Ytterfilter, foderautomat, onlineshop??

#1 - 26 maj 2007 07:51
Halloj alla akvarister!!

Har tänkt att bygga mig ett 144 liters akvarium som jag behöver ett ytterfilter till. Har haft innerfilter förr men nu när nya projekt stundar och det estetiska blir allt mer viktigt skulle jag vilja satsa på ett ytter. Måtten på karet blir h:60*d:30*l:80 cm. Har kikat på Tetratec 700, Eheim 2026, Fluval 205. Någon som har erfarenhet av dessa filter. Kanske finns något annat förslag.

Behöver även en foderautomat. Får inte bygga mer än 5-6 cm p.g.a. att jag velat göra en slimmad armatur ( lock ). Någon som har nått förslag??

Och givetvis behövs någon som vill sälja dessa prylar till mig för en human slant. Någon kanske har nått bra tips på detta också??

Tack på förhand// Anders
#2 - 26 maj 2007 08:20
Jag har ett Tetratec 700 till ett 100 liters kar och är väldigt nöjd med det, levereras komplett med filtermaterial och är helt klart ett prisvärt filter.
Dom andra du nämner har jag ingen erfarenhet av och kan inte utala mig om.

Eheims foderautomat funkar bra, dock ej till flingfoder utan den går bäst till granulat typ Tetradiskus och liknande, men det tror jag gäller dom flesta, den är dock rätt hög ca 7cm och ca 14cm lång, det finns lägre varianter men jag har inte provat någon av dessa.

Här får du lite länkar så du kan kolla vad som finns
www.pwss.se
www.zooplanet.se
www.akvariumbutiken.se
www.akvarielagunen.se
www.guldfisken.se
www.firren.com
www.akvarieshopen.com
www.mamut.com
www.bldiscus.com
www.zoopunkten.se
http://grand-prix.se
http://www.akvarieshop.se/
http://www.zoosajten.se
#3 - 26 maj 2007 08:55
Ok. låter bra. Har även kikat lite på am-top filtren. Är det någon som vet nått om dem. Förutom att det ska rena bra vill man ju också att det ska vara relativt tyst. Vad ska jag då satsa på?

Tack för svar.
Maffia666
#4 - 26 maj 2007 09:02
Assar skrev:
Halloj alla akvarister!!

Har tänkt att bygga mig ett 144 liters akvarium som jag behöver ett ytterfilter till. Har haft innerfilter förr men nu när nya projekt stundar och det estetiska blir allt mer viktigt skulle jag vilja satsa på ett ytter. Måtten på karet blir h:60*d:30*l:80 cm. Har kikat på Tetratec 700, Eheim 2026, Fluval 205. Någon som har erfarenhet av dessa filter. Kanske finns något annat förslag.

Behöver även en foderautomat. Får inte bygga mer än 5-6 cm p.g.a. att jag velat göra en slimmad armatur ( lock ). Någon som har nått förslag??

Och givetvis behövs någon som vill sälja dessa prylar till mig för en human slant. Någon kanske har nått bra tips på detta också??

Tack på förhand// Anders

Du har även Flodströms som är em schyst butik på nätet. Jag har ett Fluval 403 som jag köpte 1990 som fungerar utmärkt, som jag aldrig haft något problem med. En kompis till mig förvarade mitt akvarium åt mig med tillbehör där han "lånade" mitt filter (Fluval 403 ) till ett badkar så filtret stod ute en hel sommar där hans ankor skulle bada!!! Jag tänkte att detta var droppen för filtret men det fungerade hur bra som helst, och detta var för sju år sedan. Det enda jag har bytt är en o-ring på filtret. Så jag kan säga utav egen erfarenhet att fluval har funkat för mig.
MVH Maffia666

Annons