Ytterfilter, cirkulationspump och BTN

#1 - 9 juli 2008 10:35
Efter en längre tids velande så beställde jag till slut ett Rena XP4 till mitt överbefolkade 540 liters kar. I dag består filterlösningen av en cirkulationspump som drar vatten genom en vägg av filterklossar som gömts i en BTN-bakgrund. God tanke men otillräcklig och ganska jobbig att sköta så därför satsar jag på ett ytterfilter för att göra livet enklare.
Men frågan är vad som är en vettig montering av inlopp och utblås för ytterfiltret?
Jag tänkte mig plocka bort filterblocken och att sätta insuget till ytterfiltret bakom rastret till bakgrunden (i bakre högra hörnet av karet) och sedan strila tillbaka det filtrerade vattnet i bakgrunden (i det bakre vänstra hörnet).
Alternativt kunde man plocka bort cirkulationspumpen och blåsa ut det filtrerade vattnet genom bakgrunden. Vad blir bäst?
Det jag oroar mig för att man bara filtrerar vattnet som står bakom väggen till BTN och får dålig rening av vattnet framför väggen.
Några tips och råd?
#2 - 9 juli 2008 10:43
Ursäkta mig men om du anser att din BTN-filterlösning inte är underhållsfri utan svår att sköta så skulle jag vilja veta 3 saker.

1. Vilken cirkulationspump använder du dig av?
2. Hur stor volym filtermatta använder du?(jag förutsätter att du använder dig av en mediumgrov filtermatta typ PPI 10)
3. Kan du lägga ut lite bilder?
#3 - 9 juli 2008 11:24
Gaffel skrev:
Ursäkta mig men om du anser att din BTN-filterlösning inte är underhållsfri utan svår att sköta så skulle jag vilja veta 3 saker.

1. Vilken cirkulationspump använder du dig av?

2. Hur stor volym filtermatta använder du?(jag förutsätter att du använder dig av en mediumgrov filtermatta typ PPI 10)

3. Kan du lägga ut lite bilder?

Det jag menar med "otillräcklig" är att jag har klart fint vatten några dagar efter vattenbyte med efter ca två veckor så skfitar vattnet mot brunt och grumligt. Kollar jag från sidan av karet så ser jag högar med slam som ligger på botten i bakgrunden innan filterblocken.
Vanligen gör jag vattenbyten genom att slanga ur vattnet från botten av bakgrunden men om jag inte ska riva hela filterväggen varje gång, så får jag inte ut allt slam. Jag tror att slammet går in i pumpen och ut igen på framsidan.
Jag tror inte att fisken mår dåligt av det här med tanke på att dödsfall är sällsynt men yngel ganska vanligt. Det är mest ett "kosmetiskt" problem.
Det jag inte nämnde var att bakgrunden inte är en "äkta" BTN utan en tidig kopia. Det är en hel plastskiva som varmpressats till att likna någon slags "Rocky"-variant. Vet inte om det senare spelar någon roll.

Till dina frågor:
1. Det är ett AquaClear Powerhead 70 som pumpar ca 1300-1500 l/h
2. Svårt att säga hur stor volymen är på filtermassan. Om jag plockar upp alla bitar så går det åt två 10 liter hinkar och ja, den är mediumgrov.
3. Bilder? Tror inte att jag har rättighet att lägga upp bilder men jag kan gärna plåta och maila om du skickar mig ett personligt meddelande.

Jag har tidigare provat med en starkare Aquabee-pump på 3000 l/h men det slutade med storm i karet och ett gäng Molly som satt klistrade på glaset ;). Hade nog funkat bättre med cilkider.
#4 - 9 juli 2008 11:58
Kör liknande setup som dig.
Dock har jag två btn moduler med filtermassa. Och tre powerheads. Samt ett externt större filter.
Kanske filtrering i överkant? Men hellre för mycket än för lite :)

Har ett par tankar.
Hur ofta gör du delvattenbyten?
Kan det vara så att du har rötter i som färgar vattnet?
Det kanske är så enkelt att du har för lite filtrering? 10 liter filermassa för ett överbefolkat 540? Jag har runt hmmm 40 liter tror jag :P Än en gång. Kanske i överkant.
Komplettera med ett externt filter, men behåll filterlösningen i bakgrunden. Då kommer den inte behöva skötas alls. Ytterfiltret kommer ta hand om såpass mycket av reningen så att det i bakgrunden inte kläggar igen.

