om vi "tänker rätt" med installationen. Jag har ett juwel trigon (hörn) och har längst in i hörnan juwels innerfilter. Jag tänkte ha insuget i denna burk. För då får jag cirkulation runt doppvärmaren och slipper se insuget också. Visst borde det vara bäst att ta bort burken men akvariet är ju igång och jag vill inte tömma och flytta fiskarna.
Utblåset hade jag tänkt sätta framför burken, vid ytan (strilrör). Inte på den sidan som insuget vid ytan är utan den andra.
#5 - 6 december 2006 15:08
Jag undrar lite om filtermaterialet också....
Jag fick med makaroner och grovfiltermatta klippt i kuber. Dessa var blandade och fyllde upp hela filtret. Längst ner var där en "sil" eller vad man kan kalla det och även överst. Har läst att makaroner är mer eller mindre helt värdelösa och undra om jag ska strunta i dessa och köpa annat? Ska ju endå lägga ut så mycket pengar så några 100kr till spelar ju ingen roll;).
Frågan är om man köper olika material tänkte mest på Ehfi substrat som ska vara mycket bra, behöver man fler "silar"? Eller det går att blanda?
#6 - 6 december 2006 15:21
biobollar är bättre än makaroner på den biologiska reningen. i ett ytterfilter får man ut mer filteryta om man använder hela filtermattor istället för kuber, det bildas mellanrum mellan kuber....(Makaroner är absolut inte värdelösa)
#7 - 6 december 2006 16:55
Hur mycket bättre är biobollar än makaroner? Nu är ju redan filtermattan klippt så jag använder den. Kanske man ska köpa en hel bit också? Kanske modellen fin och ha överst? Eller ska man ha vadd för att få bort de finaste partiklarna?
Juwel innerfiltret har filtervadd vid ett av insugen men det är väll bättre att ha det vid utblåset (överst i eheim)?
#8 - 6 december 2006 20:33
solbacka skrev:
Hur mycket bättre är biobollar än makaroner? Nu är ju redan filtermattan klippt så jag använder den. Kanske man ska köpa en hel bit också? Kanske modellen fin och ha överst? Eller ska man ha vadd för att få bort de finaste partiklarna?

Juwel innerfiltret har filtervadd vid ett av insugen men det är väll bättre att ha det vid utblåset (överst i eheim)?

om du tar vadd så får du öppna filtret och byta/tvätta detta helatiden, nej nej nej.

vill du ha bort fina partiklar, ta isf. och köp nått innefilter och proppa det med vadd ist.
#9 - 6 december 2006 20:46
om du tar vadd så får du öppna filtret och byta/tvätta detta helatiden, nej nej nej.

vill du ha bort fina partiklar, ta isf. och köp nått innefilter och proppa det med vadd ist.

ok, ska inte stoppa något vadd i...
#10 - 7 december 2006 00:10
åheim skrev:
biobollar är bättre än makaroner på den biologiska reningen. i ett ytterfilter får man ut mer filteryta om man använder hela filtermattor istället för kuber, det bildas mellanrum mellan kuber....(Makaroner är absolut inte värdelösa)

Öhh, en kub på 9 * 9 cm = 81 cm2. Detta gånger 6 sidor gör en filteryta på 486 cm2.
Delar man samma kub i 3 * 3 cm stora kuber får man 27 kuber som gör:

3 * 3 = 9 cm2, detta gånger 6 sidor gör 54 cm2, och det gånger 27 kuber gör 1458 cm2.....kuber har alltså större filteryta än än en hel matta!!!;)
#11 - 7 december 2006 07:02
Oj det har du rätt i, men vattnet passerar ju också mellan kuberna...
#12 - 7 december 2006 07:09
Precis. och när bakterierna bildar ett slemlager på ytan av minikuberna så blir dom värdelösa för bakterier eftersom det blir 0 flöde igenom dom.
Igenkläggandet tar mycket längre tid om du har ett flöde igenom själva filtermassan.
#13 - 7 december 2006 07:13
Men det är massor av filtermatta så jag kan ju lägga de "fint" i ytterfiltret så de blir som en hel matta. Ca 2 liter är makaroner och resten är filterkuber. Fyllde helt upp mitt 12l filter. Ska jag ha makaronerna underst och sedan filterkuberna?
#14 - 7 december 2006 09:23
solbacka skrev:
Men det är massor av filtermatta så jag kan ju lägga de "fint" i ytterfiltret så de blir som en hel matta. Ca 2 liter är makaroner och resten är filterkuber. Fyllde helt upp mitt 12l filter. Ska jag ha makaronerna underst och sedan filterkuberna?

