Ytterfilter, fråga..

#1 - 23 maj 2006 15:28
Har liten fundering enligt min beskrivning till mitt ytterfilteret ska insuget placeras på ena sidan av akvariumet och återflödes röret på andra sidan..

Nu räcker inte slangen till mitt akvarium så jag har satt inflödet på samma sida som återflödet.. "återflödet längs med väggen".. och inflödet mot glaset på framsidan hoppas ni förstår..

Frågan är iaf, har detta någon större betydelse.. blir ju cirkulation iaf.. eller bör jag ändra?

Sedan så är återflödet ett långt rör med massa hål, tog ur pluggen för att slippa allt trilande.. bör nog syresätta hela tanken iaf..

Filtret i fråga är ett
Tetratec EX 1200
http://hem.passagen.se/mysmicke23/tetratec_ex_1200.htm
#2 - 23 maj 2006 15:40
Jag har också samma problem med för korta slangar, så jag har gjort ungefär som du. Jag tror inte det spelar så stor roll, om man tänker sig ett innerfilter funkar det ju på samma sätt. När jag hade strilaren (röret med små hål) hade jag den under vattnet pekande uppåt så det blev helt tyst, jag fick ta bort strilaren då mina stora ciklider fick för sig att det var kul att leka med den så den trillade av hela tiden, men det har fungerat lika bra utan strilare, man får bara se till att det är tillräckligt med ytrörelse i vattnet :)
#3 - 23 maj 2006 15:57
[quote=Opus]Jag har också samma problem med för korta slangar, så jag har gjort ungefär som du. Jag tror inte det spelar så stor roll, om man tänker sig ett innerfilter funkar det ju på samma sätt. När jag hade strilaren (röret med små hål) hade jag den under vattnet pekande uppåt så det blev helt tyst, jag fick ta bort strilaren då mina stora ciklider fick för sig att det var kul att leka med den så den trillade av hela tiden, men det har fungerat lika bra utan strilare, man får bara se till att det är tillräckligt med ytrörelse i vattnet :)[/quote]

Funderade på det efter jag postade att om dom var på samma sida så skulle det ju vara som ett innerfilter.. har satt strilaren en bit ovanför ytan och sluttar ner så vatten strålen bryter vatten yttan typ.. så nu ser det bra ut.. inväntar doppvärmare mm som ska skickas till mig från nätbutik.. skickade iväg kamrat o hämta 2st endlers så man har något att titta på medans man väntar på pengar till att göra ett större inköp av invånare.. ..

EDIT:

smart att vänta strilaren upp och ner så det blir tyst.. störande med bubblorna :P ska göra det genast... TNX :P... Frukansvärt tyst filter i övrigt.. bara strilröret som för lite oväsen.. men nu e det snart åtgärdat.. =)
#4 - 23 maj 2006 16:06
Om man har strilaren ovanför vattenytan blir det lite vattentortyr över det hela :p
#5 - 23 maj 2006 16:22
liten bit ovanför ytan har jag satt den nu låter inte mycket och strilar lite grann och rör om ytan lite.. :) ser riktigt trevligt ut blir lite sugen på bada sj ;)[Bild]

Annons