Ytterfilter fråga

#1 - 27 juli 2013 19:19
Hej, kan man översätta mängd/liter på samma sätt mellan inner och ytterfilter?
Alltså ett ytterfilter som ger 1000l/h blir samma som ett innefilter på 1000l/h..?
#2 - 27 juli 2013 19:20
Nej, generellt har du avsevärt mycket större volym filtermedia i ett ytterfilter jämfört med ett innerfilter med motsvarande flöde.
#3 - 27 juli 2013 19:22
Sv: Ytterfilter fråga

Ja 1000l/h är samma oavsätt vad det gäller. Dock så brukar ytterfilter ha större filtervolym än innerfilter.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
#4 - 27 juli 2013 19:40
Ytterfilter fråga

Så bra, helt med på att filtervolymen är större på ytterfilter, tänkte mer på om "kruset" på ytan blir samma med yttre o innefilter m samma l/h :)
#5 - 27 juli 2013 20:05
På pappret ja, verkligheten är oftast något annat:).
#6 - 27 juli 2013 22:07
Ja precis och det skiljer mellan tillverkare - en del uppger det verkliga filterflödet medans andra uppger utan slangar lyfthöjd och filtermedia! Ett tetratec 700 l/t gav ca 350 l/t när det var installerat... Innerfilter är oftar mer korrekt eftersom det inte finns variabler som med ytterfilter.
#7 - 27 juli 2013 22:28
Ytterfilter fråga

Ok, inte helt lätt då att översätta om man har ett innefilter som blåser 1000l/h till ett ytterfilter som man tänkt att skaffa, hade först tänkt ett sådant här, men d blir väll för litet för ett 450l kar? Ska ev skaffa diskus....
http://www.pwss.se/product.php?productid=17151&cat=304&page=1

Borde kanske satsa på något större.....
#8 - 27 juli 2013 22:43
jag har fått kalla fötter efter flera läckageincidenter men skulle jag ändå drista mig till att välja ett så skulle det vara ett utan slangenhet (quick release) och pumphävert som tex classic 2217... Jag tror att den ger mer flöde i verkligheten än xperia 350 och håller mer filtermaterial.
#9 - 27 juli 2013 22:59
Ytterfilter fråga

Jasså Åheim, är d Eheims snabbkopplingar du haft problem med..?
Bara börjat läcka, eller vad har hänt...?
#10 - 27 juli 2013 23:15
Du ska nog försöka gå upp i ca 1500L/H.
För som sagt med slangar, tryckhöjd och filtermaterial blir det mindre.
Sedan blir det även lägre när det blir bebott av bakterier så de extra 500L/H försvinner nog bort till annat.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4 Beta
#11 - 27 juli 2013 23:35
Peter79 skrev:
Jasså Åheim, är d Eheims snabbkopplingar du haft problem med..?

Bara börjat läcka, eller vad har hänt...?
Nej det har varit tetratec, aquael och fluval. Aquaels fäste till slangenheten gick av och de andra två började spontanläcka. Men det finns många exempel på problem med eheims slangenhet (quick release) som spruckit i plasten och en del problem med läckande hävertpumpar (iaf 2073).
#12 - 28 juli 2013 06:49
Kan rekommendera Hydor's ytterfilter. Riktigt bra flöde i förhållande till spec. till skillnad från tidigare Eheim, Tetratec mm. som jag haft genom åren. Kvaliten på filtret och detaljerna känns också riktigt bra.

http://reefbuilders.com/2013/03/26/hydors-professional-external-filter-class-canisters/
#13 - 28 juli 2013 09:50
Peter79 skrev:
Ok, inte helt lätt då att översätta om man har ett innefilter som blåser 1000l/h till ett ytterfilter som man tänkt att skaffa, hade först tänkt ett sådant här, men d blir väll för litet för ett 450l kar? Ska ev skaffa diskus....

Borde kanske satsa på något större.....

Eller ännu vildare ideer, satsa på 2st medel.

