Ytterfilter för små akvarier?

#1 - 6 september 2007 16:47
Finns det ytterfilter för små akvarier? Jag är trött på att behöva hålla på och rengöra mitt fluval 2+ som sitter i mitt 110 liters vecka ut och vecka in och vill gärna byta ut det mot ett filter som kan gå en längre tid utan underhåll.

Fast jag vill absolut inte ha nån stark vattencirkulation, utan snarare tvärt om vill jag ha ganska lugnt vatten, eftersom akvariet är avsett för bettor.
Maffia666
#2 - 6 september 2007 16:57
batski skrev:
Finns det ytterfilter för små akvarier? Jag är trött på att behöva hålla på och rengöra mitt fluval 2+ som sitter i mitt 110 liters vecka ut och vecka in och vill gärna byta ut det mot ett filter som kan gå en längre tid utan underhåll.

Fast jag vill absolut inte ha nån stark vattencirkulation, utan snarare tvärt om vill jag ha ganska lugnt vatten, eftersom akvariet är avsett för bettor.

Hittade detta på Akvarium butiken.se .Det är ett så kallat påhängsfilter.
FZN-3 ytterfilter från Aquel

Tack vara stor flitreringskapacitet som ger ett intensivt vattenflöde sparar du plats inuti tanken. Reglerbart vattenflöde. Tyst och lätt att underhålla. En pump i höljet garanterar Aquael säkerhet och felfri funktionalitet. Extremt effektiv.
Pumpeffekt 1200 l/h
#3 - 6 september 2007 17:07
Tack så mycket för tipset, men jag kan nog inte ha ett sånt till mitt lilla akvarium. Dels pga av lysrampens och akvariets konstruktion (helglas) och dels för att det inte skulle få plats bakom akvariet.
#4 - 6 september 2007 17:14
tetratec ex600 blir perfekt om du inte vill ha strömmt! den kommer pumpa ca:200L/tim (man kan även reglera flödet efter önskemål)
#5 - 6 september 2007 18:02
Tack! Ska titta på det. Är det ett tystgående filter förresten?
#6 - 6 september 2007 18:03
Hehe...jag kör med ett eheim 388(gammalt som attan) men jag har skaffat större impeller och kraftigare motor så det är trimmat från 4liter/min(240liter/h) till cirka 10liter/min dvs 600liter/h.
Funkar super och fick det för en 50lapp:D
Tyvärr så fick jag ju lägga ut lite stålar på ny impeller och sen bättre motor men motorn var gratis då jag hittade mitt gamla radiostyrda plan med en bortlös motor.
Impeller gav jag endast 50kr...så hela filtret utan filtermaterial kostade 100kr.
#7 - 6 september 2007 19:07
Eheim har passande filter.
http://www.aquaristikshop.com/pictures_g/221101.jpg
Jag använder 2213 i min 60l akvarium.Funkar perfekt.
#8 - 6 september 2007 19:48
roman skrev:
Eheim har passande filter.

http://www.aquaristikshop.com/pictures_g/221101.jpg

Jag använder 2213 i min 60l akvarium.Funkar perfekt.

Men kan man reglera genomströmningen så man får rätt lugnt vatten?
#9 - 6 september 2007 20:01
Ett sätt är att sätta dubbelkranar på slangarna ör att underlätta servicen av filtret samt att man kan strypa flödet (på returslangen).
Eheim har ett ännu mindre filter i classicserien, 2211.
#10 - 6 september 2007 20:07
åheim skrev:
tetratec ex600 blir perfekt om du inte vill ha strömmt! den kommer pumpa ca:200L/tim (man kan även reglera flödet efter önskemål)

Det måste vara något fel på ditt, för mina ger betydligt mer även fast dom är proppade med filtermedia.
#11 - 6 september 2007 20:09
batski skrev:
Tack! Ska titta på det. Är det ett tystgående filter förresten?

