Ytterfilter (Fluval 405) Vad behövs till?

#1 - 10 november 2008 18:45
Har länge gått och funderat på att skaffa ett ytterfilter till mitt 375L eftersom den pumpen jag har nu inte fungerar/ser ut/renar som den ska. Problemet är ju bara att veta vad som behövs till för att det skall vara komplett.

Funderar på denna från Guldfisken: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-405-p-137?osCsid=3846e805dd1cd3d84d00e48376f0ff5b

I annonsen står det att det är för akvarium upp till 400L, funkar det då till 375L eller blir det ändå för lite filtermaterial för att det skall orka driva och rena karet? När man köper innerfilter är det ju alltid för lite filtermaterial hur stor pump man än köper tycker jag.

Vad behövs köpas till för att det skall gå att sätta i och köra igång direkt, eller är det komplett?
Slangar? (vilken mm i diameter i sådana fall)
Backventiler?
Klämmor?
Sugkoppar?

Tips, idéer och likande tas tacksamt emot. Jag fattar nada av dessa ytterfilter. :confused:
#2 - 10 november 2008 18:55
Fluvalfiltret kommer komplett så det är bara att köra igång men du kan köpa en bit filtermatta och klippa i kuber eller hel bit och använda istället för påsarna med kol! Filtret har ca 6L filtervolym så det klarar ett stort kar:)
#3 - 10 november 2008 19:05
Supertack åheim! Det är toppen att veta innan jag beställer.

Hur lång är medföljande slangar (ungefär)? Tänkte så att de räcker ner till golvet där jag ska ställa filtret.
#4 - 10 november 2008 19:24
Mina slangar till mitt 404 var 1,8m långa.
Nämnas kan att jag har mitt 404 till ett egen byggt 500l, inte för mycket fiskar i det så det är nog därför det stoppar.

405 är ett bra val och de gör det de ska.
Som åheim skrev så köp filtermatta grov o klipp till i kuber o byt ut kolet.
#5 - 10 november 2008 19:56
Fridas skrev:

Hur lång är medföljande slangar (ungefär)? Tänkte så att de räcker ner till golvet där jag ska ställa filtret.
Det är 1 lång slang med gummifäste i varje ända (dessa ska sitta på slangfästet på filtret) och du kapar slangen på mitten, fast inte om du vill ha den ena längre än den andra! ändarna som sen är avskurna trär du in i gummimuffen på insugsröret respektive utblåset!
#6 - 10 november 2008 20:09
Jag har ett sådant filter, du måste nog ha ett VÄLDIGT högt akvarium för att inte de slangarna ska räcka! Det följer med en bruksanvisning och även en instruktions-dvd. Jag föreslår också att du skippar kolet och kör med sönderklippt grov filtermatta...
#7 - 10 november 2008 22:22
Tusen tack för all hjälp! Nu känner jag mig lite säkrare på hur jag ska göra inför köpet.

När man sedan kopplar i allt och börjar köra, ska då slangarna sättas på varsin kortsida av karet, eller kan man sätta dem i varsit hörn på ena kortsidan?
#8 - 10 november 2008 22:25
Fridas skrev:
Tusen tack för all hjälp! Nu känner jag mig lite säkrare på hur jag ska göra inför köpet.

När man sedan kopplar i allt och börjar köra, ska då slangarna sättas på varsin kortsida av karet, eller kan man sätta dem i varsit hörn på ena kortsidan?
Du kan med fördel sätta båda i samma hörn;)
#9 - 11 november 2008 21:52
Hur är det annars med Fluval som märke, är de bra eller gör man bort sig?

Har haft olika filterpumpar i karen här hemma (innerfilter) och den enda pumpen som jag är riktigt nöjd med är en Fluval, spinner tyst och fint som en katt :) Är de lika duktiga på ytterfilter som innerfilter?
#10 - 11 november 2008 22:22
Det är ett filter att lita på så du gör absolut inte bort dig;) När jag startade upp min 305.a för ett par år sen så tyckte jag att den var högljudd men efter några dagar så tystnar dem och de går tyst o fint, jag har 2 fluval ytterfilter och en aquael och en tetratec (eller hade rättare sagt, den står i hallen och ska kastas) och ska det bli ett filter till så väljer jag fluval utan att blinka:)
#11 - 11 november 2008 23:59
Måste bara få hålla med åheim. Har själv tre fluval (404, 405, 205) och har aldrig haft några som helst problem med dem. Tysta och fina.
#12 - 12 november 2008 07:53
Mina Fluval filter funkar hur bra som helst och de låter inte ett skit.
Nämnas kan att 204,304 så kan man faktiskt byta både impeller o pumphus.
Har en 204 med filtercanister från 304.
Dvs mera filtervolym men 204ans cirkulationskapacitet.
#13 - 12 november 2008 11:19
Det låter toppen. Då blir det en Fluval =)
#14 - 12 november 2008 16:13
Kör hårt tjejen:D

Du gör ett klokt val.
#15 - 15 november 2008 15:28
Lånar tråden lite.
Har köpt mig ett Fluval 405, och är inte nöjd med det.
Det låter som f_n ett vibrationsljud verkar det som.
Har iofs bara gått i 2 timmar men är det någon inkörnings period på dessa filter?
Tacksam för tips, hjälp som kan lösa detta.
#16 - 15 november 2008 15:37
Karlsson1 skrev:
Lånar tråden lite.

Har iofs bara gått i 2 timmar men är det någon inkörnings period på dessa filter?

Vänd och vrid på det när det är i gång så att all luften kommer ut, blir nog lite tystare med tiden. Jag har min säng 2-3 meter ifrån mitt 405 och jag kan sova om nätterna iaf...
#17 - 15 november 2008 15:38
Karlsson1 skrev:
Lånar tråden lite.

Ja det är lite inkörningstid men redan imorgon så har det nog tystnat en del! Det man kan göra och det gäller alla filter det är att dra ur och i kontakten några gånger så man hittar läget där filtret går tystast, för jag uppfattar det som inpellern kan komma i olika lägen när man startar filtret så prova det:)
Bilagor:
#18 - 15 november 2008 15:47
Ok ska testa detta.
Tackar för tipsen.
#19 - 16 november 2008 16:29
Filtret går tyst nu, o allt e frid o fröjd :D

Annons