Hej,
Ska köpa ett ytterfilter till mitt 222 liters akvarium i vardagsrummet. Målet är att bara ha två rör (ut/in) från ytterfiltret i akvariumet och sedan koppla till extern Co2 reaktor typ Aqua Medic Co2 1000 Reactor, samt eventuellt automatisk tillföra PMDD gödning till utblås slangen efter CO2 reaktorn om det går. För CO2 hade jag tänkte CO2 tub samt CO2 controller kopplat till CO2 reaktorn.
Funderar på om inte Eheim 2028/2128 (1050l/h) skulle kunna vara något? Jag vill inte ha värmare i tanken så antingen 2128 varianten med inbyggd värmare eller en extern slang värmare typ Hydor heater 300W. Tror eventuellt att Hydor varianten och 2028 är bättre då jag slipper tempmätare i tanken samt tempdisplay. Frågan är om jag helt är ute och cyklar med 2028/2128 till ett 222 liters? Vill ha så stor filter volym som jag möjligt kan men har begränsat utrymme. Höjden måste vara under 47 cm och inte bredare än 40 cm. Vill inte att fiskarna skall blåsa bort heller. Inget oljud och kvalitet är viktigt, så ska det vara något annat än eheim så måste det ha dessa egenskaper.
Vad jag förstår så ska jag kunna ställa ner flödet på detta 2028/2128 om det blir för starkt. Tror att jag behöver rätt bra flöde <1000l/h för CO2 reaktorn. Undrar också om det är bra med integrerad värmare eller kan hydors värmare fungera lika bra? Eller är båda kanske dåliga lösningar? Finns det bättre alternativ?
Någon som har någon erfarenhet av automatisk extern tillförsel av gödning?Hade tänkt någon pump kopplad till en dunk med väl blandad PMDD lösning sedan en timer och någon koppling under akvariumet till den enda slang som sean leder in i akvariumet. Jag antar att ett flödesstop med en eheim T korsning kanske skulle kunna fungera? Någon som gjort något sådant?
/Babyblue