Makaronerna underst...

Ock vad gäller filterkuberna så, om det nu skulle vara så att det finns en "slemmatta" över dem så bytar man hälften av dem...men detta händer ju aldrig, eftersom "vattnet passerar i mellan dem":
Bygger man en stad utan gator, så är det ju förutsägbart att den staden inte har nåt genomflöde, men med gatorna så passerar en del igenom och en del fastnar...

Jag har fyllt min Fx5 med 3*3 kuber, alla 20 Litrarna, kan inte tänka på vad den fiterytan blir, men nåt stopp är där då faen inte.:D
#15 - 7 december 2006 09:32
Sen är det ju ytan inne i mattan också. Jag tror personligen att det går fortare att sätta igen en enda stor kub en många små. Filterytan blir inte större med små kuber eftersom den största delen av ytan är inne i kuben.
Däremot behöver inte allt vatten passera genom samma ytter yta som det blir på en stor kub och därför borde det ta längre tid att sätta igen många små kuber än en stor.
Egentligen så är diskussionen meningslös eftersom det kanske handlar om så pass lång tid (flera år) innan något av alternativen sätter igen helt.
#16 - 7 december 2006 09:42
ok, men nu är mina redan klippta och jag ska använda de. Frågan är om jag ska ha något annat också. Ska jag använda makaronerna? Ska jag köpa något annat? Vad har ni i era ytterfilter?
Har ni gjort hål i er insugsslang? Tänker jag rätt med plaseringen av slangarna i mitt kar?
#17 - 7 december 2006 09:51
Jag är inte rätt person att svara eftersom jag inte riktigt kör ytterfilter (håller på och felsöker ett för framtida bruk), men, jag kommer att köra bara klippta filterkuber. Litar man inte på att filtret håller tätt så visst kan hål i insugsslangen nära ytan vara en billig försäkring. Storleken får man väl prova sig fram till. Har man utblåset långt ner så hjälper ju inte ett hål i insuget eftersom det teoretiskt skulle kunna bli en häver även den vägen.
Placeringen av insug/utblås beror ju också till viss del på inredningen. Det går att få bra cirkulation med bägge på samma ställe men in olika nivåer (botten/ytan). Vill man efterlikna ett strömmt vattendrag så placerar man dom på motstående sida av varandra osv. Personligen skulle jag sätta dom på samma ställe om de nu inte är så att man har någon större inredningsdetalj som gör att man inte får cirkulation längst bort ifrån insug/utblås sett.
#18 - 7 december 2006 10:26
Jag vill ju inte ha mycket blås för jag har diskus och jag har hörnakvarie så jag kan inte ha det på varsen kortsida heller..
#19 - 7 december 2006 10:33
Jag skulle sätta bägge inne i hörnet. Ev. fixa en Y-koppling så att utblåset riktas åt två håll.
#20 - 7 december 2006 10:42
solbacka skrev:
ok, men nu är mina redan klippta och jag ska använda de. Frågan är om jag ska ha något annat också. Ska jag använda makaronerna? Ska jag köpa något annat? Vad har ni i era ytterfilter?

Har ni gjort hål i er insugsslang? Tänker jag rätt med plaseringen av slangarna i mitt kar?

Jag gjorde ett par 3 mm hål på lite olika höjd och det är i alla fall tillräckligt för att bryta hävertkraften och pumpens sugförmåga. Valde att göra flera hål för att minska risken för igenstättning. Ett problem som uppstår vid vattenbyte är att jag får in luft i pumpen och behöver lufta den efteråt, så idén att enkelt kunna täppa till hålet är nog bra även om jag är tveksam till om slanglösningen fungerar i praktiken.

Annons