OM du skulle ha oturen och ett filter börjar krångla så behöver det inte innebära omedelbar katastrof för dina fiskar, förhoppningsvis tuffar det andra filtret på och räddar situationen.
Du kan även göra rent filtren växelvis, tex 1 gång i kvartalet och vid halvåret det andra filtret. Du kommer ha kvar bakterier för nedbrytning etc i det andra filtret hela tiden.

Läser man runt lite verkar ju den stora massan inte ha speciellt mycket filterproblem, men sedan finns det ju magiska fingrar och ren och skär otur med i bilden...
#14 - 28 juli 2013 13:15
Ytterfilter fråga

Stämmande idé, men kör man dom då dom som två filter, alltså olika slangar som går in o ur karet, eller kopplar man ihop dom på något sätt?
Och om jag idag har en pump i innefilter på 1000l/h blir d samma med 2 st ytterfilter med 500l/h var....?

simpson skrev:
Eller ännu vildare ideer, satsa på 2st medel.

OM du skulle ha oturen och ett filter börjar krångla så behöver det inte innebära omedelbar katastrof för dina fiskar, förhoppningsvis tuffar det andra filtret på och räddar situationen.

Du kan även göra rent filtren växelvis, tex 1 gång i kvartalet och vid halvåret det andra filtret. Du kommer ha kvar bakterier för nedbrytning etc i det andra filtret hela tiden.

Läser man runt lite verkar ju den stora massan inte ha speciellt mycket filterproblem, men sedan finns det ju magiska fingrar och ren och skär otur med i bilden...
#15 - 28 juli 2013 13:35
Nej 2st á 500 uppför sig inte som 1 på 1000! Ett utblås på 1000L ger mycket mer ström i karet.
#16 - 28 juli 2013 13:47
Och du kör med separata slangar från/till de båda filtren:).
#17 - 28 juli 2013 17:28
En liten smula off-topic, men eftersom diskussionen om läckande ytterfilter dök upp i det hela så...
En enkel säkerhetsåtgärd - även om jag aldrig haft något läckage med ytterfilter alls - är att placera insugsslangen strax under vattenytan, så blir inte läckaget så omfattande OM nu skadan skulle ske.
Personligen har jag placerat mitt SunSun i en plastbalja som rymmer vattenmängden i filtret+ några extra liter, och så insugsslangen en liten bit under ytan, för att begränsa en ev. skada.
#18 - 28 juli 2013 19:29
Ytterfilter fråga

Oh, bra tips Perfetto, tack :)
Känns som skönt att även slippa doppvärmaren när jag får bort hela huset som rymmer innefiltret, juwel, men är d någon nackdel med ett ytterfilter med värmare...?
#19 - 28 juli 2013 23:18
Sv: Ytterfilter fråga

Enda nackdelen är ju om ena pajar, då måste du ju byta båda

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
#20 - 29 juli 2013 06:00
Jag har ju samma storlek på kar som du för Discus. Jag skulle inte lägga mig lägre än 1200-1500l/tim. med 2 ytterfilter. Jag kan ju jämföra trycket i mitt Eheim på 1500 med Juwels 1000 innerfilter och det är samma ungefär. Har själv Juwel original och ett Eheim 2075.
Funderar du på Discus så behöver du mycket kräm i filtren eftersom Discusen äter så mycket och deras mat innehåller en hel del protein. Detta leder till att de smutsar ner ordentligt. När du har dem i ett växtkar och då inte kan göra rent lika lätt med vattenbyten och bottenrengöring behöver ju filtren kunna göra mycket grovjobb. Så jag tror du behöver tänka tvärt om i filter. Större är bättre. Däremot gillar de inte strömt vatten så vattenstrålarna ska helst riktas mot en rot eller ruta så att rörelse splittras mot något.
Så ta inte i för lite nu. Filtren kommer att fyllas ganska snabbt och då minskar trycket rejält.
Sedan apropå det där med läckage så räcker det där med hink bara för lite droppande. Du har ju en hävert i karet och filtret står ju lägre. Så i ett worst case scenario så töms ju karet. Tror det räcker med ett lägre fat under så du kan se om det läcker....
#21 - 29 juli 2013 06:20
Själv föredrar jag 2st filter , dels får du möjlighet att ha ett utsug i varje ände av akvariet + att du har en extra säkring om ett av dom går sönder .
Om du nu tänkt ha diskus i framtiden tycker dom inte om för mycket "storm" på ytan vilket du kan hålla ner genom att ha 2 mellanstora filter istället för ett STORT , du ska dock inte hamna under 3ggr akvariets volym i genomströmning i timmen , mitt tips är 2st filter på minst 1000 L/h sedan vilket märke du väljer är helt upp till vad du själv föredrar , själv kör jag med 1st Fluval FX5 som pumpar 3000 L/h ( nerstrypt till 2/3 effekt för tillfället) & 1st SunSun som pumpar 1500L/h detta ger ett kristallklart vatten och fiskarna mår kanon :)
#22 - 29 juli 2013 06:41
Ytterfilter fråga

