Ytterfilter Eheim 2224 Professional

#1 - 8 april 2008 15:43
Kanske en dum fråga men jag har ett 180l juwel akvarium med innerfilter och tänkte ersätta det med ett ytterfilter.
Är det en bra ide tycker ni?
Och hur syresätts isåfall vattnet behöver jag en syrepump separate eller ger ytterfiltret syre?

Edit: Sorry jag insåg nu att det var en dum fråga efter att ha hittat svar i andra trådar.

Det räcker alltså med ett ytterfilter som ger cirkulation.
Men min första fråga kvarstår. Mitt 180l är utrustat med ett innerfilter och pump på 600l/timmen. Tycker den känns lite svag dock... Skulle ni köpt ett begagnat (2år) Eheim 2224 Professional för 700 spänn och ta bort innerfiltret?

Ska jag pruta lite?
Guest
#2 - 8 april 2008 17:30
jag skulle behålla innerfilter och köpte ett helt NYTT ytterfilter.
#3 - 8 april 2008 17:43
Köra båda alltså? Är inte det lite overkill?
Guest
#4 - 8 april 2008 18:07
beror ju på vad du har för fisk, själv har ja 3 ytterfilter i mitt kar som tot pumpar 3750L/T lr nåt sånt..
#5 - 8 april 2008 18:12
Jag köpte ett Eheim 2028 ca 2 år begagnat för 500kr. http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/catalog/eheim-2028-professional-filter-with-media-p-190.html
Efter detta kommer jag troligtvis inte att köpa flera begagnade Eheim filter i den serien. Packningen mellan topplock och behållare kaputt, bytas ut (hittade det efter ca 1 veckas letande billigast för 130kr annars var priset mellan 150-250kr). Slangarna ut och in i filtret var likstela och skulle i princip behöva bytas ut. Kulan som visar flödet bidrar bara med skrammel och är svår att se, därför togs den bort (vilket gör att det manuella vattenfyllningssystemet inte fungerar). Det manuella vattenfyllningssystemet fungerar dessutom inte då den stora tryckknappen inte går tillbaka till utgångsläget utan fastnar (trots upprepade rensningar och insmörjningar med silikonspray). Den är dessutom i särklass det ytterfilter som låter mest av mina 3 ytterfilter (de andra är Tetratec 1200 och ett JBL).

Vore jag dig skulle jag lägga till 400-500kr och köpa ett Tetratec1200 nytt alternativt nåt från Fluval.
#6 - 8 april 2008 18:47
Ok tack för det.
Jag kollar in något nytt i helgen.
Tack som mycket zoopetvänner!
#7 - 8 april 2008 19:29
Den utländska killen på ZooGiganten utanför Lomma i skåne kan tipsa om bra filter om du har vägarna förbi..

Annons