Hej!
Jag har ingen erfarenhet av ytterfilter. Låter de mer än innerfilter?
Jag har börjat tröttna på min Fluval 2 och Aquael 3. Antar att de behöver göras rent ordentligt..
den har 2 mindre filterpatroner och 1000 modellen har även en xtra behållare med biomakaroner (den blir dock lite stor i ett 112L) den har en kraftig keramisk axel och är oerhört tyst/vibrationsfri! Jag förespråkar ändå ytterfilter med sin stora filterkapacitet och möjlighet till olika filtermedia!gke skrev:Aquael Unifilter. Vad skiljer det från Aquel Fan plus?
Gaffel skrev:Ytterfilter tar inte upp volym där den räknas.
Stora ytterfilter brukar vara tysta som änglar medans små innerfilter tenderar att irritera, låta och vibrera som myggor.
den största unifilter (1000) är 31cm och sen ska utblåset vara 3-4cm under ytan så du bör minst 35 cm från sanden upp till kanten på karet plus att den har ganska kraftig cirkulation för ett sällskapskar i din storlek! unifilter 750 är mer lämpad för ett 112Liters, den har dessvärre lite mindre filteryta än fan 3+! ytterfilter ger ett helt annat ljud eftersom det står utanför karet, men ett mindre störande ljud tycker jag! jag har flera fluvalytterfilter och de är väldigt tystgående, de ger ett ganska kraftigt ljud innan det har pressat ut all luft ur filtret men sen tystnar det! jag rekommenderar ett fluval 205 lr 305 som är otroligt bra och lättskötta! de kan föra lite oväsen de första dagarna men sen susar de så fint! fördelen med ytterfilter är den superba mekaniska och biologiska reningen som de uppnår och det kan gå långt mellan rengörningarna, rengöringen är dock väldigt smidig, bara dra ur sladden ur väggen, stäng flödesspaken på filtret och lyft dän slangenheten och bär bort filtret till badrummet och sköljer filtermaterialet;) sen kopplar du fast slangenheten igen, öppnar flödesspaken och pumpar sedan igång hävereffektan med en pumpspak som sitter ovanpå filtret och då fylls filtret med vatten sen sätter du i sladden i väggen KLART:)gke skrev:Jag gillar att Aquael Unifilter är "tyst och vibrationsfri". Undrar jag om den är större än Aquael Fan Plus 3. Den är också rätt hög men mitt 112 l är också högt så det är ok.
Varför förespråkar du ytterfilter? Vilket märke? Låter de överlag mer än innerfilter?