Mycket filtermassa är alltid bra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 juli 2008 12:01
Du får nog lägga upp något foto på någon sida så vi kan kolla.
Mer en normal äkta BTN bakgrund som installerats korrekt är det inga som helst problem med att få ett tillräckligt bra filter på baksidan.
Jag har själv kört sådana i flera åt utan några som helst problem och de har aldrig behövt rengöras
#6 - 9 juli 2008 12:38
Skapa ett gratis konto för att lägga upp dina bilder här kanske..

Sen vill jag påstå att om du kör igång din stora 3m³/t och monterar 2-3 lite spridda utblåsraster så kommer dina problem att vara som bortblåsta.

#7 - 9 juli 2008 12:44

Sen vill jag påstå att om du kör igång din stora 3m³/t och monterar 2-3 lite spridda utblåsraster så kommer dina problem att vara som bortblåsta, om man sen betänker Lasses idé med en genomströmmningshastighet av omk 1000 liter i timmen per liter filtermatta så borde ett långsmalt 3 liters utrymme fyllt med PPI 10 matta vara optimalt.
#8 - 9 juli 2008 12:48

Din AquaClear Powerhead 70 inte anpassad att fungera som en cirkulationspump, dvs den förmår inte riktigt att dra vattnet igenom filtermassan.

Sen vill jag påstå att om du kör igång din stora 3m³/t och monterar 2-3 lite spridda utblåsraster så kommer dina problem att vara som bortblåsta, om man sen betänker Lasses idé med en genomströmmningshastighet av omk 1000 liter i timmen per liter filtermatta så borde ett långsmalt 3 liters utrymme fyllt med PPI 10 matta vara optimalt.
#9 - 9 juli 2008 12:56

Din AquaClear Powerhead 70 inte anpassad att fungera som en cirkulationspump, dvs den förmår inte riktigt att dra vattnet igenom filtermassan.

Sen vill jag påstå att om du kör igång din stora 3m³/t och monterar 2-3 lite spridda utblåsraster så kommer dina problem att vara som bortblåsta, om man sen utgår från "Lex Lasse-Paracoccus denitrificans" där man utgår med en genomströmmningshastighet av omk 1000 liter i timmen per liter filtermatta så borde ett långsmalt 3 liters utrymme fyllt med PPI 10 matta vara optimalt.
#10 - 9 juli 2008 13:04

Sen vill jag påstå att om du kör igång din stora 3m³/t och monterar 2-3 lite spridda utblåsraster så kommer dina problem att vara som bortblåsta, om man sen utgår från "Lex Lasse-Paracoccusdenitrificans" där man utgår från en genomströmmnings hastighet av omk 1000 liter i timmen per liter filtermatta så borde ett långsmalt 3 liters utrymme fyllt med PPI 10 matta vara optimalt.
#11 - 9 juli 2008 20:04
Låter vettigt. Jag sticker på semester i morgon så vi får ta det där med bilder om några veckor när jag är tillbaka så jag ber att få återkomma med den saken.

Två andra saker på samma tema:
Till Stew: vattenbyte ungefär var tredje vecka ca 140-150 liter och visst finns det rötter som säkert bidrar till att vattnet färgas. Från början var det ett mindre antal fisk i karet men i takt med befolkningsökningen så blir vattnet snabbar grumligt. Å andra sidan så är rötterna äldre och nedbrytningstakten ökar?

Till Gaffel: "spridda utblåsraster"? Det där fattade jag inte riktigt. I dag är det två "hål" i bakgrunden där det sitter slang som tätats med silikon. Sedan är det en massa krökar och T-kopplingar fram till utblåset på cirkulationspumpen. Är det fler hål i bakgrunden och ännu mer slang och kopplingar som är lösningen?
#12 - 9 juli 2008 20:42
anti skrev:
Låter vettigt. Jag sticker på semester i morgon så vi får ta det där med bilder om några veckor när jag är tillbaka så jag ber att få återkomma med den saken.

Två andra saker på samma tema:

Till Stew: vattenbyte ungefär var tredje vecka ca 140-150 liter och visst finns det rötter som säkert bidrar till att vattnet färgas. Från början var det ett mindre antal fisk i karet men i takt med befolkningsökningen så blir vattnet snabbar grumligt. Å andra sidan så är rötterna äldre och nedbrytningstakten ökar?

Till Gaffel: "spridda utblåsraster"? Det där fattade jag inte riktigt. I dag är det två "hål" i bakgrunden där det sitter slang som tätats med silikon. Sedan är det en massa krökar och T-kopplingar fram till utblåset på cirkulationspumpen. Är det fler hål i bakgrunden och ännu mer slang och kopplingar som är lösningen?

Nej, ersätt alla slanglösningar och guttaperkor med en bit filtermatta som täcker upp utrymmet fram till rastrarna, du vet ju större mynning/antal utblås desto mindre fart på det utgående vattnet.

Annons