Bluewing skrev:
Jag har ju samma storlek på kar som du för Discus. Jag skulle inte lägga mig lägre än 1200-1500l/tim. med 2 ytterfilter. Jag kan ju jämföra trycket i mitt Eheim på 1500 med Juwels 1000 innerfilter och det är samma ungefär. Har själv Juwel original och ett Eheim 2075.

Funderar du på Discus så behöver du mycket kräm i filtren eftersom Discusen äter så mycket och deras mat innehåller en hel del protein. Detta leder till att de smutsar ner ordentligt. När du har dem i ett växtkar och då inte kan göra rent lika lätt med vattenbyten och bottenrengöring behöver ju filtren kunna göra mycket grovjobb. Så jag tror du behöver tänka tvärt om i filter. Större är bättre. Däremot gillar de inte strömt vatten så vattenstrålarna ska helst riktas mot en rot eller ruta så att rörelse splittras mot något.

Så ta inte i för lite nu. Filtren kommer att fyllas ganska snabbt och då minskar trycket rejält.

Sedan apropå det där med läckage så räcker det där med hink bara för lite droppande. Du har ju en hävert i karet och filtret står ju lägre. Så i ett worst case scenario så töms ju karet. Tror det räcker med ett lägre fat under så du kan se om det läcker....

Just d ja Johnny! Kul, har faktiskt redan sneglat på ett 2075 filter, ett inte så dumt alt. att då bara lägga till ett ytterfilter, väll bara att man inte får den där extra biten inne i karet att inreda. Den ytan kan väll dock inte motivera kostnaden för ett till ytterfilter...om inte..

Eftersom diskus inte vill ha mkt blås kanske man kan gå ner till 2 st experience 350 istället..?
#23 - 29 juli 2013 06:44
Ytterfilter fråga

woodlund skrev:
Själv föredrar jag 2st filter , dels får du möjlighet att ha ett utsug i varje ände av akvariet + att du har en extra säkring om ett av dom går sönder .

Om du nu tänkt ha diskus i framtiden tycker dom inte om för mycket "storm" på ytan vilket du kan hålla ner genom att ha 2 mellanstora filter istället för ett STORT , du ska dock inte hamna under 3ggr akvariets volym i genomströmning i timmen , mitt tips är 2st filter på minst 1000 L/h sedan vilket märke du väljer är helt upp till vad du själv föredrar , själv kör jag med 1st Fluval FX5 som pumpar 3000 L/h ( nerstrypt till 2/3 effekt för tillfället) & 1st SunSun som pumpar 1500L/h detta ger ett kristallklart vatten och fiskarna mår kanon :)

Bra tips, hur stort kar har du Woodlund?
#24 - 29 juli 2013 06:52
Ta största bästa och minska ner flödet istället. T.ex som någon skrev en Fluval Fx5 eller Fx6a. Flödet går ju att alltid att minska. Det är svårare att höja om du någon dag skulle vilja ha lite mer kräm. :)

Allmän synpunkt bara, jag kan ej Discus alls. :)
#25 - 29 juli 2013 07:04
Det akvarium jag har denna kombination i är faktiskt just ett 450 liters , jag vet att det är överdriven kapacitet men jag har det hellre åt det hållet då vet jag att det är tillräckligt

Annons