Mina Tetra-tec är mycket tysta, det som jag har som låter mest är mitt eheim clasic.
#12 - 6 september 2007 20:16
Till mitt 105 liters så har jag ett gammalt eheim ytterfilter, tror det är eheim classics, kolla på min zoon har nog någon bild där.
#13 - 6 september 2007 20:49
rsoderberg skrev:
Det måste vara något fel på ditt, för mina ger betydligt mer även fast dom är proppade med filtermedia.
Min ex700 har pumpat 276L/tim sedan den var ny, med orginalfilter! Jag har mätt flödet genom att låta den pumpa 1 minut i en hink som jag hållit i samma höjd som utblåset normalt sitter och sedan gångrat det med 60 (4,6Lx60=276) Om du har lust å ork skulle det va intressant om du mätte på samma sätt och fick höra vad din pumpar:) kollar in tråden senare och ser om du fick ett infall:D
#14 - 6 september 2007 22:44
Tack alla för alla tipsen :)
#15 - 7 september 2007 07:33
För varje 60centimeter höjd så förlorar nästan flödet ungefär 100-150liter/h
Så om du har 120cm till utblåset lär du ha en förlust på minst 200liter/h.
Omräknat så innebär det att ett ytterfilter med max flöde(utan filtermassa och under 60cm pumphöjd levererar det förutstående.
Men med filtermassa och sen högre höjd så är fulusten stor.
Oftast så kan man alltså kolla höjden till utströmmarn och sen antalet liter på akvariet.
Har du 105liter och sen 70cm till överkant-golv så har du en förlust på cirka 150liter/h.
Alltså borde jag satsa på ett ytterfilter som har ett flöde på 500-700liter/h.
Fluval 205, Bluextreme 700, AM Top filter 3335, Aqua Pro 1.
De två sistnämnda bör du skaffa en sifonpump för att slippa få kallsupar vid fyllning av filtret innan igång sättning.

Det jag skrev nu är några bra riktlinjer.
#16 - 7 september 2007 08:24
Tack så mycket för informationen. Nånting som jag glömde nämna var att det är bra om slangarna är rätt smala så de får plats mellan akvariet och väggen. Jag hade tyvärr inte räknat med att jag skulle behövde ett ytterfilter när jag startade upp det akvariet..
#17 - 7 september 2007 08:35
MagicFingers hade ett till salu i början på året som skulle passa utmärkt till små kar.

Just då försvann det fort (populärt ?).

Hyfsat liten och billig var den oxå.

Men han skickade mig ett privat mess att han kunde plocka hem fler om det behövdes.

Nu behövde inte jag det, men kanske andra kan.
#18 - 7 september 2007 09:07
batski skrev:
Tack så mycket för informationen. Nånting som jag glömde nämna var att det är bra om slangarna är rätt smala så de får plats mellan akvariet och väggen. Jag hade tyvärr inte räknat med att jag skulle behövde ett ytterfilter när jag startade upp det akvariet..

Har ett Eheim 2211 till mitt 54L m Apisto. "X-tra utrustad" med kranar, men den funkar nog bra utan strypning i ditt 110L. Slangarna är 12/16 på insug & 9/12 mm på utblås=klent.
#19 - 8 september 2007 22:26
Kan intyga att ett 2211 nog skulle passa, det är klent och har smala slangar :)
Men till ett 100l är nog ett 2213 bättre, ett 2211 kanske blir för lite tillåmed.
#20 - 9 september 2007 10:36
Daniel_N skrev:

Men till ett 100l är nog ett 2213 bättre, ett 2211 kanske blir för lite tillåmed.

Inte för bettor. De vill ha lugnt vatten, så det räcker nog med ett litet filter.
#21 - 9 september 2007 11:17
Daniel_N skrev:

batski skrev:
Inte för bettor. De vill ha lugnt vatten, så det räcker nog med ett litet filter.

2211:an har bara 1L filtermassa mot 3L på 2213, men jämför man med Fluval 2+ så har du ändå fått ett dubbelt så stort filter med 2211!
#22 - 9 september 2007 11:24
Raskens skrev:
2211:an har bara 1L filtermassa mot 3L på 2213, men jämför man med Fluval 2+ så har du ändå fått ett dubbelt så stort filter med 2211!

Det låter som att det skulle funka. Fast mitt Fluval2+ är lite modifierad. Jag bytte nämligen ut de där två filterkuddarna som följde med mot en hel bit blå filtermatta och har på så sätt fått större yta för bakterierna utan att få kraftigare cirkulation. Men jag tycker ändå att pumpen är lite för klen, så cirkulationen börjar avta efter bara några dagar.
#23 - 9 september 2007 12:00
Det enklaste och billigaste måste vara en lagom kraftig cirkulationspump med en rejäl bit filtermatta. Kanske också ett strilrör.
Eller varför inte strunta i filter helt och hållet?
#24 - 9 september 2007 12:03

Eller varför inte strunta i filter helt och hållet?

Är rädd för ammoniak. Plus att i ett akvarium helt utan cirkulation blir tempen inte jämn över hela akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 9 september 2007 12:05
Det enklaste och billigaste måste vara en lagom kraftig cirkulationspump med en rejäl bit filtermatta. Kanske också ett strilrör.

Instämmer helt - en sådat behöver man ju i stort sett inte alls rengöra. Hur man bygger ett finns ju tips på i Zoopets artikelavdelning http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#26 - 9 september 2007 12:38
Instämmer helt - en sådat behöver man ju i stort sett inte alls rengöra. Hur man bygger ett finns ju tips på i Zoopets artikelavdelning http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92

Tack för tipset!

Annons