Ytterfilter Fluval 405 - fråga om underhåll...

#1 - 26 augusti 2007 12:56
Idag när jag skulle göra rent ytterfiltret så upptäckte jag att "påsarna" som kolet ligger i, var helt söndertrassade. se. Se bilden nedan:
http://tankesmedjan.se/filter.jpg

Filtret är köpt för ca 7 månader sedan.

Undrar nu vad orsaken är till att påsarna lösts upp?
Kan det bero på att påsarna helt enkelt är för gamla, och hur ofta bör jag i så fall byta påsarna? Borde man i så fall byta påsar till filtret ungefär var 4:e månad?

När jag rengjorde ytterfiltret för en månad sedan, såg påsarna ut att vara i gott skick. Kan det möjligen vara något i det algmedel jag använt, som gjort att påsarna lösts upp?
#2 - 26 augusti 2007 13:30
kolpåsarna är inte gjorda för att användas så länge! om du läser infon om dem så står det att de ska bytas efter 1 månad! tycker du ska lägga nåt annat i facken tex. makaroner, biobollar, filtermatta!
#3 - 27 augusti 2007 19:34
Tack för svaret!

Pratade med zooaffären där jag köpte pumpen. De sa att man bara kunde skölja ur kolpåsarna och att de inte behövde bytas så ofta. De ifrågasatte även lite av poängen med kolpåsarna och rekommenderade även de att man kunde ha en filtermatta istället.
Så det kan nog bli så att jag provar med filermatta istället.

Tycker ändå att det var lite märkligt att alla kolpåsarna gick sönder just under de senaste två veckorna. Men det kan nog vara så att de var utslitna

Annons